I skuggan av Motorstorm har vi adrenalinsökande motorjunkies länge suktat efter en stor öppen värld att rasta våra bilar i. Visst har möjligheten kommit att doppa tårna i spelserier som DiRT och The Crew, men den där bombastiska off-road-upplevelsen har länge uteblivit. Därför höjdes åtminstone mina ögonbryn när jag blev varse Saber Interactives kommande titel: Dakar Desert Rally. Det kanske var dumt att ta ut segern i förskott, den här upplevelsen var nämligen allt annat än en mjuk åktur.

Dakar Desert Rally utspelar sig i den Saudiska öknen och baseras på den anrika tävlingen som såg dagens första ljus år 1979. Från början körde man delsträckor från Paris, Frankrike till Dakar, Senegal, vilket är staden som gett sitt namn åt eventet. Men efter oroligheterna i Mauretanien 2008 kördes tävlingarna i Sydamerika mellan 2009-2019 och 2020 flyttades tävlingen igen, den här gången till Saudiarabien vilket också är skådeplatsen än idag.

MER BILSPORT: Forza Horizon 5

Många har nog en tydlig bild av hur ett rally både ser ut och går till men Dakar liknar inget annat. Här finns det knappt några utstakade vägar eller tillplattade underlag. Istället handlar det om att framföra sina muskulösa fordon över sanddyner och åsar, genom vattendrag och dalar, längsmed byar och stränder. Dakar är helt enkelt den ultimata tävlingen för dem som verkligen vill utmana sig i off-road-körning.

Stéphane Peterhansel (till höger på bilen) har flest segrar (14) av alla i Dakar.

Spelet i sig är uppbyggt på samma sätt som tävlingen. Du driver ett stall, samlar på dig både bilar och motorcyklar, lastbilar och fyrhjulingar och kör med dem på sträckor i jakten på att bli öknens bästa förare. Strukturen är enkel då du börjar med ett introduktionslopp innan den övergripande världskartan fylls av nya tävlingar att ta sig an. I och med detta hoppar man från tävling till tävling och samlar på sig både erfarenhetspoäng samt pengar som bygger ut garaget med fler fordon. Presentationen är avskalad och utöver dessa utmaningar erbjuder Dakar Desert Rally inte särskilt mycket, menyerna blir bara en mellanlandning innan man beger sig ut på sträckorna som tar mellan fem och tio minuter att köra. En viss besvikelse enligt mig då jag gärna hade sett längre körningar precis som i det verkliga livet.

Endast kartboken leder vägen i det professionella spelläget.

Dakar Desert Rally är indelat i tre olika kategorier: det inbjudande sport-läget har vägpunkter som leder en i rätt riktning på ett arkadigt sätt, det professionella läget är ett mer realistiskt tillvägagångssätt med en kartbok som man måste följa för att hitta rätt, och simulationsläget är precis som det låter. Det sista läget kräver dock att du som spelare når upp till nivå 25 vilket tar relativt lång tid att uppnå, så vill man ha den ultimata upplevelsen måste man spela ett antal timmar på de andra sätten. Ett märkligt designbeslut om du frågar mig, jag hade gärna haft en så realistisk upplevelse som möjligt redan från start. De olika fordonen ter sig åtminstone ungefär som väntat då lastbilarna har en härlig tyngd medan motorcyklarna är rappare i sina förflyttningar. 

LÄS MER: Martins 10 spel-bojkotter

Ett stort problem i spelet är dock den inkonsekventa kontrollen. I flera lopp har jag legat i täten och kontrollerat tempot på ett komfortabelt sätt innan jag plötsligt fått sladd och stått med nosen åt helt fel håll. Det är i princip omöjligt att kontra ett kast vilket är en stort minus när det kommer till rallyspel. Jag menar, halva grejen är ju att framföra fordon över ett underlag som inte är kompakt asfalt, då vill man ändå kunna ta ut svängen en aning med en schysst sladd. Utöver detta lider spelet också av flertalet buggar med en AI som inte alltid är konsekvent samt ljud som inte går att reglera i menyerna, bland annat. Dakar Desert rally är ett klassiskt bevis på något som pressats ihop i sista stund.

Grafiken imponerar stundtals. Framförallt är det vädereffekterna som får helheten att lyfta med stormiga regnskurar och blåst som gör att nackhåret reser sig. Bilmodellerna ser helt okej ut även om utbudet är någorlunda sparsmakat och ett antal retroskruder lyfter en annars ganska medioker presentation. En till störig grej som jag kom på medan mina begränsande hyllningar skulle komma till verket är ljudmixen. Kartläsaren i bilen har en otroligt monoton och intetsägande röst vilket leder till att det är svårt att höra vart man ska ta vägen härnäst. Lägg till det ett högt motorljud, en värdelös musikslinga som loopar samt problemet jag nyss nämnde med att detta knappt går att justera i menyerna på grund av buggar och ja, du har en salig röra rent presentationsmässigt. 

Nej, Dakar Desert Rally hade mått bra av att få ligga i produktion ett tag till. Faktum är att detta nog blir en av de största besvikelserna för mig i år då det såg så lovande ut på förhand. En meriterad utvecklare som tar sig an denna licens med ny hårdvara i ryggen kunde nått högre höjder. Nu får vi istället ett spel som är låst till 30 bilder per sekund, en kontroll som inte håller måttet vilket får mig att drömma mig tillbaka till rallyspelens glansdagar och allt som gått förlorat. Tack för ingenting, Dakar Desert Rally.