2 minuter lästid

Jag har inom loppet av knappt tre månader bränt igenom både Marvel’s Spider-Man och Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, samt tagit platinum i båda spelen.

*paus för applåder*

För att ta samtliga troféer i dessa spel krävs att en spelar igenom även New Game+, vilket jag således såklart har gjort. Dock skulle jag vilja påstå att det tog långt mycket mer tid än det hade behövt göra. Bägge spelen innehåller nämligen otaliga mellansekvenser, varav de flesta inte alls går att hoppa över.

Detta fenomen är något jag verkligen inte förstår mig på. Varför är inte samtliga mellansekvenser valbara? Vad finns det för vettig anledning till att jag inte skulle få välja helt själv om jag vill se en filmsnutt eller inte innan jag fortsätter spela? Även om ovanstående exempel är de som ligger närmst i tiden är det långt ifrån enda gången jag har stött på den här problematiken. Utan någon som helst statistik till hands skulle jag vilja påstå att åtminstone vartannat spel (om inte fler) jag spelat har innehållit mellansekvenser som jag inte har kunnat hoppa över om jag så hade velat.

”Men David, vill du inte njuta av berättelsen i de spel du spelar?” kanske du frågar. Ärligt talat, långt ifrån hela tiden. Men självklart beror det helt på vilken typ av spel jag spelar, och som jag nämnde inledningsvis så kan det finnas anledningar att vilja hoppa över handlingen även i spel med väldigt bra sådana. I andra fall kan det vara så att jag inte alls bryr mig om berättelsen och bara vill fokusera på det rent spelmekaniska, som i The Binding of Isaac, Northgard eller Heroes of Might and Magic III. Oavsett vill jag ha alternativet att hoppa vidare i spelet om andan faller på. Även om jag så är tvungen att se mellansekvensen för att förstå särskilda spelmekaniska delar (och utvecklarna av den anledningen valt att utesluta ”skip”-alternativet) ska jag kunna välja att hoppa över den.

Dock får detta inte innebära att det finns en risk att den som önskar titta på mellansekvenserna ”råkar” trycka bort den, vilket har hänt undertecknad fler gånger än jag kan räkna. Knappen eller knapparna som kan avbryta en filmsekvens ska såklart inte skippa vidare direkt vid en enda knapptryckning, utan bör som i flera föredömliga titlar istället frammana en liten ikon, förslagsvis i ett av skärmens nedre hörn, med texten ”to skip, press [x]”. På så vis får spelaren all möjlighet i världen att hoppa vidare till nästa spelmoment efter egen vilja, helt utan risken att göra detta av misstag.

Trots mina hittills ganska hårda och bestämda ord har jag full förståelse för att långt ifrån alla spel idag har nått den punkt då samtliga mellansekvenser är valbara. När spelmediet fortfarande var i sin vagga var det en klar minoritet som ens hade pausfunktion under mellansekvenserna (en brist som idag borde föranleda stränga dagsböter). Med detta i åtanke finns det säkert otaliga spelstudior – indieutvecklare framförallt – som inte ens har en tanke på att implementera en skipp-funktion i sina spel, helt enkelt p.g.a. att så oerhört mycket annat har högre prioritet. Jag hoppas dock innerligt att vi är på väg mot en framtid där jag som spelare får obehindrad kontroll över de mellansekvenser som presenteras för mig.