1 minuter lästid

I slutet av förra veckan landade beskedet att Embracer Group omfamnat ännu mer. Lord of the Rings stack ut ganska rejält men idag ska vi vända blickarna mot Sunsoft-spelen som nyss inköpta Bitwave Games fått ansvaret att förvalta moderna återutgivningar av. Även Toaplans shmup-spel ska hanteras av den lilla Wünderling-studion men den finaste handlingen berör den lilla 8-bits-pärlan Gimmick!, eller Mr. Gimmick som är dess mer propra och förnäma västerländska titel. Detta är ett spel som amerikanerna aldrig fått hem till sig och som hållits gisslan av alldeles för gnidna spelsamlare. Det har länge varit hög prestige att äga och kunna spela Gimmick! på originalkonsol, d.v.s. ett NES. Och eftersom det är så sällsynt kostar det astronomiska summor att få spela på det korrekta viset, endast förunnat dem med en väldigt stor plånbok.

Den tiden är nu förbi. För Gimmick! ska äntligen återutges, vilket blir för första gången någonsin i Europa och första gången som USA överhuvudtaget får spela det lagligt. Så Embracer och deras nya division Freemode gör spelcommunityn en otroligt fin tjänst i och med detta drag, något som kanske också kan sägas om deras uppköp av amerikanska Limited Run Games som gör fysiska kopior av gamla spel och populära indietitlar. Att handla från detta företag har dock varit dyrt p.g.a. höga tullar för européer, men detta kanske kan ändras med att ägarna plötsligt är svenska och kanske upprättar europeiska kontor. 

Vi vet att Embracer Group har ett större, bredare och mer nobelt mål med sina retro-initiativ. Bland annat Embracer Games Archive. De som har någon som helst vetskap vem Martin Lindell och David Boström är vet att här bara finns genuina intentioner och kärlek för spelmediet. Dessa och flera är anställda som rådgivare för bredare mål att arkivera, dokumentera och förvalta spel och till synes se över kulturarvet. 

Limited Run Games kan vara en del av initiativet för att sprida bortglömd spelkultur till massorna och att äntligen släppa Gimmick! fri var onekligen förra veckans finaste spelkulturgärning.


mm
Alexander Cederholm

40-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts

Privacy Preference Center