Det mesta i livet går i cykler. Mode, musik, spel, film och leksaker. Efter en viss tid återvänder till slut allt. Det vi älskade som barn återupplivas som nostalgi och säljs tillbaka till oss som vuxna. Jag tillhör 80-talisterna som växte upp under eran då mycket TV-serier skapades enbart för att sälja leksaker. Och nu händer det igen. Vår barndom säljs tillbaka till oss i formen av nostalgisk förädling av det vi älskar. Som sagt, allt är cykliskt. Allt kommer tillbaka. Under denna period av produktion har jag insett att det även gäller idéer och behov.

Vägen till Player One version 5.0 har varit en märkligt bekant sådan. Jag har fått våldsamma känslor av déjà-vu när jag gått igenom processen som mynnat ut i den hemsida ni ser framför er idag. Jag har nämligen upplevt det här tidigare. Det är väl oundvikligt när man varit spelkritiker som drivit spelsajter i 22 år.

Smaka på de siffrorna! 22 år. Vilken absolut galenskap.

Detta är Player One version 5.0 Även känt som spelmagasinet Player One. Allt börjar på omslaget och innehållsförteckningen.

Såhär kommer läsning se ut i framtiden på dator.

När branschtidningen Manual utsåg mig till ”Årets eldsjäl” i mitten av 00-talet så kunde de aldrig ana hur ruskigt mitt prick de var. För här sitter jag fortfarande, 17 år senare, knappar ner texter om spel, och ber inte om en krona för mitt slit. Hade jag haft något emot monetär vinning? Absolut inte, men ibland måste man inse sanningen och leva i verkligheten. 

Mitt stora dilemma är i grunden hur ofantligt entusiastisk jag är inför spelkritik och det skrivna ordet. Det är min livslånga kärlek, min aldrig slocknande hobby. Jag kan inte ge upp det jag älskar och brinner för bara för jag inte tjänar pengar. Då hade jag tagit bort en viktig och vital pusselbit av vem jag är. Jag är en person som går helhjärtat in i det jag älskar. Och jag älskar spel, jag älskar spelkritik, att skiva om dem och i förlängningen har jag också blivit otroligt passionerad inför spelsajt-design och vad man kan göra med den.

Jag har alltid tyckt att de perioder när en ny spelsajt-version ska börja planeras och ges liv är extra speciella. Det tänder en brand i mig, utan dess like. Det är så otroligt spännande och kreativt stimulerande. Jag ska dock erkänna att jag till stor del är en man med idéer och vision snarare än kunskap och resurser. Jag har behövt omringa mig med talangfulla människor för att få visioner till liv. Allt från programmerare och ljudtekniker till grafiker och designers. De har alla bidragit till att jag i slutändan blivit bättre på det jag gör. Så medan människor kommit och gått har jag bestått och ackumulerat kunskap och erfarenhet. Idag har jag bättre förståelse för webbdesign och kan med hjälp av fantastiska verktyg som WordPress skapa sidor själv. Jag har blivit mer oberoende av andra men saker blir alltid lite bättre med riktiga proffs vid min sida. 

Player One v. 5.0 är inget undantag för utan stjärnskottet Astrid Vahlström som tagit fram vår nya logo och en rad annan grafik så hade jag inte fått knuffen jag var i stort behov av för att komma till skott och agera. Den här sidan har nämligen varit en idé en ganska lång tid men saker har gått långsamt från idé till utförande. Ursprungliga koncept är kanske ett år gamla medan seriösa diskussioner började ske internt på redaktionen under hösten, och efter en lång seg mörk vinter kom Astrid som ett ljus i tunneln, gav oss vår nya logo och plötsligt kunde jag ivrigt sätta mig och skapa hemsidan som precis sett dagens digitala ljus.

Det är nu jag kommer tillbaka till det där om att ting kommer i cykler. Jag känner nämligen igen processen, behovet och kompromissen sen nästan 15 år tillbaka. En liknande situation uppstod och lösningen låg i en förenklande kompromiss för att nå ett mål snarare än att bara famla i en mörk tunnel utan ände.

Detta är Cell. GAMecore 2.0s tilltänkta community som aldrig såg dagens ljus.

En skiss på hur en recension kunde tänkas se ut i version 2.0.

Detta är GAMEcore.se version 2.0 variant 3. Jag har alltid jagat efter att ha färger på sidor som andra oftas inte har.

GAMEcore.se version 2.0, variant 3. Mer kompakt design, och vi försökte jobba med flikar.

När jag var chefredaktör för GAMEcore.se (2003-2013) fanns det en dröm för en version 2.0. Det var en ruskigt ambitiös vision på både spelsajt- och community-fronten. Problemet var att GAMEcore.se 2.0 var för ambitiös för sitt eget bästa. Alla häftiga idéer som skulle ut på samma gång kom aldrig ut genom dörren. Så går det när 20 personer försöker klämma sig genom en dörröppning samtidigt. Men vi var envisa och tänkte långsiktigt. En dag skulle v. 2.0 bli verklighet.

Det hände aldrig.

GAMEcore.se såg såklart uppdateringar genom åren men det var inte det 2.0 vi hade föreställt oss. Vi hankade oss fram med småuppdateringar istället, vi såg över hela vår redaktionella inställning till etik och åren gick. Vi försökte förnya oss innehållsmässigt så länge vi förmådde. Vi såg briljanta idéer som vi haft åratal tidigare dyka upp på andra sidor. Vi halkade efter. Vår sajt hade inte sett mer än enkla färgskiften under fem år. I grunden hade vi inte gjort en rejäl omdesign sen lanseringen 2003. Vi hölls tillbaka av begränsad tid för kodning, livet och våra höga ambitioner.

Till slut fick jag nog. Något behövde hända. Snart.

