5 minuter lästid

Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden, där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar spelveckan som gått och blickar framåt mot vad som komma skall, innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr. Vi kommer ta en titt på vilka spel ni bör hålla lite extra koll på under veckan som kommer. Vi kommer även belysa allt från roliga tweets till hjärtevärmande historier och härliga påskägg. Allt detta och mycket mer, men först har det blivit dags för nyheter.

The Division-studion gör Star Wars-spel
Star Wars är påväg att kliva bort från Electronic Arts mer eller mindre trygga famn och ser nu ut att budas ut till spelvärldens andra jättar. Under veckan avslöjade StarWars.com att Lucasfilm Games reser sig från graven och kommer numera vara den officiella identiteten för alla Lucasfilm-baserade spel. Därefter tog det inte lång tid innan deras senaste projekt avslöjades i form av ett helt nytt Star Wars-spel från Ubisoft och Division-studion Massive Entertainment. Spelet beskrivs som ett handlingsdrivet äventyr i en öppen värld, och vi som spelat ett Ubisoft-spel under de senaste åren vet ungefär hur det kan se ut. Detta innebär dock inte slutet för EA-utvecklade Star Wars-spel, något ni kan läsa mer om här, men i framtiden kan vi räkna med att fler spelmakare kommer få sin del av den åtråvärda sci-fi-kakan.

Bethesda och MachineGames utannonserar Indiana Jones-spel
Ubisofts Star Wars-spel var inte det enda nya projektet som avslöjades i samband med återkomsten för Lucasfilm Games under veckan. Även Bethesda och deras Wolfenstein-studio MachineGames roffade åt sig en av Lucasfilms rättigheter när de avtäckte ett splitternytt Indiana Jones-spel. Avslöjandet skedde via en kort men stämningsfull trailer som säkerligen innehåller mängder med gömda ledtrådar till det kommande äventyret. Verkställande producent för projektet blir ingen mindre än Bethesdas egna Todd Howard i samarbete med Lucasfilm Games. Mycket mer än så vet vi inte i nuläget, och det lär dröja ett bra tag innan vi får mer information om projektet. Samtidigt finns det anledning att förvänta sig någon form av exklusivitet för spelet med tanke på Microsofts senaste Bethesda-affär, men inget är än så länge bekräftat.

KOLLA IN VÅR SENASTE ARTIKELSERIE: Ett slag för omslag: Dead Island

En ny titt på Super Mario 3D World + Bowser’s Fury
Det gamla Wii U-spelet kommer inom kort ut till Nintendo Switch och gör det tillsammans med ett rykande färskt tillägg med en väldigt skräckinjagande King Koopa i huvudrollen. Bowsers plötsliga ilska har tvingat Mario att samarbeta med Bowser Jr., en karaktär som även blir fullt spelbar i tilläggets flerspelarläge. Detta bekräftar Nintendo via spelets hemsida. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury släpps den 12 februari och du ser den senaste trailern här nedan.

Nya Pokémon Snap släpps i i april
Trots en flashig trailer fick inte Mario stå ensam i Nintendos rampljus under veckan i och med nyheten om ett lanseringsdatum för New Pokémon Snap. Spelet kommer äga rum i den nya Lental-regionen som stoltserar med fler än 200 Pokémon-arter, det gäller att packa med extra film med andra ord. New Pokémon Snap släpps till Nintendo Switch den 30 april, tills dess kan du vila ögonen på spelets senaste trailer här nedan.

Flera spel trollas bort från årets lanseringslista
Vi är knappt halvvägs genom årets första månad och redan nu står det klart att två av årets stora spelsläpp ser ut att vinka adjö till sitt tilltänkta lanseringsfönster. Först och främst handlar det om det kommande Harry Potter-spelet Hogwarts Legacy som nu kommer släppas under 2022, detta via ett Twitter-inlägg från spelets officiella konto. Hogwarts Legacy hade inget konkret datum, men det var likväl tänkt att lanseras i år. Ett spel som däremot hade ett fastställt lanseringsdatum var Ubisofts extremsportiga Riders Republic som var tänkt att släppas redan den 25 februari. Nu står det klart att spelet släpps ”senare i år”, detta via ett inlägg på Ubisofts hemsida.

CD Projekt förklarar den problematiska lanseringen av Cyberpunk 2077 i ny video
Vi var många som blev konfunderade över den minst sagt knackiga lanseringen av fjolårets mest efterlängtade spel. Hur kunde egentligen versionen av spelet som släpptes till föregående generations konsoler se ut som den gjorde trots den långa utvecklingstiden? Enligt en video som utvecklarna och utgivarna CD Projekt publicerade i dagarna fanns det en förhoppning om att de skulle lyckas ta fram en acceptabel version till de äldre maskinerna, något som senare visade sig svårare än väntat. En av företagets grundare Marcin Iwiński, som också har huvudrollen i videon nedan, menar att studions tester inte visade tecken på de stora problemen som infann sig vid lansering. Iwiński förklarar vidare att studion verkligen trodde att den så kallade ”day zero”-uppdateringen skulle vara tillräckligt för att spelet skulle vara i godtagbart skick till Playstation 4 och Xbox One, vilken även var anledningen till att recensionskoderna till spelets konsolversion skickades ut så pass sent.

Cyberpunk 2077 har sedan spelets lansering fått en rad omfattande uppdateringar och flera förändringar är på ingång. Dessutom kommer 2021 innehålla såväl gratis tilläggspaket som en ordentligt version för de nya konsolerna.

Hitman 3 – 20 januari
Den avslutande delen i trilogin kommer smygande. Släpps till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Google Stadia och PC.

Bezier Second Edition – 21 januari
En tanklös skjutfest med stort hjärta. Släpps till Nintendo Switch och PC.

FÅ KOLL PÅ ÅRETS SPELSLÄPP: Lanseringslista 2021

Ride 4 – 21 januari
De nya konsolerna ger sig ut på färd. Släpps nu till Playstation 5 och Xbox Series X/S.

Skul: The Hero Slayer – 21 januari
En actionfylld och ständigt utmanande plattform-resa. Släpps till PC.

Veckans födelsedagsbarn
I fredags firade vår kära chefredaktör sin 40-årsdag, vilket kan kännas något märkligt för en 29-åring. Hur som helst vet vi att han fick en dag fylld av kärlek och en massa härliga spelpresenter. Nedan hittar ni några kloka ord om personlig utveckling och mognad. Passa gärna på att skicka iväg några försenade gratulationer. Grattis igen Alexander!

Veckans sammanvävning
Goldeneye 007 var sannerligen en monsterhit när det släpptes till Nintendo 64 i augusti 1997. Jag har själv (mer eller mindre) härliga minnen av att desperat undvika att bli skjuten av brorsan och hans kompisar i det intensiva flerspelarläget. Frågan är om inte spelet hade slagit igenom ytterligare med inkluderingen av Mario och hans vänner. Kolla in videon nedan och bedöm själva.

Veckans flygförbud
Det skulle visa sig att stormandet av en regeringsbyggnad visst innebär att du inte tillåts flyga iväg och gömma dig efteråt. Och även fast riktiga flygplan är det bästa sättet att fly undan från ordningsmakten kan den virtuella flykten också väga tungt. Synd bara att det verkar kört även där.

LÄS MER: Speciella stunder: Animal Crossing: New Horizons som pizzatopping

Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan. Tack för att du tog dig tid.

Checkpoint!