I våras gjorde vi en lista över de 56 Playstation-karaktärer vi helst skulle vilja se när Playstation gör ett nytt försök att skapa en framgångsrik Super Smash Bros-kopia. Det var ganska svårt att sätta gränsen vid 56 för det var så många flera klassiska hjältar och skurkar som vi ville ha med. Det skulle dock aldrig gå att göra en liknande lista med Xbox-karaktärer. Xbox har helt enkelt för få egna kända karaktärer, och alldeles för få tredjepartskaraktärer som spelarna associerar med just Xbox.

Bland de väldigt kända Xbox-karaktärerna har vi förstås Master Chief och Cortana från Halo-serien och Marcus Fenix från Gears of War-spelen. Och som nykomling på listan har vi Senua från Hellblade-spelen. Vi har Ori från Ori-spelen som är hyfsat känd. Dessutom har vi Banjo och Kazooie från Banjo-Kazooie-serien och Joanna Dark från den väldigt korta Perfect Dark-sagan. Och sedan… Sedan har vi inte så många fler karaktärer som vilken spelare som helst känner till.

När vi kollar närmare på denna lilla samling karaktärer inser vi att nästan alla är karaktärer Microsoft köpt upp snarare än skapat själva. Microsofts egna försök har som bäst resulterat i den vidriga katten Blinx, överkomliga Voodoo Vince och de betydligt trevligare djuren från Viva Piñata. Men inte ens dessa har fått skina i rampljuset särskilt länge. Viva Piñata och Banjo-Kazooie har vi inte sett till sedan 2008 och Johanna Dark har inte haft huvudrollen i ett spel sedan 2005.

Bland tredjepartsspelen ser det inte roligare ut. Vi har Frank West från Dead Rising-spelen som jag tror de flesta associerar med just Xbox. Och sedan är det inte så mycket mer. Exklusiva spel som Blue Dragon, Lost Odyssey och Sunset Overdrive har inte resulterat i karaktärer som blivit kända inom spelvärlden på det sätt som många Playstation- och Nintendo-karaktärer har blivit.

Xbox har haft absurt svårt att skapa ikoner som börjat leva ett eget liv utanför spelen. Till viss del beror det på att Microsoft fokuserat de mesta resurserna på att köra Halo-Gears-Forza-spelen om och om igen. Och spelserier som Forza och Flight Simulator är inte direkt fyllda med spännande protagonister och bubblande personlighet. Fable-spelen har varit väldigt populära men utan att skapa några karaktärer som fått leksaksbutikerna att välta över på sidan på grund av jakten på populära samlarfigurer.

Att Nintendo har spelvärldens främsta samling med kända karaktärer är ingen hemlighet. Det finns goda skäl varför de kallas spelvärldens Disney. Men även bortom storfräsare som Mario, Luigi, Peach, Bowser, Link, Zelda, Samus Aran, Donkey Kong, Pikachu, Kirby, Isabelle och Captain Falcon har de massor med sköna personligheter som Toadette, Kapp’n, Kamek och Fi. Och då har jag helt hoppat över spelserier som Fire Emblem, Xenoblade och Splatoon. Personligen skulle jag hävda att Nintendo i det udda fightingspelet ARMS skapat fler minnesvärda karaktärer än vad Microsoft lyckats med i samtliga spel som de någonsin producerat till sina maskiner.

Det jag vill ha av Microsoft sommaren 2020, inför premiären av Xbox Series X, är nya karaktärer. Minnesvärda spelhjältar och spelskurkar som tar sig genom bruset och inte bara försvinner i mängden. Karaktärer som får mig intresserad av att följa just deras öden. Det är naturligtvis allt annat än lätt att skapa ikoniska karaktärer på beställning, att skapa personligheter som får egna filmer och säljer t-shirts och läskburkar som smör, men man kan i alla fall försöka. Jag vill se ett par spel från Xbox där spelets personer verkligen får ta plats, och som i längden associeras med plattformen där jag och de får vara med om en spännande och utvecklande resa tillsammans. Sen någon gång långt in i framtiden kanske vi till slut också kan få något maskotslagsmål till Xbox?