Nu vet jag hur det kändes för Streets of Rage- och Scott Pilgrim-älskarna därute, för under veckan som passerade annonserades ett spel som träffade rakt i nostalgi-solar plexus för mig. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge kom lite från ingenstans och det gjorde mig orimligt hype, i synnerhet när jag såg att detta helt nya beat ‘em up skall konstrueras i sköna gröna (mer färger lär förekomma) pixlar.

Jag älskar TMNT II: The Arcade på NES och likaså kan sägas om TMNT IV: Turtles in Time på Super Nintendo. Det är förmodligen ett av mina favoritspel på nämnda 16-bitskonsol då jag återvänt till det upprepande gånger sen 1993. Det är därför detta träffar så hårt i mitt pixelhjärta, för Shredder’s Revenge vill verkligen krama om det.

Få Turtles-spel har varit av hög klass sen Turtles in Time. Polygon-remaken från 2009, Re-Shelled, lyckades inte alls fånga mitt hjärta på det vis som Shredder’s Revenge lyckats med hittills. Jag älskar som sagt Turtles in Time men Re-Shelled misslyckades fatalt att förmedla känsla och charmig presentation. Inte ens magnifika Platinum Games kunde leverera ett roligt TMNT-spel då det blev ett av deras många licensspel som de tar sig an mellan sina egna “riktiga” projekt och därmed inte ger varken tid eller kärlek.

Men allt det där ligger i det förgångna. Det är dags att blicka in i framtiden. Vi kan ju börja med att spana in trailern som dök upp sent förra veckan.

Det gör mig orimligt glad att se en studio försöka göra ett seriöst försök i 16-bitar. Det är inte så att jag är fast i det förgångna och ogillar polygoner men dessa har fått sin chans när det kommer till att leverera den rätta Turtles-känslan. Därför är det nu dags att gå tillbaka till den utsökta 16-bitskällan och ge oss något som verkligen känns som en regelrätt uppföljare till Konamis klassiker. Även om stilen som man hittar i t.ex. Streets of Rage 4 är schyst så föredrar jag fortfarande den lite mer kantiga stilen som River City Girls och Shredder’s Revenge använder. Jag bara tycker att animationer och slag känns bättre i pixelform.

Ett starkt skäl att vara pepp inför detta försök är just vem som ligger bakom produktionen. Dels har vi franska Dotemu som utvecklade Streets of Rage 4 men vad som verkligen gör det värt att lägga spelet på sin radar är Tribute Games som är de faktiska utvecklarna av detta spel. Denna studio är inte superkända men har genom åren ackumulerat en imponerande spelportfolio. I denna hittar vi Wizorb, pixeleleganta Mercenary Kings, häftiga Flinkhook och Panzer Paladin som fångade kritikerkörens kärlek förra året. Är det något den här studion bevisat så är det hur mycket de älskar pixlar och att bygga spel med dem.

Jag tänkte att vi tillsammans kunde gå igenom lite stillbilder från trailern för att se detaljerna som man kanske missar när scener skall bytas ut var tredje sekund.

Vi börjar med något som observerades nästan omedelbart, nämligen att Leonardo, Rapahael, Michelangelo och Donatello alla har en unik springanimation. De fyra har såklart alltid haft någorlunda unika animationer då de bär olika vapen och Tribute Games hade egentligen inte behövt gå (eller springa) de här extra milen, men det gjorde de och jag älskar dem för det. Unika animationer är annars sånt som utvecklare kan rygga undan för men så ser inte alls fallet ut med Shredder’s Revenge.

Kolla till exempel här hur fotsoldaterna alla sitter vid sina skrivbord för att sen resa sig upp och slita av sig slipsen före de går i kamp med sköldpaddsbröderna. Det är egentligen inget nytt för exakt såhär brukade Konami också göra. De lekte väldigt mycket med miljöerna och hur de kunde introducera fotsoldater före strid. Fotsoldater har genom åren kommit ut genom dörrar, gömt sig i klädhängare, kommit ridande från hästrygg och äntrat scenen på många kreativa sätt. Tribute Games följer i Konamis fotspår och gör inte avkall på denna tradition av unika stunder.

Inget TMNT-spel med självrespekt kan strunta i de ikoniska hantlangarna Bebop och Rocksteady. Här hittar vi dem i sin klassiska design från 90-talsserien. Även Shredder och Baxter Stockman som vi bara ser i det animerade introt är av exakt denna design. Det är ganska uppenbart vilken Turtles-generation det här spelet vurmar för.

Ingen missar väl inte heller vems huvud som syns i bakgrunden på Bebop-skärmdumpen?

Och förresten, kolla greppet som Raphael tar i bilden ovan. Ser inte det väldigt bekant ut? Jo, det gör det för det är nämligen inledningen på det klassiska “kasta-genom-TV-rutan”-kastet från Turtles in Time. Trailern avslutar rentav med detta för att verkligen trycka på vilken känsla de vill skall förmedlas genom det här spelet.

Jag kunde inte heller låta bli att se hur extremt gulliga de fyra bröderna ser ut som sina chibi-jag vid sidan av sina poäng och liv. Förr kunde man bara se deras huvuden när det var dags att casha in en continue men nu häckar de på en permanent plats i sin karaktärsruta. Och som sagt, kolla så gulliga de är!

Det sista jag vill lyfta är att det finns ledtrådar att både April O’Neil och Splinter kan vara spelbara karaktärer och inte enbart passiva åskådare. I det animerade introt visas April upp som en handlingskraftig fighter och Splinter klyver en Mouser på mitten. Varför visa dem i dessa väldiga actionpackade scener om man inte har planer att göra dem spelbara? Det hade varit oerhört coolt, och eftersom Dotemu inte var rädda att ha flera unika typer av fighters i Streets of Rage 4 känns det inte omöjligt. Det vore otroligt coolt att få spela som Splinter, han kan förmodligen ha en del häftiga moves, men även April som blivit mer kapabel genom åren har såklart potential att bjuda på en säregen spelstil.

Då vet ni varför jag ser fram emot Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge och varför jag tycker att alla ni som antingen gillar sköldpaddsninjorna eller beat ‘em ups bör hålla ett vakande öga på detta ninjabrödraskap. Nu behöver vi bara få reda på när spelet släpps så vi vet när det är pizza- och cowabunga-dags.