Jag vill börja med att säga att jag skriver den här texten från ett queer-perspektiv. Det jag kommer att prata om kommer att spegla de transfobiska uttalanden som J.K. Rowling har gjort. Jag kommer också att prata om den rasism och antisemitism som finns i Harry Potter-böckerna och det nya spelet Hogwarts Legacy. Kreatören har tyvärr kastat en stor retroaktiv skugga över sin magiska värld som är svår att blunda för för en queer person som mig.

När jag satte mig ner för att skriva den här texten så insåg jag att jag redan gjort det en gång, men då var det ingen som fick läsa den. Sommaren 2020 satt jag på mitt första journalistkontor. Jag var mellan texter och scrollade Twitter som jag så ofta gör nuförtiden. Jag såg hur J.K. Rowling trendade och undrade för mig själv: vad är det nu hon har gjort? Kanske ytterligare något fel-gillande på Twitter eller så hade det kanske något att göra med den filmserie som hon var med och producerade?

Officiell art från https://www.wizardingworld.com

Till min skräck och fasa såg jag att hon publicerat en lång text på sin hemsida som i grund och botten handlar om hur hon anser att transpersoner inte är människor, hur transkvinnor egentligen bara är perversa män i klänningar och hur transmän är unga flickor som lurats till att stycka sina egna kroppar.

Jag grät den dagen, dagen då jag insåg att hela min barndom slitits ifrån mig och hur den kvinna som fick mig att älska litteratur hellre skulle se mig död än som en del av hennes världsbild. Det var förstås inte första gången som jag hört om hur Rowlings verk inte var så fantastiskt som mitt barndom-jag ville tro. Länge hade jag ignorerat det i hopp om att jag kunde rationalisera det till att “hon skrev böckerna på 90- och tidigt 2000-tal, det var så det såg ut då”, vi är ju alla bara en produkt av våran tid. Men allt eftersom tiden gick insåg jag att så inte alls är fallet.

Det finns så många otroligt mycket smartare än jag som pratat och skrivit om hur Rowling är moraliskt tveksam, men jag ska göra mitt bästa för att förklara varför just jag anser att Rowling, hennes böcker, samt det nya spelet Hogwarts Legacy är problematiska.

Låt oss börja från början, eller i alla fall med det manifest som jag pratade om i början. Den 10 Juni 2020 publicerade Rowling en lång text på sin hemsida där hon beskriver sina bekymmer rörande könsidentiteter och vad hon kallar ett ”hot mot kvinnlighet”. Det är en lång text med mycket tankar och åsikter, men den saknar helt referenser och därmed är det svårt att se det hon skriver som annat än just hennes egna åsikter. Hon pratar om hur hon blivit kallad ”TERF” (Trans-Exclusionary Radical Feminist) på Twitter efter att hon visat sitt stöd för Maya Forstater, och hur hon är orolig för hur ”transaktivism” utspelar sig runtomkring henne. Hon uttrycker sin rädsla för ”hur allt fler unga flickor önskar att genomgå en könskorrigering” och hur ”män klär sig i kvinnokläder för att kunna infiltrera platser avsedda enbart för kvinnor, så som badrum och fängelser”.

Fyra dagar innan Rowling publicerade denna text twittrade hon följande:

Med dessa uttalanden verkar det ju som om Rowling visst står bakom transpersoners rättigheter, men efter att hennes långa text kom ut slås även den illusionen i spillror. Det som förundrar mig mest med detta uttalande är ”I’d march with you if you were discriminated against on the basis of being trans”. Hon twittrade igen nyligen och tog därmed i försvar den brittiska föreningen ”the LGB Alliance” en förening som vill tvinga ut transpersoner från LGBT+/HBTQ+ rörelsen. Rowling har nu gått över till den sida som vill göra allt för att stoppa personer från att söka transvård. Hon twittrade även sitt stöd för Posie Parker, en radikalfeminist som hade en talare på sin demonstration i Newcastle som citerade Mein Kampf i sitt tal om varför transkvinnor är ”män i klänningar”. Det är förundrande att hon en gång skrev att hon skulle stå upp för transpersoner och nu högljudd anser att transkvinnor inte har rätt till samma utrymmen som kvinnor.

Den officiella bilden av Rita Skeeter från den illustrerade variationen av Harry Potter och den Flammande Bägaren.

