3 minuter lästid

Alwa’s Legacy är ett ickelinjärt plattformsspel i klassisk stil som faktiskt kom till genom en kampanj på Kickstarter. Du får spela karaktären Zoe, som i början av spelet vaknar upp i ett främmande land. Men trots att Zoe inte vet var hon är känns allting lite för bekant, som att hon har varit här förut. En gammal dam kommer fram och berättar att du är hjälten de behöver just nu, och så börjar din resa mot att rädda landet Alwa. Utrustad med din magiska stav beger du dig ut för att slåss mot monster och lösa pussel.

Du får uppleva en ny version av gamla klassiska arkadspel med Alwa’s Legacy. Bland annat är det en väldigt öppen värld med massor av små hemligheter att utforska. Det finns även möjligheter att uppgradera sin magi för att göra mer skada eller andra små trix. Men trots nymodigheterna är spelet i grund och botten av klassiskt snitt och tilltalar spelare därefter. 

Spelet börjar med att Zoe inte vet vem eller var hon är, och det är ingenting jag riktigt förstår efter att ha spelat ett tag heller. Alwa’s Legacy är en uppföljare till Alwa’s Awakening, men för någon som mig som inte har spelat det första spelet är jag väldigt förvirrad över vad som händer och varför. Helt plötsligt kommer en gumma som säger att jag måste rädda världen, men jag vet ingenting om den eller mig själv så varför ska jag göra det? Till spelets försvar måste jag ändå säga att det inte utger sig för att vara ett berättelsedrivet spel heller, jag känner att det mer tilltalar sina spelare med grafiken och spelstilen snarare än bakgrundshistorien. 

RECENSION AV FÖREGÅNGAREN: Alwa’s Awakening

Är du som jag och har lite problem med reaktioner och knapptryck är det här inte ett spel för dig. Alwa’s Legacy är oförlåtande (men inte omöjligt svårt!) i många aspekter, vilket säkert har sin charm för vissa spelare. Bland annat kan du bemästra konsten att kombinera en av dina magiförmågor med att hoppa, för att på så sätt kunna hoppa högre. Det här kräver en viss timing som jag inte kunde få rätt hur många gånger jag än försökte. Men det största problemet med den här tekniken var att jag upplevde att det var mer eller mindre nödvändigt för att ta sig vidare, och det är ingen som berättar för dig att det ens är en möjlighet. Jag fastnade tidigt på ett ställe och tog mig inte vidare, så det slutade med att jag fick rådfråga Youtube där jag fick nys om det här hoppet. Den här tekniken är inte nödvändig för att kunna klara spelet, men den underlättar helt klart.

Efter vad som kändes som en oändlighet av misslyckade hopp fick jag min sambo att ta över tangentbordet, i ett försök att i alla fall ta del av storyn. Sambon kände, liksom jag, att kontrollerna kändes väldigt klumpiga (även om han tog sig framåt i spelet). Hur vi än försökte anpassa dem kändes det alltid lite off. Det här ledde till en hel del felklick och onödiga dödsfall.

Jag och Alwa’s Legacy började helt klart på fel fot med varandra och jag kom aldrig riktigt över det. Kontrollerna kändes inte intuitiva, jag hängde inte alls med i storyn och jag kände direkt att det saknades instruktioner (inte bara till hoppet). Så efter den starten blev det svårt att ha en positiv inställning mot resten utav spelet. Men jag ser ändå målgruppen som skulle gilla det här spelet. De som spelat arkadspel eller gamla 8- och 16-bitstitlar sedan urminnes tider och uppskattar ett tekniskt utmanande spel har troligtvis mycket att hämta här. Men jag är inte en del utav den målgruppen utan jag älskar en bra historia, och där faller Alwa’s Legacy ner i ett av sina otaliga hål.

Tyvärr är jag inte frälst av Alwa’s Legacy, utan det blev ännu ett spel som jag inte tog mig hela vägen igenom. Jag ser charmen i det, men jag charmas inte av det.