3 minuter lästid

ARMS är ett fightingspel som släpptes exklusivt för Nintendo Switch sommaren 2017. Den grundläggande gimmicken är kämparnas långa, uttänjningsbara armar som man slåss med i spelet genom att hålla en Joy-Con i vardera handen och boxa med händerna på riktigt. Med alla de färgglada karaktärerna, de roliga armarna och allt viftande med händerna ser det ut som ett partyspel, men det är i själva verket ett seriöst fightingspel som kräver taktik, reaktionsförmåga och snabba beslut.

1. Rörelsekänslig styrning med en fantastisk känsla

Då jag aldrig gillade att spela på Wii trodde jag att jag helt enkelt inte gillade rörelsekänslig styrning, men ARMS visade att den teorin var fel. Det var bara Wii-moten som var för dålig på rörelsekänslighet. Den rörelsekänsliga styrningen i det här spelet är klockren och fantastiskt kul att spela med. Inte en enda gång har jag gjort en attack och istället fått en annan i spelet. Jämför det med de flesta vanliga fightingspel, där det kan bli lite vad som helst när en nybörjare försöker dra av en specialattack eller en combo.

Bara att röra sig i ARMS är jättekul. Varje hopp och varje dash känns i magen, och på något sätt verkar inte den där förundran och upprymdheten som fyllde spelet de första timmarna att vilja sina överhuvudtaget. Varje gång jag startar spelet och ger mig ut i ringen är det en speciell känsla.

2. Underbara karaktärer

Nintendo har alltid varit bäst i spelvärlden på att designa färgglada, tilltalande karaktärer men ARMS är något av det främsta som de har slagit till med. Alla kämparna är färgglada och coola, är roliga att spela med och har skojiga bakgrundshistorier. Allt från ninjastudenter till labbexperiment och biffiga mumier delar rampljuset i ringen, och man hittar alltid en ny favorit. Men…

3. Framför allt Min Min är supercool!

Den coolaste karaktären i ARMS är förstås nudelflickan Min Min. Nu när hon anslutit till Super Smash Bros Ultimate har hon äntligen fått sin förtjänta plats i rampljuset. I ARMS är hon både den karaktär som är skönast designad och den karaktär som det är roligast att spela med.

4. Beroendeframkallande knappar

Nintendo Switch har ju inget allmänt achievement-system, men många spel har sina egna inbyggda belöningssystem. I ARMS samlar man på knappar, och det kan vara det bästa interna belöningssystem jag upplevt i ett spel. Den största lyckan är att du får du en knapp för precis rätt saker. Varenda gång jag tänkt att ”Okej, det där förtjänar jag en knapp för” så har jag fått det också. Jag menar, varenda gång!

LÄS MER: Åtta saker som gör Mario + Rabbids till ett utmärkt val

Varje knapp är också värd en viss poängsumma som läggs till ditt poängkonto. Dessa poäng kan du satsa i ett minispel där du låser upp nya armar. Vilket leder oss till-

5. Roliga mini-spel

Det roligaste minispelet är just det skjutbana-baserade minispelet där det gäller att slå ner måltavlor, för att vinna nya armar till sina kämpar. Det är riktigt spännande, för man vill ju inte slösa bort de poäng som man satsat blod, svett och tårar för att samla ihop på ett misslyckande. Men det finns även flera andra minispel, i form av volleyboll och basket, med flera. Alla dessa är enkla men roliga, och ger framför allt variation till arkadläget.

6. Riktigt träningsläge och instruktionsvideor

Fightingspel kan ofta vara svåra att komma in i för en nybörjare. Inte minst för att spelen ofta saknar vettiga tutorials och lämnar spelarna vind för våg när det gäller att förstå hur spelets system fungerar. ARMS är inget sådant spel. Spelet presenterar alla kämparna och deras specialegenskaper i så väl text som filmsekvenser. Man går igenom spelsystemets olika funktioner och dimensioner i tydliga instruktionsfilmer. Dessutom finns ett matigt träningsläge, med en lång rad av träningsprogram där man kan träna på så väl spelets defensiva som offensiva dimensioner. Det här borde vara standard inom fightingvärlden, och ARMS visar vägen.

7. Fullt av spelarvänliga funktioner

Men detta är inte all generositet mot spelaren; spelet är fullt av spelarvänliga funktioner. Det syns tydligt i grafiken vilka karaktärer du klarat arkadläget med och inte, samt vilka svårighetsgrader du klarat det på. Dessutom kan du spara sina framsteg mellan matcherna i arkadläget, något som borde vara standard i alla fightingspel. Man kan till och med se vilka instruktionsvideor man tittat på och inte. Nice!

8. Intensiva matcher som suger saften ur dig

Men det viktigaste i ett fightingspel är förstå själva matcherna, och här briljerar ARMS. Spelet ser så enkelt ut på ytan; allt du verkar göra är att hoppa, dasha och svinga dina armar, men spelet har ett strategiskt och taktiskt djup som man inte är beredd på från början. Framför allt gäller det att välja rätt armar för rätt fight. Det finns massor av armar att välja på, och alla har sina fördelar mot andra armar, och är olika bra mot olika karaktärer och på olika banor. Du kan också ha olika armar på vänster och höger arm, så spelet är öppet för massor av taktiker och fulknep.