5 minuter lästid

Är du som jag? Känner du att de runt omkring dig inte respekterar dig för den vackra person du är? Det är ingen som ser den fantastiska potentialen som du har för att leda andra? Du känner dig ensam i din tro för den enda entitet som visade sig barmhärtighet. Alla måste få reda på hur fantastisk “The One Who Waits” är och du är den enda som kan sprida ordet vidare om dennes härlighet. Han räddade ju ditt liv när allt kommer omkring, och allt han vill ha i gengäld är din eviga hängivenhet samt att du får fler att följa honom. Så ska du starta en kyrka? Nä, det kommer med en massa jobbiga moraliska måsten. Starta en kult i stället! Då får ju du bestämma allt och det är du som är den enda rätta ledaren, eller hur?

Cult of the Lamb är ett rogue-like actionäventyrsspel men det kanske inte är den allra bästa förklaringen. I Cult of the Lamb spelar du som ett besatt litet lamm som blivit räddad från döden av den redan nämnda entiteten ”The One Who Waits”. Denna är en varelse av den gamla religionen i landet och mycket ogillad av de andra fyra väsena i religionen. Efter att han räddat det lilla lammet kräver han att lammet betalar tillbaka genom att konvertera alla icke troende i landet till att tillbedja honom. Eftersom lammet inte har några andra val bestämmer det sig för att det låter som en ganska bra deal. 

Det finns flera saker att göra i Cult of the Lamb och allt fokuserar på att bygga upp din kult. Det ena är att konstruera upp den lilla by där dina följare sover, äter, samlar material och förstås tillber dig. Inget av detta kan dock hända utan följare så det är kanske bättre att börja med att hitta alla icke troende. Dessa stackars olyckliga själar finns att hitta i de fyra världar som lammet måsta ta sig igenom för att besegra de fyra gudarna som styr över dem. Varje värld har tre minibosser och en slutboss som är den motsvarande entiteten. Det är här som spelets stridsmekanik tar utrymme. Vår lilla kultledare har ett närstridsvapen och en skjutattack med tre användningar. Dessa slumpas fram vid starten på varje bana, och så länge jag spelade var banorna också slumpgenererade. Banorna är uppbyggda av tre eller fler delar och varje karta är ett antal rum som man måste ta sig igenom. Det finns flera olika typer av rum, såsom rum med fiender som måste dödas för att komma vidare, butiker där man kan köpa uppgraderingar, demonen Clauneck som har terra-kort som ger extra färdigheter och förhöjer chansen att hitta fler icke troende. 

Efter att ha hittat en eller flera följare teleporteras dessa tillbaka till den glänta som är hemmet till din kult. Det är här du bygger upp din sekt och tvingar dina följare till att utföra uppgifter åt dig. Men de skulle ju inte lyssna på dig om det inte hölls möten där du berättar om de regler som du kommit på och utför ritualer tillsammans. Detta måste göras dagligen för att de ska kunna behålla förtroendet för dig. Om de skulle tappa tron kan det hända att de lämnar din kult. Det går ju naturligtvis att övertyga dem att komma tillbaka, men vi vet alla att det är bättre att inte låta dem lämna från första början.

Det finns två olika färdighetsträd att hålla koll på. Det ena är det som styr över olika byggnader som du kan ha i din glänta, och det andra bestämmer vilka regler och inriktning som din kult ska ha. För att kunna låsa upp byggnader till gläntan behövs det att dina följare som du instruerat att tillbe dig fyller upp en mätare. När den är fylld kan du välja vad du vill låsa upp och det är allt från sovsäckar och en ritualcirkel till ett biktbås. Allteftersom kan du uppgradera din kult och låsa upp mer saker eller uppgraderingar till de byggen du har. När det kommer till att styra vad din kult ska ha för regler fungerar det lite på samma sätt. Varje gång du samlar dina följare för ritualer fyller du som sagt upp en mätare. När den är full kan du sen välja en av fem olika inriktningar för din skara följare. Du kan predika om döden, lojalitet, arbete, mat och ägodelar. Du låser successivt även upp fler ritualer, exempelvis att offra en följare, dansa runt ett bål, och giftermål. Följarna har också nivåer av hur mycket de älskar sin ledare. Detta kan påverkas genom att göra uppdrag åt dina följare, ge dem gåvor, välsigna dem eller gifta sig med dem. 

Men vad har det för betydelse? Jo, om du skulle råka dö när du är ute i världen och letar följare och besegrar entiteter så kan du offra en följare för att få tillbaka lite hälsa. Beroende på följarskarans tillgivenhet till dig har de olika hälsopoäng som de kan ge dig, vilket ändå får påstås vara en ganska finurlig idé till spelsystem.

Det finns flera andra platser med olika karaktärer som man kan låsa upp allt eftersom. Det finns ett par minispel samt olika marknadsplatser där man kan köpa dekorationer eller s.k. terra-kort. Dessa platser har också roliga sidouppdrag, bland annat ett uppdrag som handlar om svampar som har psykedeliska effekter. Det låter ju som ett lovande sätt för att kunna hjärntvätta ens följare ytterligare.

Jag spelade Cult of the Lamb på Steam. Jag råkade ut för att spelet softlockade för mig vid två olika tillfällen när jag var i interaktioner med följare. Den ena gången var det när jag skulle konvertera en följare och den andra var när jag höll på med ett sidouppdrag. Jag öppna spelmenyn och sparade vid båda tillfällena och förlorade ingenting när jag startade om spelet, men det var lite irriterande då det hände ganska så nära inpå varandra.

Utöver detta missöde tycker jag att Cult of the Lamb är ett fantastiskt indiespel. Det har en särskild charm över sig och även fast det kan vara ganska brutalt ibland sitter jag bara och ler och tycker allt är supergulligt. Jag brukar inte spela den här typen av spel men jag är väldigt glad att jag gav det en chans och kan inte vänta på att spela mer, både av detta och andra liknande spel. Det finns så mycket frihet i hur du väljer att bygga upp din kult och vad du väljer att fokusera på så det sällan känns tråkigt eller enformigt. Det finns stort utrymme omspelning och försöka skapa specifika inriktningar för hur du vill att din kult ska se ut. Man kan även välja hur ens följare ska se ut, så om du endast vill ha en kult av katter eller spindlar eller någon annan varelse så är det helt möjligt, för när allt kommer omkring är det din kult. Varför nöja sig med att vara en ledare när man kan bli en gud?