5 minuter lästid

Sommaren 2020 kommer gå till historien som en ändlös serie av streamade spelevenemang, den ena efter den andra. Avsaknaden av E3 och andra stora spelkonvent var kanske det bästa som kunde hända spelbranschen, speciellt med nya spelmaskiner vid horisonten. Nu kan hypen fortsätta hela sommaren lång.

I torsdags var det dags för Xbox stora videoevenemang. Eller ja, ett av dem i alla fall. Men med löftet om att få se Halo Infinite var det nog många som såg det här som Xbox stora möjlighet att direkt ge svar på tal efter Sonys Playstation 5-avslöjande för några veckor sen.

Vad fick vi se då? Några minuter Halo Infinite, en bunt CGI-trailers från Xbox Game Studios-utvecklare och några tredjepartsgrejer som blir konsolexklusivt en tid. Och ja, det var väl ok…?

Diskussionen på internet just nu verkar mest kretsa kring att Halo Infinite inte såg så värt vackert ut, och ja jag får nog hålla med. Spelet i sig verkar definitivt försöka återskapa magin från Halo: Combat Evolved, men många hade nog förväntat sig en mer visuell smocka än vad vi fick. Speciellt med löftet om Xbox Series X som världens mest kraftfulla spelmaskin.

Personligen var det få saker som stod ut ur konferensen. Jag spelar gärna ett nytt Obisidan-rollspel och ett nytt Fable, men de titlarna såg ut att vara minst några år bort. Jämfört med Playstation 5 som hade, enligt min åsikt, både snyggare och roligare titlar som framför allt kommer redan i höst eller tidigt nästa år. Ratchet & Clank är kanske det mest imponerande next gen-liret vi fått se hittills, och Horizon Forbidden West verkar vara allt vi vill ha av ett nästa open world-lir från Sony.

För mig är det avgjort, konsolkriget är över: Playstation vann.

Det är där vi ofta hamnar. Det är det som är den stora diskussionen redan nu i internetforum, Facebook-trådar och kraftfulla tweets. “Xbox Series X har så mycket fler teraflops” och “kolla på den här bilden från Last of Us Part 2 jämfört med den här på Halo Infinite”. Och ja, jag menar det: jag anser att Playstation är på helt rätt spår för att behålla sin ledning i antal sålda maskiner även nästa år och fortsätta leverera förstapartstitlar som kommer sälja arslet av vad än Xbox kan åstadkomma.

Men vet ni? Jag tror verkligen inte Xbox bryr sig, för de spelar inte ens på samma spelplan som Playstation längre. Låt mig förklara:

Det finns två ingångar för att börja spela spel; den första är hårdvaran och den andra är mjukvaran, det vill säga själva spelen. I alla tider har det kostat mycket pengar att köpa en maskin och sedan halvmycket pengar att köpa ett spel. Så några tusen för en Xbox 360 och sen ytterligare några hundra för att kunna spela senaste Halo.

Under nuvarande konsolgenerationen lyckades Playstation väldigt bra genom att först erbjuda en lite billigare maskin än konkurrenten, och sedan följa upp det med riktigt bra spel som folk ville köpa. Med Playstation 5 verkar Sonys strategi vara samma, att erbjuda en prisvärd maskin med en uppsjö av kvalitetstitlar som människor vill spela.

Xbox försökte samma strategi nuvarande generationen men misslyckades stort genom att först ha en dyr konsol som inte kändes prisvärd och sen aldrig riktigt kunna konkurrera med exklusiva speltitlar. Så de började tänka om.

Istället för en ingångspunkt till hårdvaran, det vill säga köpa en maskin, skaffade de flera. Först blev alla konsolexklusiva titlar även tillgängliga på PC. I och med Xbox Series X blir de även tillgängliga på fler konsoler utifrån flera olika prismodeller (från en superbillig Xbox One S till värstingen Xbox Series X). Och med xCloud kan vi inom några månader spela på i princip alla maskiner med skärm, oavsett tillverkare.

Istället för en ingångspunkt till mjukvaran, köpa ett spel, tog de fram Xbox Game Pass. Xbox-spel, en uppsjö av stora AAA-titlar och ännu fler indie-utvecklade upplevelser, vad du än har för smak är sannolikheten stor att du hittar minst en handfull intressanta spel om du prenumererar på Game Pass. Och var det något som fastnade på näthinnan efter Xbox evenemang häromdagen var det att allt jag såg skulle ingå i Game Pass.

Xbox försöker inte vinna genom den bästa hårdvaran med de bästa exklusiva titlarna. De kunde inte bry sig mindre om sånt där. Varken Xbox Series X eller Halo Infinite är det viktigaste de kommer med i höst, det är Game Pass och möjligheten att spela när som helst och var som helst.

LÄS  MER: Ghost of Tsushima-recension

Genom att sänka trösklarna för hårdvara och mjukvara gör de spelandet tillgängliga för alla, och dessutom med en återkommande månatlig inkomstmodell. Hur bra Xbox Series X säljer i höst eller hur många miljoner spelare just Halo Infinite kommer få är bara intressant för Microsoft utifrån hur många nya prenumeranter till Game Pass de får på grund av det.

Phil Spencer nämnde nyligen i en intervju att deras stora konkurrent är inte Playstation utan plattformar och tjänster som till exempel Google Stadia, som likt Xbox försöker sänka trösklarna för att spela på vilken enhet de vill. Det spelar ingen roll hur många Playstation 5 Sony lyckas sälja i höst, Xbox har redan hoppat av matchen.

Det här innebär att Xbox kan vara framgångsrik utan att för den sakens skull slå Playstation i antal sålda maskiner eller spel, för de jobbar numera med två olika sorters produkter. Valet för konsumenten kommer inte i lika stor utsträckning handla om Playstation vs Xbox, utan Playstation eller inte, plus kanske Xbox, Stadia eller någon annan liknande tjänst (troligtvis Amazons ryktade streamingtjänst). Att jämföra höstens nya maskinerna med varandra är i de flesta fall meningslöst då de har helt olika syften och betydelser för de respektive företagen.

Playstation är, likt Nintendo, kvar i den gamla affärsstrategin med en hårdvara och ett antal nyckeltitlar, vilket med all säkerhet kommer fungera fint för dem de närmsta åren eftersom de fortfarande håller så pass hög kvalitet i sina exklusiva titlar. Men Xbox har hoppat av. Likt Amazon Prime positionerar de Game Pass som sin huvudprodukt, och likt Amazon är allt de gör enbart för att öka mervärdet i deras prenumerationstjänst. Och om det inte var tydligt tidigare gjorde deras Xbox-evenemang det uppenbart.

Det är därför de inte kommer göra några Xbox Series X-exklusiva titlar de närmsta två åren, och varför Halo Infinite inte visar på kraften i deras nästa konsol. Det är inte Xbox Series X de försöker sälja, det är Game Pass.

Konsolkriget är över: Playstation vann, och Xbox kunde inte bry sig mindre.