Nintendos högste höns Shuntaro Furukawa har uttalat sig angående Switchens framtid och dess efterföljare. Det vi fått veta är att man kommer att fortsätta satsa på Switchen länge än, att man ser det som är en fördel för Nintendo att bara ha ett enda format – istället för ett bärbart och ett stationärt – att göra spel till, samt att man kommer noga tänka igenom Switchens framgångar som hybridkonsol när man en dag lanserar nästa konsol. De flesta har tolkat detta som att nästa konsol kommer att bli en tämligen rak uppföljare, en Switch 2, och jag tycker detta är helt rätt väg att gå.

Men en rak uppföljare från Nintendo skulle vara något helt nytt; i företagets stationära historia är det något unikt. Super Nintendo/SNES kan visserligen ses som en förbättrad Nintendo Entertainment System/NES, men den hade ändå en handkontroll som revolutionerade spelvärlden med sina fyra huvudknappar i diamantformation och axelknappar. Nintendo 64 var verkligen något helt annat; en konsol för 3D-grafik med en märklig handkontroll som introducerade analog styrning och rumble till massorna.

Gamecube var också en ny väg, mest för att Nintendo för en gång skull följde i konkurrenternas steg och lade sig ganska nära deras konsoler prestendamässigt. Gamecube är faktiskt den enda gången i historien som Nintendo lanserat en konsol vars huvudsakliga kontrolldon liknar det som Playstation och Xbox har haft till samtliga sina konsoler. Men även om Gamecube-handkontrollen kan ses som en kopia av konkurrenterna bjöd den samtidigt på något nytt, med djärv ergonomi och olika stora knappar. Dessutom var konsolen liten och hade handtag för att man skulle kunna bära med sig den vart som helst.

Att Wii skakade om spelvärlden med sin fjärrkontrollsliknande Wiimote och rörelsekänsligt viftande behöver jag knappast nämna. Ännu mer udda var Wii U med sin väldiga handkontroll med inbyggd skärm, en konsol och handkontroll som dock blev ett praktfiasko. Och så har vi till sist Nintendo Switch – den första konsolen från företaget där själva konsolen både är bärbar och stationär. Och där kontrollerna kan plockas isär, och sättas ihop och spelas med på olika sätt, och med olika antal spelare. I ljuset av denna historia känns en Switch 2 ytterst osannolik, då samtliga tidigare konsoler har baserats på ett ständigt experimenterande, en ständig jakt på nya idéer och nya vägar. Men det här är förstås inte hela sanningen: Nintendo har en bärbar historia också.

Den bärbara storsuccén Game Boy fick en uppdatering i form av Game Boy Color och en tämligen rak uppföljare i form av Game Boy Advance. Nintendo DS var något helt nytt med sina dubbla skärmar och pekkontroll, och den blev en ännu större succé. Den fick uppgraderingar i form av DS Lite och DSi, och en uppföljare i form av Nintendo 3DS – en maskin som har kommit i fler versioner, med och utan 3D, än vad jag klarar av att räkna upp. Och sedan har vi något helt nytt igen i form av hybridkonsolen Nintendo Switch. Vi har alltså en cirkel av ny maskin, uppgradering, uppföljare, ny maskin, uppgradering, uppföljare. I skenet av denna bärbara historia är en Switch 2 inte bara trolig, utan snarare oundviklig.

Nintendo är kända för sitt kompulsiva experimenterande och jakt på nya vägar, men jag är ganska säker på att till och med Kyotos stoltheter inser att Switchen är en alldeles för bra idé för att överges. Med sitt upplägg att vara både bärbar och stationär och sina mångsidiga Joy-Con-kontroller – som erbjuder traditionellt spelande, rörelsekänsligt spelande och co-op spelande för två personer i samma paket – har Nintendo Switch inmutat en helt egen del av marknaden, som företaget vore tokiga att slänga i soptunnan i jakten på något annat.

Men kommer Nintendo fortfarande att vara ensamma på hybridmarknaden när Switch 2 släpps om några år? Varken Playstation 5 eller Xbox Series X kommer att följa Nintendo Switch på hybridvägen, men nu när Microsoft ska börja streama sina spel till alla möjliga enheter, stationära som bärbara, med hjälp av Xcloud, så kommer vi att få en situation där Xbox Game Pass också kommer att bli stationär och bärbar på samma gång.

Wii U visade att Nintendos fans inte var lojala nog för att spela företagets spel på vilken form av tokig hårdvara som helst, medan Switch har visat att om Nintendo bara levererar en flexibel enhet och en strid ström av bra spel är publiken alltid villig att öppna sina famnar. I det skenet är framtiden för en Switch 2 ljus. Och vilken maskin skulle vi hellre vilja streama Xbox-spel till än till en flexibel Switch 2?