3 minuter lästid

Det här med att tillåtas fly in i en annan värld börjar bli viktigare än någonsin. Vare sig det handlar om fartfyllda biljakter och våghalsiga bankrån eller fridfullt fiske och äppelplockning lämnar verkligheten vi lever i nu en hel del att önska. I det läget ska vi tacka högre makter (det vill säga spelmakare världen över) för vår interaktiva konstform. När verkligheten ser mörk ut finns alltid en färgsprakande och magisk sagovärld nära till hands. Där kan vi besegra drakar och upptäcka gömda skatter utan att det krävs mycket mer än några knapptryckningar. I det för tillfället Stadia-exklusiva Lost Words: Beyond the Page får vi besöka den kreativa Isabelle som tacklar en traumatisk livshändelse genom att fly in i sagans värld. En värld där hon bestämmer premisserna och där minsta lilla ord kan förvandlas till ett kraftfullt verktyg. Det är precis den typen av styrka som kan behövas i dessa maktlösa tider.

Lost Words är såklart inte bara en metafor för sättet många väljer att tackla vardagen på just nu. Det är egentligen en ganska intim och trovärdig historia om en liten flicka vars mormor drabbas av en plötslig sjukdom och hur huvudkaraktären Isabelle hanterar denna händelse. Spelet innehåller simpla plattformsektioner där jag navigerar längs meningar i ett anteckningsblock. När jag springer över orden läses de upp av författaren själv. Ibland tillåts jag dessutom flytta runt ord för att laga trasiga meningar eller bilda helt nya. Det är inga vidare pusselutmaningar, utan mer ett riktigt smart sätt att berätta en historia på. De här inslagen är även estetiskt otroligt vackra att titta på när vattenfärgliknande lager fyller upp delar av anteckningsblocket när jag flyttar runt de olika orden. Dessa sekvenser är dock mer en plattform för att uttrycka spelets verklighetsbaserade handling och vi får istället transportera oss till Isabelles egenkomponerade sagovärld för att hitta spelets stomme.

Ibland vill jag stanna kvar på samma sida bara någon minut extra.

Det är nu magin tar fart. Medan skrivblocket är begränsat av tydliga linjer och ramar är allt något mer öppet i sagovärlden. Här kontrollerar jag en äventyrlig tjej som är på väg ut i världen med sina nya magiska egenskaper. Robin (som jag valde att kalla min hjälte) har nämligen fått en gammal bok fylld med magiska ord av sin trogna mentor. Här introduceras snabbt spelets huvudsakliga mekanik där olika ord kan påverka spelvärlden på diverse vis. När jag öppnar boken kan jag välja det ord som krävs i stunden och genast förvandlas det till en magisk formel. Stöter jag på en trasig bro plockar jag fram ”repair” och stryker det över skärmen, ligger det en stor stenbumling i vägen kastar jag fram ”break” för att se den gå i tusen bitar. Det är ett elegant system som känns väldigt tillfredsställande att använda. Ganska snart inser jag dock att något inte står rätt till. Mörkret faller och en drake invaderar min hemby. Robin bestämmer sig för att söka upp draken och utkräva rättvisa. Med sina magiska ord i väskan sätter vi fart mot nya äventyr.

LÄS FLER RECENSIONER: In Other Waters

När jag har spenderat en del tid i Isabelles sagovärld dras jag hastigt tillbaka för att läsa om nya utvecklingar i den råa verkligheten innan jag sedan flyr tillbaka in i sagan. Det är i den påhittade världen som Isabelle vill existera för tillfället, vilket blir något paradoxalt då händelserna i verkligheten är bra mycket mer intressanta för mig som spelare jämfört med den klyschiga äventyrsberättelsen. Detta innebär dock inte att jag har något emot att spendera tid i sagoboken som är fylld med charmiga karaktärer, passande musik och läckra miljöer. Sagan lyckas dock inte lyftas till ytterligare höjder tack vare en något oengagerande dialog samt lite väl enkla pussel. Det blir sällan svårare än ovanstående broar och stenbumlingar, även om spelsystemen är trevliga. Å andra sidan känns den klyschiga sagan och de primitiva pusslen lustigt nog passande när jag inser att det faktiskt är något som ett barn hittar på för stunden. Men även om det är en passande ursäkt rent narrativt gör det inte spelet mycket roligare.

Robin Rises.

Lost Words: Beyond the Page är ett smart och charmigt koncept på papperet som tyvärr inte riktigt når sin fulla potential. Spelet har en otroligt vacker stil rent visuellt och de magiska orden är en intressant spelmekanik och ett kraftfullt verktyg i spelets pusseldesign. Däremot lämnar den klyschiga sagohandlingen en del att önska samtidigt som världens pussel sällan bjuder på någon vidare utmaning. Isabelle vill fly från sin problematiska verklighet medan jag hellre stannar kvar för att få veta vad som händer härnäst, och jag hade hellre känt motsatsen för att detta skulle kunna bli något alldeles speciellt.