1 minuter lästid

Har ni någonsin ätit en riktigt god måltid ute på stan och bestämt er för att tillaga samma rätt hemma med vad som än finns i skafferiet? Ni kommer troligtvis få till formen och grundingredienserna någorlunda, men i slutändan kommer det som hamnar på tallriken inte vara något mer än en ihålig representation av rätten som inspirerade dig. Ungefär så känns det att spela Fast & Furious Crossroads.

Fast-serien är såklart känd för sina våghalsiga biljakter, vilket innebär att all spelarkontroll i Crossroads sker när karaktärerna sitter i sina bilar. Jag hade varit mer nöjd om varje uppdrag utspelade sig i högt tempo där jag ska krascha in i fiendernas bilar á la Burnout eller tävla på gatorna med ordentligt modifierade bilar likt Need for Speed: Underground, för då har jag faktiskt ganska roligt. Däremot envisas Crossroads med att fylla ut berättelsen och karaktärerna genom långsamma uppdrag där jag kör runt i den föråldrade grafiken och besöker story-releventa platser, något som drar ner tempot till den milda grad att jag vill stänga av spelet i ren tristess. Det finns tillfällen då ett spels handling förtjänar att hamna i rampljuset, men detta är inget sådant tillfälle.

FLER BILSPEL: Forza Horizon 4

Fast & Furious Crossroads plockar mängder med etablerade spelidéer från åren som gått, men lyckas inte genomföra någon av dem bättre eller ens lika bra som föregångaren. Några av spelets mer actionpackade uppdrag är ofta roliga att spela och ju fler explosiva jättefordon spelet kastar in desto bättre, men det är likväl en underlägsen upplaga jämfört med vad som redan finns där ute. Det är även värt att notera hur halvdant det känns att faktiskt köra bilarna i ett spel där det mesta handlar om just bilkörande.

Om vi skulle resa sisådär tio år bakåt i tiden hade en sådan här titel känts ganska logiskt. Spelet hade troligtvis inte varit mycket att hänga i granen då heller, men det hade åtminstone haft en mer logisk plats i den tidens spelklimat. Crossroads är filmspelens filmspel där alla inslag finns med för att berätta en rejält komprimerad version av en intetsägande berättelse. Spelet innehåller aspekter som kan rubriceras som måttligt underhållande, men i slutändan bjuds vi på en sämre version av en rätt vi redan prövat.