För tio år sedan sågs Luigi’s Mansion, Animal Crossing och Fire Emblem som rätt udda spelserier. Luigi’s Mansion var inte ens en spelserie, det var bara ett spel vars enda claim-to-fame var att det blivit den skamfyllda, nedtryckta omslagspojken för Gamecubens bleka premiärspeluppsättning. Animal Crossing hade många engagerade fans – Animal Crossing: Wild World till Nintendo DS hade sålt i tolv miljoner exemplar – men många spelare tyckte fortfarande att det var en rätt konstig spelserie. Fire Emblem hade inte alls slagit igenom i västerlandet, utan levde ett oansenligt liv på våra breddgrader. Sedan kom Nintendo 3DS och förändrade allt.

Luigi’s Mansion 2 släpptes 2013 och blev både hyllat av kritikerna och älskat av spelarna. Animal Crossing: New Leaf, som släpptes 2012 sålde, liksom sin föregångare till DS, i tolv miljoner exemplar, och blev ett slags genombrott för spelserien, inte minst genom att nykomlingen Isabelle blev den omslagsstjärna som serien så väl behövde. Fire Emblem Awakening släpptes 2012 och gjorde serien känd och älskad även i Europa, och spelet hamnade snart på listor över tidernas bästa spel.

LÄS MER: Isabelle är ansiktet utåt som Animal Crossing behövde

På Switch har serierna gjort ännu större succé. Animal Crossing: New Horizons har sålts i svindlade 31 miljoner exemplar på bara nio månader. Luigi’s Mansion 3 har sålt i mäktiga 9 miljoner exemplar, vilket gjorde att Nintendo köpte upp spelskaparna Next Level Games som belöning. Nintendo har inte gett någon exakt siffra för hur många exemplar som Fire Emblem: Three Houses har sålt i, men bedömare säger att spelet har sålt strax över 4 miljoner exemplar, vilket skulle göra det till det bäst säljande strategiska japanska rollspelet någonsin.

Den mest intressanta Switch-succén tycker jag ändå att Super Mario Party har stått för. Det är ett spel som i stort sett ingen pratar om. Här på Player 1 har vi skrivit exakt noll artiklar om spelet. När jag söker runt på andra svenska spelsidor hittar jag – förutom recensionerna av spelet – inte en enda artikel om spelet. Inte ens Switchbloggen har skrivit något om spelet! Till skillnad från de flesta andra Switch-spel från Nintendo, som Super Smash Bros Ultimate och Splatoon 2, har spelet inte heller fått något DLC eller några kontinuerliga uppdateringar efter att det släpptes. Nintendo verkar inte ens bemödat sig med att göra någon reklam för spelet. Jag har i alla fall aldrig sett någon. Efter att man släppte spelet lämnade Nintendo det helt enkelt vind för våg. Varpå spelet sålde i vidunderliga 14 miljoner exemplar.

I stort sett allt som Nintendo släppt till Nintendo Switch har blivit stora succéer. Men det är inte bara Mario och Link som regerar på listorna, nu har även de tidigare bänkspelarna tagit plats i förstauppställningen, något som tveklöst är en väldigt spännande utveckling för den japanska speljätten.