2 minuter lästid

Få maskiner har lyckats skapa ett sånt “måste ha”-begär för titlar man redan äger som Nintendo Switch. Det spelar liksom ingen roll att man redan spelat Elder Scrolls 5: Skyrim på Xbox 360, och sen igen på Playstation 4, och sen igen i virtual reality för tro fan att man gjorde det igen när det kom till Nintendo Switch.

För trots maskinens svagheter är den stora “USP”-en så gigantiskt stor att den trumfar det mesta: du kan spela det i sängen. Eller på tunnelbanan. Eller i hängmattan. Eller (framför allt?) på toaletten.

Och så är vi här igen, den här gången med CrossCode som långt ifrån fått tillräckligt med uppmärksamhet. För två år sedan gav vi spelet 9/10 och sa bland annat att “CrossCode är ett kalasbra spel med en intressant huvudkaraktär och dialoger som roar och fängslar” samt att det var helt rätt för alla “som älskar att utforska världar, delta i engagerade strider och lösa utmanande pussel med en mycket fängslande historia”.

Det är en alldeles utmärkt recension som ni gärna får läsa igen här. Gör det nu, ni kan klicka på bakåt-knappen efteråt och läsa mer om Switch-versionen. Jag väntar…

Klar? Ok bra, nu vet ni att CrossCode är en fantastisk liten pärla. Spelet erbjuder väldigt mycket speltid i en detaljerad och välgjord 16-bitsvärld som du nu kan ta med dig in på toaletten. Det är allt ni egentligen behöver ta med er av den här recensionen. Men för sakens skull tar vi några grejer till:

Att översätta spelet till Nintendo Switch har tydligen varit lite av en utmaning eftersom det är programmerat i HTML5 (hur går det ens till?), men resultatet är i de viktigaste punkterna väldigt bra. Då och då märks det hur spelet fryser till i menyerna, och vid några enstaka tillfällen är inte bilduppdateringen precis så bra som man hade velat. Men i stora drag är det en klanderfri konvertering och dess få brister är inget som tar ifrån nöjet av att spela CrossCode på Switch.

Även kontrollerna funkar bra. Det enda jag kan anmärka på är att de vanliga Joy Con-spakarna är lite svåra att hantera utifrån hur spelet ska spelas, eftersom striderna ofta skiftar mellan action-element och twin stick-shooters mekanik. Ofta använder jag en Switch Pro Controller och det känns bättre, även om bekvämligheten i att köra i bärbart läge oftast vinner.

Förhoppningsvis gör hoppet från PC till konsoler att fler får upp ögonen för CrossCode och att spelet får den uppmärksamhet det förtjänar. För att underlätta upprepar jag vårt betyg från 2018 och uppmanar alla att kolla in spelet på den maskin ni föredrar (vilket i det här fallet bör vara Nintendo Switch).