Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden, där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar spelveckan som gått och blickar framåt mot vad som komma skall, innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr. Vi kommer ta en titt på vilka spel ni bör hålla lite extra koll på under veckan som kommer. Vi kommer även belysa allt från roliga tweets till hjärtevärmande historier och härliga påskägg. Allt detta och mycket mer, men först har det blivit dags för nyheter.

Dubbelt upp för Bioware under The Game Awards 2020
Vi visste på förhand att den fornstora rollspelsfabriken Bioware skulle förse oss med en ny titt på nästa del i Dragon Age-serien, och visst fick vi en trailer. Klippet avslutades med det avskalade namnet Dragon Age. Om detta är spelets titel eller bara ett arbetsnamn återstår att se, det är dock värt att notera att inget spel i serien har ännu haft just det namnet. Vad vi däremot inte såg komma var att studion även skulle visa upp nya livstecken från den omtyckta Mass Effect-serien. Visserligen innehöll trailern inte mycket mer än några subtila scener och meddelandet ”Mass Effect will continue”, men det hindrade inte stora delar av spelvärlden från att tjuta av glädje. Ni som dessutom tycker om att gräva ner er i Mass Effect-detaljer kan ha en del att hämta här, och ni hittar trailern i vår video-sektion. Trailern till nya Dragon Age ser ni här nedan.

Microsoft avslöjar nytt Perfect Dark
Senast jag hörde talas om Perfect Dark-serien var under lanseringen av Xbox 360 och spelet Perfect Dark Zero, ett spel som såg mycket häftigare ut på omslaget än vad det var i verkligheten om ni frågar mig. Under årets Game Awards avslöjade Microsoft och deras nybildade studio The Initiative att serien är påväg tillbaka. Perfect Dark blir studions allra första projekt och kommer fokusera på prylfylld spionaction med Joanna Dark i huvudrollen. Perfect Dark lanserades ursprungligen 2000 till Nintendo 64 och utvecklades då av Rare, en studio som nu också finns under Microsofts tak. Ni hittar en första trailer för spelet här nedan.

Nästa expansion till The Elder Scrolls Online styr kosan mot Oblivion
Det massiva The Elder Scrolls Online fortsätter med sitt åtagande att inkludera varenda hörn av det fiktiva Tamriel i sitt evigt expanderande äventyr, och nästa år är det dags att besöka ännu en bekant skådeplats. Alla som ägde ett Xbox 360 under 2006 är väl informerade om den brinnande och monsterfyllda dimensionen Oblivion, och nästa år kommer även Elder Scrolls Online-spelare få bekanta sig med stället. Expansionen kommer gå under namnet Gates of Oblivion och lanseras under 2021. Du kan se ett ordentligt avslöjande av tillägget på Bethesdas Twitch-kanal den 21 januari, fram till dess hittar du en kort men sprakande trailer här nedan.

Luftskeppet kommer till Among Us nästa år
Historien bakom det otroligt populära online-spelet Among Us är både märklig och hjärtevärmande. Spelet lanserades under 2018 utan något vidare genomslag och det var först 2020 som många upptäckte spelet och gjorde det till ett av årets stora fenomen. Det blev så pass populärt att utvecklarna InnerSloth till och med avbröt utvecklingen av Among Us 2 för att istället lägga allt krut på att uppdatera första spelet, en uppdatering som nu är officiell. Luftskeppet blir spelets fjärde karta och lanseras under 2021 helt utan extra kostnad.

 

Annat och lite till från årets Game Awards
Vi har redan nämnt några av de stora rubrikerna från The Game Awards 2020, men med tanke på att programmet varade i nästan tre timmar bjöds vi på så mycket mer i form av uppdateringar och avslöjanden. Bland annat så avslöjades det Dead Space-luktande The Callisto Protocol, det Left 4 Dead-inspirerade Back 4 BloodGone Home-skaparnas nya spel Open Roads och det oerhört läckra Seasons. Dessutom tog ingen mindre än Vin Diesel kommandot i ett intensivt avslöjande av Ark 2. Vidare fick vi veta att Master Chief gör Kratos sällskap i den välbefolkade nya säsongen av Fortnite, att Sephiroth blir nästa slagkämpe i Super Smash Bros. Ultimate, att Microsoft Flight Simulator kommer till Xbox Series X och S under sommaren och att Disco Elysium släpps i en expanderad version som också kommer lanseras till Playstation. Vi får inte heller glömma It Takes Two, det senaste co-op-äventyret från A Way Out-studion Hazelight med Josef Fares vid rodret, som fick en ny gameplay-trailer. Du hittar trailers för dessa och många fler spel här.

LÄS VÅR RECENSION: A Way Out

Scen i Cyberpunk kunde orsaka epileptiska anfall
En så kallad braindance-scen i det hett eftertraktade Cyberpunk 2077 innehöll scener som kunde frammana epileptiska anfall, något som inte uppmärksammades av utvecklarna CD Projekt Red vid spelets lansering. I skrivande stund har studion uppdaterat titeln med en varningstext vid spelets uppstart samt reducerat frekvensen på de blinkande lamporna vid scenen i fråga, men skulle du spela det efterlängtade spelet utan dessa relativt massiva uppdateringar kommer problemen kvarstå. Detta skriver Eurogamer.

Halo Infinite släpps hösten 2021
Halo Infinite var ursprungligen tänkt som en blytung lanseringstitel för nya Xbox Series X och Series S innan spelet försenades in i 2021. Vi har visserligen fortfarande inget konkret lanseringsdatum för titeln, men vi kan åtminstone göra en grov markering i kalendern vid hösten 2021. Detta avslöjas via ett blogginlägg på spelseriens officiella hemsida. Förutom informationen om ett lanseringsfönster under hösten innehåller inlägget ytterligare information om förändringar som utvecklarna 343 Industries gjort sedan det mindre lyckade demot i somras. Du hittar inlägget här.

Collection of SaGa: Final Fantasy Legend – 15 december
Fira SaGa-seriens 30-årsdag med denna samling. Släpps till Nintendo Switch.

LÄS MER: Ett försvarstal för spelbetygen

Misshitsu no Sacrifice – 17 december
Återvänd till en förädlad version av Foundation. Släpps till Nintendo Switch och PC.

Veckans sämsta verklighetsflykt
Ofta flyr vi till spelens otroliga världar för att glömma alla bekymmer från den riktiga världen, och just nu innehåller den riktiga världen ganska många bekymmer. Men fastän vi kanske flyr in i ett spel som Cyberpunk 2077 för att invänta pandemins slut känns det lite väl onödigt att utvecklarna skrivit in det som ett bokstavligt quest-inslag.

Veckans gula vägg
Den där gula väggen har krossat fler hjärtan än en Paradise Hotel-deltagare under årets gång. Varje gång den dyker upp har det inneburit dåliga nyheter för fans som länge väntat på lanseringen av Cyberpunk 2077, därför var det ganska trevligt att vi under veckan fick en gul vägg med enbart positiva vibbar.

Veckans nedgradering
Veckan har i mångt och mycket handlat om de olika versionerna av Cyberpunk 2077 och alla de nedgraderingar som gjorts för att spelet ska fungera på även äldre maskiner. Vi har sett en hel del skräckexempel i form av gameplay-klipp med pixliga fotgängare och hackig bilduppdatering, men enligt bilden nedan verkar det inte vara riktigt så farligt som många vill få det att verka.

MER FRÅN CD PROJEKT RED: Spelen som formade mig: The Witcher 3: Wild Hunt

Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan. Tack för att du tog dig tid.

Checkpoint!