Jag kan förstå hur man kan se allt detta och ställa sig frågan ”vad har detta att göra med Harry Potter?” Det tydligaste exemplet jag kan komma på är karaktären Rita Skeeter. För den som läst Harry Potter och den flammande bägaren så kanske ni minns denne ganska spektakulära skvallerjournalist. I boken beskrivs hon enligt harrypotter.fandom.com på följande vis: ”Skeeter had blonde hair set in elaborate curls that contrasted oddly with her heavy-jawed face. She wore jewelled spectacles studded with rhinestones, and had thick fingers ending in two-inch nails, painted crimson. Her blonde curls were curiously rigid, suggesting it was styled with the magical equivalent of hairspray. In addition, she had pencilled-on eyebrows and three gold teeth, as well as large, masculine hands. Her bright scarlet-painted fingernails and toenails were usually likened to claws or talons.” Rita Skeeter är även en animagus, något som inte kommer fram förrän i slutet av böckerna. Hennes animagusform är en skalbagge vilket gör att hon kan ta sig in på ställen där hon inte är ”ämnad till att vara”. Detta är en väldigt tydlig karikatyr av hur transkvinnor beskrivs som överdrivet maskulina och som fuskar till sig ”kvinnlighet.”

Efter att ha följt Rowlings Twitter-eskapader är det tydligt vad hon menade att antyda med Rita Skeeter. Detta är ju trots allt samma kvinna som namngav en varulv Remus Lupin. När vi ändå pratar om Lupin och därmed även lykantropi är det värt att nämna att lykantropi i Rowlings värld är en metafor för HIV och AIDS , ännu ett ämne som hon hanterade fruktansvärt dåligt då den enda namngivna varulvskaraktären är Fenrir Greyback, som är mest känd för att bita barn och föra bort dem från sina föräldrar, och detta var redan 2006.

Men det finns två andra stora ämnen som jag vill prata om som har diskuterats väldigt mycket i samband med det nya spelet Hogwarts Legacy: slaveri och antisemitism.

Låt oss börja med slaveri och hur Rowling skapade ett helt magiskt folkslag som tycker om att vara förslavade. Jag vet inte hur många av er som minns när Rowling twittrade: ”Canon: brown eyes, frizzy hair and very clever. White skin was never specified. Rowling loves black Hermione” i samband med att Harry Potter and the Cursed Child hade premiär. Jag vet inte heller hur många av er som minns tragedin i Den flammande bägaren som var F.I.S.A (Föreningen för Ideellt Stöd åt Alferna). Husalfer i Harry Potter-böckerna är ett magiskt folk vars syfte är att vara lojala till den person som äger dem. De må ha extremt stark magi som inte följer de lagar och regler som vanlig magi gör men de kan heller inte gå emot en direkt order från sin ägare. Vi träffar flera husalfer under bokseriens gång: Dobby, Winky och Krake – alla tre med väldigt olika infallsvinklar. Dobby, den husalf som gick emot order för att kunna skydda Harry Potter och i och med detta hade ett fruktansvärt självskadebeteende. Dobby lyckades frigöra sig från sin ägare men ansågs av andra husalfer vara en förrädare för att han ville ha betalt för sitt arbete. Winky, husalfen som blev så djupt deprimerad efter att hon frigivits av sin ägare att hon blev alkoholist. Och förstås Krake, som var så lojal mot sin ägare att enda anledningen till han lever är att han blev direkt beordrad att överleva.

Någon mycket smartare än jag påpekade att det skulle varit så otroligt korkat att Hermione skulle stå upp för husalfers rättigheter medan hennes två bästa vänner klankar ner på henne och säjer att hon har fel och sedan påstå att hennes hudfärg aldrig specificerats i böckerna.

Att huvudkaraktären i Hogwarts Legacy har sin egen husalf är ett val… särskilt när det cirkulerat så mycket kritik över hur husalfer är problematiska. Det förvånar mig att de ens behövs i en värld där magi existerar. Ron kommenterar på hur hans mamma skulle vilja ha en husalf för att hjälpa till hemma, men vad skulle den göra? I den andra filmen efter att Ron och hans tvillingbröder räddat Harry från Dursleys får vi se hur disken diskar sig själv och hur stickningen stickar sig själv, båda med passiv magi då Molly Weasley inte ens är i rummet. Det var ingen, varken läsare eller karaktärer, som ifrågasatte vem det var som lagade maten i stora salen eller vem det var som tvättade elevernas skolkläder – det är ett magiskt slott! Detta styrks ganska mycket då F.I.S.A är helt borttaget från filmadaptionerna av böckerna utan att något blir obegripligt som effekt.

