2 minuter lästid

Jag tycker alltid det är lustigt när olika aktörer får samma idé ungefär samtidigt. I filmbranschen har det hänt upprepade gånger, främst inom katastroffilm-genren. Armageddon kom ut samtidigt som Deep Impact, Dantés Peak vid sidan av Volcano, Olympus Has Fallen berättade om en attack på Vita huset likt White House Down och med Antz och A Bug’s Life fick både Pixar och Dreamworks samtidigt lust att berätta om insektskolonier i animerad form. Det finns många många fler exempel som två filmer om Yves Saint Laurent respektive Steve Jobs, för att inte glömma två filmer om den ökända Zodiak-mördaren som kom ut 2007.

LÄS VÅR RECENSION FÖR: Returnal

Det här händer när filmstudios blir pitchade liknande ideér vid samma tillfälle. Det kan bero på industrispionage, företagsbytande arbetare eller att manusförfattare skickar iväg manus till många studios samtidigt där någon studio finner tycke för en idé över den andra och vise versa. Den tematiska likheten uppstår för det mesta p.g.a. en aktuell händelse eller att preskriptionstider löpt ut. Filmbranschen har faktiskt ett begrepp för det, det något tråkiga ”two films”.

LÄS VÅR RECENSION FÖR: Nier Replicant ver.1.22474487139…

Det är ett lustigt fenomen. Det är inte riktigt lika exakt och förekommande i spelindustrin men det händer. Overwatch och Battleborn delade delvis koncept och definitivt estetiska uttryck, både Infamous och Prototype bjöd på superhjälte-upplevelser i 2009, Psy-Ops: The Mindgate Conspiracy och Second Sight hanterade både ämnet psyoniska krafter medan Id och Epic fick för sig att göras arena-shooters samma år med Unreal Tournament och Quake 3: Arena.

Nier Automata var inte främmande för laserkaskader heller.

Jag började tänka på det här i förra veckan när jag såg att Nier Replicant (bunchanumbers) och Returnal bägge två bär en lustig likhet, nämligen att de bägge omfamnar action i form av bullet hell-kaos. De presenterar både sin action som shoot ’em ups i en arkadhall med stora neonlysande orber och strålar. Det finns gott om laser och flammande plasma i spel, men det är just hur dessa klot är utformade och det faktum att de spottas mot spelaren som dödliga väggar som måste navigeras som verkligen får mig att tänka tillbaka på bullet hell-genren.

Så den spelare som suktat efter en modernare och mer tredimensionell tolkning av bullet hell har lite att botanisera bland dessa veckor eftersom det lustigt nog lanserats två spel med liknande mentalitet inom loppet av en vecka från varandra. Oavsett om man är sugen på ett mastigt actionrollspel eller en utmanande roguelite har spelvärlden något för dig just nu. Jag vet såklart att Replicant är en titel som är tio år gammal men det är likväl ett skojigt sammanträffande, och världen behöver mer bullet hell-balett.