Jag har nyss börjat spela Xenoblade Chronicles: Definitive Edition. Ett spel som jag på förhand inte visste mycket om. Jag hade aldrig sett en trailer från spelet, aldrig läst en recension eller någon artikel om spelet, eller överhuvudtaget sett något gameplay från det. Det enda jag visste om spelet är att det var ett japanskt rollspel, att det är utgivet av Nintendo och att originalversionen ofta är med på listor över tidernas bästa spel. Det räckte för mig.

Idag översköljs vi av information om kommande spel. Det är trailers, screenshots, förhandstittar, gameplay-genomgångar, nyheter och avslöjanden. Jag har gjort mitt bästa för att undvika information om Nintendos stora julspel Hyrule Warriors: Age of Calamity under hösten, men det är en kamp mot övermakten. Även om man lyckas undvika spelet på spelsidor, så är man chanslös mot störtfloden av avslöjanden som skickas vidare via social medier.

När jag börjar spela ett spel vill jag veta så lite som möjligt om spelet. Det blir mera spännande att spela det då, när jag inte vet vad det är som väntar mig. Därför läser jag aldrig recensioner av spel som jag vet att jag kommer att köpa och spela. Problemet är inte bara spoilers i storyn, utan i ännu större grad en typ av spoilers som det sällan pratas om: gameplay-spoilers. Att läsa sånt som ”Vapnen i spelet är roliga, speciellt bazookan som du får på sista banan” är inte särskilt kul när det är uppenbart att spelmakarna tänkt sig detta som en överraskning för de som tagit sig så långt in i spelet. Spelmagasinet Edge, en i övrigt utmärkt tidning, är en av de stora syndarna. De har tyvärr förmågan att berätta alldeles för mycket om spelens gameplay i sina recensioner.

LÄS MER: Ett försvarstal för mellansekvenserna

Det pratas på olika håll om att vi inom spelmedia borde skippa betygen till våra spelrecensioner. Att läsarna bara tittar på betygen och inte tar sig till vad som verkligen står i texten. Dessutom känns det mer finkulturellt med recensioner utan betyg förstås.

Och visst är det ett gissel med spelare som ska såga recensioner som de inte har läst. När man skriver kommentarer som ”Nu har jag inte läst recensionen ännu, men jag-” och så följer en lång attack på recensenten och något de inte läst. Men betygen har också en viktig funktion för många spelare. När jag stöter på en recension av ett spel som jag inte känner till från en utvecklare jag inte vet något om så läser jag noga igenom recensionen, för jag vill få kunskap om detta spel och denna utvecklare som jag inte vet något om. Kan detta vara ett spel för mig? Innehåller det något inslag som jag brukar gilla? Vad har spelmakarna gjort tidigare? Vilket annat spel påminner det om?

Men när ett nytt Zelda släpps, vad finns det då för anledning att läsa spelets recensioner? Det är ett nytt Zelda-spel liksom, jag vet att jag kommer att spela det, det enda jag vill veta är om spelet är bra eller inte, och det kan jag se genom att kolla på betyget i slutet av recensionen och eventuellt läsa igenom sammanfattningen i det sista stycket.

Ibland läser jag de två första styckena i en recension till ett spel jag inte känner till och så tänker jag ”Oj, det här låter precis som ett spel för mig!” och sedan kollar jag betyget, och då kanske det är en 9:a, och då slutar jag läsa och lägger spelet på önskelistan. För vad finns det för mening att läsa vidare, nu när jag fått precis det jag var på jakt efter?

Om vi skippade spelbetygen skulle det leda till uppenbara problem för spelare som jag. Då måste jag vada genom texter som – eventuellt – är fyllda av story-spoilers och gameplay-spoilers för att jag ska kunna få veta det enda jag vill veta: är spelet bra eller inte? Vissa debattörer saluför en idé om att det är respektlöst att bara kolla betyget och inte läsa recensionen, men det är ungefär som att säga att det är respektlöst mot en spelskapare att bara spela spelets single-player och co-op och inte online, för då respekterar du inte spelskaparnas arbete. Precis som du får använda och spela ett spel precis som du vill får du naturligtvis använda och läsa en recension precis som du vill. Och rimligtvis ligger mycket arbete bakom att sätta just det där betyget, ett arbete som jag visar stor respekt för när jag litar på recensentens betyg utan att faktiskt ha läst texten.

När det är ett okänt spel som recenseras så vill jag veta två saker – ”Vad är det för sorts spel?” och ”Är det bra eller inte?” – och då läser jag recensionerna innan ett eventuellt köp. Men när det är en spelserie jag känner till vill jag bara veta en enda sak – ”Är det bra?” Och då kollar jag betyget, spelar spelet, skriver min egen recension och sist av allt läser jag mina kollegors recensioner. För jag är trots allt nyfiken på att veta hur de andra recensenternas åsikter skiljer sig från eller överensstämmer med mina.