Officiell art från https://www.wizardingworld.com

Till sist, det är så oändligt frustrerande att se den antisemitism som återspeglas i Harry Potter-böckerna, -filmerna och nu även -spelen. Det är ingen hemlighet att svartalverna är karikatyrer med antisemitiska anknytningar. De har krokiga näsor, är sluga och lömska samt styr över den enda banken och därmed hela den brittiska, magiska ekonomin. Detta är något som sedan länge varit känt och som påpekades redan när den första filmen kom ut och designen för banken inte var den smartaste någonsin: en davidsstjärna på golvet, behövde den verkligen vara där? Svartalver anses av trolldomsministeriet vara lägre stående varelser än människor och blir hårt diskriminerade mot. De har inte rätt till trollstavar även fast de kan använda magi, deras artefakter blir stulna eller aldrig tillbakalämnade av människorna och det finns specifika lagar som förtryckte dem. Under 17- och 1800 talet hände något som senare kom att kallas för svartalvupproren där de kämpade för att få tillbaka sina rättigheter. Och när jag såg att Hogwarts Legacy skulle handla om just detta så kände jag hur mitt sista hopp för den här serien dog.

Av alla folkslag, varelser och nyskrivna karaktärer valde Avalanche Software och Rowling att sätta svartalver som huvudantagonisten. För att få tillbaka sina rättigheter slår dem sig samman med magiker som använder sig av svartkonst och som… kidnappar barn och för bort dem från sina föräldrar. Något här känns bekant. Att spelets trailer gav sken av att spelaren skulle stoppa dessa svartalver från att stå upp för sina rättigheter hjälpte ju inte direkt situationen. Men som om det inte vore nog finns det ett föremål i spelet som heter följande:

Detta är en tydlig referens till den judiska artefakten shofar och hur hornet används enligt texten i spelet är en grov förnedring av hur en shofar används av det judiska folket. Att året 1612 används här kan omöjligt vara en tillfällighet med tanke på att det tog mig minde än en minut att googla det. Mellan 1612 och 1614 skedde något som vi idag refererar till som Fettmilch-upproret och som var del av pogromen som under den här tiden gick ut på att driva ut och/eller massmörda etniska grupper (i det här fallet judar). Det är ett medvetet val att ha med den här texten i spelet och det känns inte som att de som gjort spelet ville ändra på eller förbättra den värld som Rowling skapat. Det förundrar mig att de säger att Rowling inte haft något med spelet att göra när hennes närvaro är ett konstant faktum i hur världen ser ut i Hogwarts Legacy. Samma sorts stereotyper och samma typer av rasism och antisemitism finns kvar.

Efter att spelet släpptes kom det fram att det fanns en NPC i spelet som är trans. Hon jobbar på puben Tre kvastar och all hennes dialog handlar om hur hon är trans. Det hjälper inte heller att hennes namn är Sirona Ryan. Namnet Sirona har keltiskt påbrå och är även namnet på en helande gudinna, men det finns en miljard andra namn som den här karaktären skulle kunna haft, varför välja ett namn som också kan brytas ner till sir och ona (女, on’na), som på japanska betyder kvinna?

Jag ser så ofta meningen “den finns ingen etisk konsumtion under kapitalism” och det är helt korrekt. MEN i det här fallet så är det totalt irrelevant. De som gjort det här spelet har redan fått betalt, och hur mycket vi än vill gömma oss från det får Rowling fortfarande intäkter för varje exemplar av det här spelet som säljs. Som en queer-person ser jag hur folk vill jämföra det med att ”om vi ska bojkotta det här spelet så måste vi göra det med alla andra problematiska spel som finns” och det är en jättebra idé, men så här resonerar jag personligen:

Jag kan inte stötta Hogwarts Legacy för att spelet i sig är rasistiskt och antisemitiskt, vilket var en stor del av det material som de visade i trailern. Jag kan inte stötta en person som J.K. Rowling, en person som spenderar merparten av sin tid på Twitter med att uttrycker sitt hat mot transpersoner och skriver transfobiska böcker såsom den detektivserie hon för tillfället skriver. Att säga att alla som spelar och/eller köper Hogwarts Legacy är transfobiska och antisemitiska och så vidare är idioti, men snälla – Snälla! – säg inte att du står bakom HBTQ+-rörelsen, och det är okej. Det är okej att din nostalgi är viktigare för dig, den är bara inte det för mig. Mitt liv, acceptans och rätt i samhället är betydligt viktigare för mig.