4 minuter lästid

Om ditt liv står på spel, vad är du beredd att göra då? Är du beredd att offra dig själv? Din framtid? Eller till och med din familj? Beslutet är inte självklart och kom ihåg att hur du än gör, så kommer du göra fel. Vi ses vid ruinens brant. Var så säker på det.

Det här var frågor som Caroline Marchal ställde till sig själv när hon 2017 öppnade sin egen studio, Interior Night, efter att tidigare ha jobbat på Quantic Dream med utvecklingen bakom både Heavy Rain och Beyond: Two Souls. I intervjuer vid den här tiden berättade Caroline om hur hon ville skapa spelupplevelser för personer som älskar serier likt Breaking Bad och Fargo men som nödvändigtvis inte alltid spelar spel. Målet var att skapa spel som lade fokus på det narrativa djupet snarare än fängslande gameplay. År 2020 presenterades studions debuttitel på Xbox Games Showcase, ett spel som studion valt att döpa till As Dusk Falls.

FLER NARRATIVA ÄVENTYR: The Quarry

As Dusk Falls är en visuell novell i ordets sanna bemärkelse. Det finns nämligen i praktiken inget gameplay överhuvudtaget, istället handlar all interaktivitet om att fatta beslut. I utförandet påminner As Dusk Falls mycket om Telltales titlar där ett drama utspelar sig och diverse valmöjligheter tvingar dig att agera på tid. Det finns dock två distinkta skillnader som är viktiga att ta upp. För det första, dina val spelar roll, på riktigt. Berättelsen kan ta många olika vägar och här finns det en större tyngd än vad jag upplevde hos många av Telltales spel. Den andra viktiga skillnaden är att du inte behöver spela As Dusk Falls själv utan här kan du lira co-op, med åtta(!) andra personer, antingen med hjälp av handkontroller eller genom den applikation som är utvecklad för telefon. Det är en unik upplevelse då var och en får möjligheten att påverka agerandet hos spelets karaktärer, en röst per person. Om man hamnar på samma antal röster vid viktiga beslut kan spelet inte fortsätta, utan då måste man gemensamt diskutera fram vilket val som man ska fatta tillsammans. Det här är någonting som jag aldrig har upplevt förut och som faktiskt fungerar i praktiken.

Att fatta ett beslut är aldrig enkelt.

Berättelsen i As Dusk Falls tar sin början år 1999 vid ett motell, the Desert Dream, i den lilla fiktionella staden Two Rock i Arizona, USA. Här får du följa familjerna Holt och Walker i deras sammanstrålande väg. Walker, en familj bestående av mamma, pappa, barn och farfar, är på resa genom landet då de ska flytta från västkusten till St. Louis. Holt, tre stycken bröder som är uppvuxna i Two Rock, krockar med Walkers bil vilket tvingar dem att stanna till hos närmaste mekaniker, lägligt belägen vid ovan nämnda motell. Medan detta sker åker bröderna och genomför ett rån hos den lokala sheriffen och av ren slump hamnar de senare på samma ställe som familjen, vilket leder till att ett gisslandrama bryter ut. Redan från första stund upplever jag att historien är nagelbitande och välskriven, det märks att spelet har varit ett hjärteprojekt för utvecklarna. Historien är dessutom uppdelad mellan nutid och tillbakablickar vilket är ett berättargrepp jag personligen uppskattar väldigt mycket. Det ska dock påpekas att det finns scener som känns mer ostiga än andra, det går även att kritisera en del av agerande från karaktärerna som bryter illusionen av att livet står spel, men överlag har spelet en hög lägstanivå och åtminstone jag hade svårt att lägga kontrollen ifrån mig under min tid med spelet.

Rent grafiskt är As Dusk Falls ett spel som sticker ut från mängden. Spelet består nämligen till 95 procent av tecknade stillbilder, endast några få objekt som bilar och blåljus är animerade. I övrigt så sker all visualisering av berättelsen genom att den ena bilden leder till den andra, bokstavligen. Upplägget är lite som bilderbok för vuxna, men istället för djur och natur visualiseras våld och intriger. Jag har aldrig sett något liknande och stundtals får jag en lätt känsla av kusliga dalen då bilderna är så vältecknade att de ser ut som fotografier. Men det proffsiga röstskådespelet, och de tuffa besluten, väger upp och ger hela presentationen en väldigt mänsklig känsla.

LÄS ÄVEN: Vampire: The Masquerade – Swansong

Även musiken engagerar mig. Spelets soundtrack fångar verkligen känslan av den amerikanska västern och den ambienta tonen ger spelet en slöja av mystik. As Dusk Falls hade lika gärna kunnat vara en dekadent TV-serie på HBO, nu är det istället en interaktiv upplevelse på Xbox, och det är en kostym som spelet fyller med bravur. Det försöker inte konstla till det, istället förstår spelet sin uppgift och levererar en kompetent berättelse i lagom stora skor.

En sann fadersgestalt.

As Dusk Falls ber inte om ursäkt för sig själv. Det är rått, hårt, ärligt och varmt. Manuset imponerar på alla sätt och vis, regin likaså. Små märkliga utsvävningar uppstår ibland men överlag är spelet kompetent rakt igenom. Hela upplevelsen är indelad i två så kallade böcker med tre kapitel vardera. Varje kapitel tar i sin tur ungefär en timme var att spela, så har du en arbetsdag över och är intresserad av en mörk thriller, då bör du definitivt ge As Dusk Falls en chans. Gillar du att fatta svåra beslut? Då kan jag garantera dig att du inte blir besviken.