GAMEcore.se Flow blev en grönskande sida. Detta är dess sista form före det blev GAMEcore 3.0.

Konceptbild hur en läs-sida kunde se ut. Slutresultatet kom otroligt nära.

Det var då idén till GAMEcore Flow kom. Tanken bakom Flow var att göra en iögonfallande sajt som stack ut, var vacker och som framförallt var enkel att programmera ihop och pusha ut i web-etern. Programmeraren tillika ägaren såg plötsligt det där eftertraktade ljuset i tunneln, skred till verket, och knappa två månader senare presenterade vi vackert gröna Flow för resten av världen. En avskalad sajt som kunde mindre än den föregående rent tekniskt men som såg fräsch och tilltalande ut och som dessutom var enkel att jobba med.

Version 5.0 uppstod ur liknande behov. Vi behövde motivation. Alla planer som diskuterats under hösten 2022 tog alldeles för lång tid att implementera och krävde hjälp från talanger och resurser vi för stunden inte hade, i alla fall om vi ville ha snygga resultat. Därför tog vi ett viktigt och radikalt beslut, nämligen att det är slut med traditionella recensioner på Player One. 

Ett av skälen till att inget hände var att vi ville revidera hela vårt betygsystem. Syftet var att förenkla processen internt men det krävde grafik som vi inte kunde producera så allt stod till slut still. Det fanns fler skäl också men ni behöver inte veta om exakt allt som sker bakom kulisserna.

Det ni behöver veta är att när vi tog beslutet att slopa recensioner och framförallt betyg så lossnade en propp. Plötsligt behövde vi ingen grafik eller långa diskussioner om betygsättning och istället kunde vi skrida till handling, och när Astrid var så ofantligt vänlig och ville hjälpa till så klickade allt på plats. För att jag skulle få igenom bastanken för denna hemsidas utformning behövde vi åtminstone en vettig ny logotyp och det var precis vad vi fick. Efter det gick saker av sig själv.

GAMEcore.se version 3:s sista dagar. Sajten stängde kort efter ett spektakulärt 10-årsjubileum.

Här hittar vi ännu en lustig återkoppling till det förgångna. De som följde mig på min GAMEcore-resa i tio år var att vi mot slutet av den färden skapade en sajt som också dumpade recensioner till förmån för friare uttrycksätt, den var , det var GAMEcore.se v. 3.0. Jag är av övertygelsen att spel kan skapa tanke på betydligt mer intressanta, kreativa och stimulerande sätt än som konsumentinformation med inströsslad åsikt. Det tyckte vi då och det är slutsatsen som min nu mer erfarna redaktion kommit fram till också. De känner samma behov som min gamla redaktionen gjorde för 13 år sen, men den här gången kom insikten snabbare. Vi är redo att slita loss oss från recensionernas bojor och se hur spelen vi spelar inspirerar oss på andra vis än att vi säger hur bra de är i sifferform.

Samma spel, andra perspektiv. Det sa vi då, och jag tänker vara så fräck att jag inte bara återvänder till det utan rentav återanvänder detta mantra. Så till den grad att jag faktiskt frågade min förra GAMEcore-kollega Aaron Vesterberg Ringhög om lov att få ta tillbaka ägarskapet av dessa ord. Det förefaller sig nämligen så att Aaron bad om min tillåtelse för många år sen att få använda det som slogan till sin podcast Öppna Världar, och det fick han. Nu var det min tur. Jag ville ha tillbaka mantrat. När jag besökte hans sommarstuga i juli förra året fick jag hans välsignelse och lyckönskning så nu lyser dess budskap tydligt på sidan.

Samma spel, andra perspektiv.

Allt kommer tillbaka. Även ideér. För vet ni vad? Player One v. 5.0:s magasin-design härstammar från en idé jag haft för över tio år sen, eller till och med 20 år tillbaka. Jag har länge velat försöka skapa känslan av en speltidning i nätform. Redan på GAMEcore.se hade vi en tokig design-idé att texter var uppdelade i sidor och varje sida bestod av två spalter för att man skulle slippa läsa för breda textsjok med den adderade effekten att ge ifrån sig magasin-känsla. Tio år senare fanns det ett tankefrö om en sajt som kunde presentera sig som ett tidningsomslag och arkivera sig nummervis. 

Då var konceptet alldeles för svårt att genomföra tekniskt och med de begränsade resurser som fanns tillgängliga på den tiden, men nu(!), nu går en dröm i uppfyllelse för mig. Tio år eller mer efter de ursprungliga drömmarna och ambitionerna kan jag till slut ge världen det jag sett framför mig i så många år. Jag tänker inte hymla med det. Jag är ofantligt stolt över den här hemsidan och hur overkligt läcker den ser ut och jag hoppas ni kommer att älska den minst lika mycket som jag när vi nu börjar befolka den med nytt spännande skrivet innehåll.

Vi har gjort det enkelt för er. I ”Spel” hittar ni texter om specifika spel. Det är här ni finner skrifterna som spelen vi spelar inspirerar oss att skapa. I ”Kolumn” hittar ni de mer generella tankegångarna om spel som helhet. Det kan röra sig om vår samtid, historia, kultur, en anekdot eller en lättsam lista.

Allt kommer som sagt tillbaka.

Ett designkoncept kom tillbaka ur ett behov som kom tillbaka.

Detta ledde till att en slogan kom tillbaka. Vilket resulterade i att en skrivmentalitet återvände för att skrivar- och sajtglädjen skulle komma tillbaka.

Allt är cykliskt.

Vi är en spelsajt som är blott fem år gammal men som med sitt decennie-långa erfarenhetsarv i ryggen hjälpt till att forma den till vad den är idag, både på ut- och insida. Välkomna till nya Player One!