2 minuter lästid

igår kunde ni läsa Martins tankar om hur Nintendo misslyckades med att lansera och etablera Nintendo Switch utmärkande funktioner genom att låta flaggskeppet, 1-2 Switch, för just dessa funktioner bli en lös produkt man betalade för. Martin menar att Astro’s Playroom gör exakt rätt och även Nintendos eget Wii Sports är ett lysande exempel på när det är rätt tillfälle att låta mjukvara bli mer tillgängligt för alla. Så medan ett fåtal fick uppleva knäppheterna för att bekanta sig med HD Rumble och rörelsefunktionen kan alla nyblivna Playstation 5-ägare ta del av demoprodukten som är Astro’s Playroom för att från dag 1 förstå det speciella med adaptiva triggers och haptisk feedback. 

LÄS MARTINS ESSÄ: Nintendo Switch Astro-brist var ett misstag

Men en sak Martin inte belyser och som jag faktiskt trodde han skulle göra innan jag läst hans essä var hur Astro’s Playroom låter oss göra något som Nintendo borde låtit oss göra för många herrans år sen, nämligen ta med oss på en spännande promenad genom sin spel- och konsolhistoria. Astro’s Playroom är sprängfyllt med referenser till Playstations nu 25-åriga historia. I spelet hittar du samlarobjekt i formen av obskyra och bortglömda tillbehör tillika älskade plastprylar. Varje bana är befolkad med massa söta Astro bots som filmar in olika kända spelscener från konsolens historia från både första- och tredjepartsutvecklare. Det är ett bedårande och otroligt lekfullt men samtidigt respektfullt vis att använda sin historia som spelskapare. Finalen i varje värld är även den väldigt speciell men det skall jag låta er upptäcka på egen hand.

Nu vänder vi åter blickarna mot Nintendo, för även här har de lagt på konstgjorda begränsningar som hindrar dem att leverera en upplevelse av samma kaliber trots sina många år i spelindustrin. Det är inte min och Martins mening att kasta skit på Nintendo denna vecka men de kunde haft en motsvarighet till Astro’s Playroom för flera år sen om de bara ville skapa något som kunde agera både historisk kommentar och underhållande äventyr.

Med en så rik spelhistoria kan Nintendo bjuda på så mycket, och för att vara helt ärlig gör dom detta i Smash Bros-serien MEN det är bara okej för att Nintendo menar att man inte spelar som de faktiska karaktärerna, för enligt Nintendos mediabibel får inte deras spelvärldar korspollineras. Så den som vill se något i stil med Captain N i Nintendos egna spel kommer få vänta länge. Vi kommer förmodligen aldrig få färdas mellan Nintendos olika världar i ett och samma spel och inte heller kommer vi få se Mario ta oss på en konsol- och tillbehörsgenomgång i något spel. Det känns i alla fall avlägset och i sin tur tråkigt när man ser hur Sony väljer att lyfta fram och stolt hylla sin historia på ett vis som får halvtrista försök som Mario 3D All-Stars att blekna i jämförelse.