Kriget mot zombiearmén verkar aldrig ta slut. Det spelar ingen roll om det sker på en tropisk ö, i en sönderfallen storstad eller trånga korridorer. Det finns alltid fler infekterade monster att slakta och nya sätt att göra det på. Ofta uppmanas du ta hjälp av en kompis eller två, för medan datorn blir allt smartare kommer den inte vara till mycket hjälp när de vandöda invaderar. World War Z är ännu en titel i den kategorin och medan äventyret inte gör många insatser för att föra genren framåt är det likväl ett underhållande tillägg för den inbitne.

FLER SPEL MED LÖJLIGT MÅNGA FIENDER: Earth Defense Force: Iron Rain

Hjärtat i World War Z är samarbete. Hela kampanjen, varesig du spelar den med kompisar eller med datorn, kretsar kring en grupp om fyra zombiejägare. Om du väljer att spela utan mänskliga hjälpredor bör du dock vara medveten om att du knappast kommer få den optimala upplevelsen. Spelets AI-kompanjoner tar sällan egna initiativ utöver att pressa in avtryckaren när de ser fiender. Du kommer varken se dem applicera ett hälsopaket på sig själva eller hjälpa dig slutföra uppdragsmål. När en zon ska försvaras från olika vinklar finns det till exempel inget sätt att instruera hur mitt datorstyrda lag ska placera sig, någon som är bra mycket enklare när du spelar med vänner.

Tack gode gud för metallstängsel.

Oavsett om du spelar med eller utan kompisar kommer den generella spiralen vara densamma. Det finns ett gäng uppdrag med olika platser såväl som människor i huvudrollen, efter varje uppdrag tilldelas du erfarenhetspoäng och uppgraderingsvaluta innan du väljer ett nytt uppdrag. Progressionen är en stor del av World War Z och du tjänar kontinuerligt in erfarenhetspoäng till din valda klass såväl som dina vapen. Uppdragen kan spelas i vilken ordning som helst, vilket motarbetar någon form av fängslande berättande även om det uppenbarligen inte är spelets huvudfokus. Känslan blir istället att målet är att utforska de olika spelstilarna och tjäna in poäng för att låsa upp nya och bättre vapen, inte att ta reda på hur människan aktivt arbetar för att stoppa den plötsliga zombie-invasionen. Och kanske kan man inte förvänta sig mycket mer gällande handling när ett spel baserar sig på en film som i sin tur baserar sig på en bok. I takt med att du spelar låser du upp nya förmågor för spelets olika klasser. Här ser vi ännu ett tecken på att ensamvargen knappast är målgruppen när många bonusar och förmågor du kan låsa upp gynnar lagkompisarna såväl som dig själv.

MISSA INTE VECKANS FRÅGA: Vilket är ditt favorit-påskägg från ett spel?

Själva uppdragen är alltid överdrivet våldsamma och tjusningen ligger ofta i att utforska den rikliga mängden mördarverktyg som erbjuds. Spelar du dessutom på de lättare svårighetsgraderna kommer mängden vapen och föremål som ligger utspridda uppmuntra dig till att konstant uppdatera din spelstil. Addera sedan en skrikande kompis i hörlurarna och jag garanterar att du kommer bjudas på en ganska trivsam spelupplevelse. Dessa aspekter blir väldigt viktiga eftersom uppdragsstrukturen i övrigt inte gör mycket för att förhöja spelnöjet. Rutinen i att mörda hundratals zombies, trycka på ett par knappar, försvara ett område från några hundra zombies till samt hämta några utspridda lådor är inget stort i nöje på egen hand, men under rätt förutsättningar kan det vara väldigt underhållande.

Progressionen i World War Z följer en mall som liknar utförandet i exempelvis The Elder Scrolls V: Skyrim (vilket också blir den enda liknelsen vi kommer göra till den spelserien i denna text) där du tjänar in erfarenhetspoäng baserat på utrustningen och klassen du använder. Du kan endast gå upp i nivå i klasser och vapen om du använder dem flitigt. Medan det är ett system jag gillar i grunden motarbetar det nöjet i att utforska de olika spelstilarna. Vill du verkligen maximera din förmåga att pulverisera zombies är det med andra ord bäst att du väljer spår tidigt och därefter undviker för många avvikelser.

Att hålla sig till ett och samma stridsmedel är sannerligen effektivt, men inte särskilt roligt.

Vi har berört ämnet ovan, men det är verkligen anmärkningsvärt hur mycket World War Z är anpassat för att du ska ha kompisar att spela med. Och medan det blir ett problem för oss som gärna spelar med datorn som kompanjon är det likväl en aspekt som förtjänar beröm när man ser den andra sidan av myntet. Spelets olika klasser skiljer sig mestadels i form av vilken vapenarsenal du börjar med samt vilka bonusar du låser upp allt eftersom du går upp i nivå. Och det är här spelare verkligen får en gyllene chans att komplettera varandra. En person kan spela med fokus på explosiva medel och närstrid medan en annan kan ha en mer medicinsk inriktning. Detta leder till en taktisk symbios som verkligen har chansen att göra er mer dödliga tillsammans, vilket är en möjlighet som tyvärr inte uppenbarar sig i offline-läget.

Om samarbete inte riktigt är din grej kan du istället rikta blickarna mot spelets multiplayer-läge. Till skillnad från kampanjen är människorna här motståndare såväl allierade. De flesta spellägena som en erfaren kan förvänta sig i en online-skjutare finns här. Du kan kriga mot motståndarlaget där döda kroppar räknas som poäng eller ta kontroll över utvalda zoner för att dominera slagfältet. Det som dock skiljer World War Z från andra spel i liknande kategorier är att stora mängder zombies invaderar spelfältet med jämna mellanrum, vilket inför en intressant dynamik. Bör du fokusera din eldgivning på de mänskliga motståndarna och ignorera alla invaderande zombies eller kanske sluta en tillfällig allians och tillsammans besegra det mer akuta hotet? Spellägena i sig är inget som sticker ut men tillägget av spelets övriga element gör det hela desto mer intressant.

LÄS FLER RECENSIONER: SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

World War Z är precis vad du kan förvänta dig när någon kommer med ett samarbetsbaserat zombiespel, varken mer eller mindre. Det har definitivt potential till att bli ett äventyr du kommer tillbaka till flera gånger när humöret är rätt. Det allra mesta i spelet förhöjs dessutom med ett par snäpp när du har en blodtörstig kompis vid din sida, men har du inte den turen riskerar spelets hållbarhet gå ut relativt snabbt. Den zombieangripna världen är sannerligen stor nog för oss båda, och gärna ett par kompisar till.