I veckan kom Baldur’s Gate 3 ut. Det låter som något den samlade spelcommunityn borde uppmärksammat och vara extremt hype inför, kritikerkåren inkluderad, men så är inte fallet, och skälet heter högst sannolikt Early Access.

Early Access är en slags mjuköppning för ett spel. Det är också ögonblicket då utvecklarna känner att de kan ta betalt för sin produkt. Early Access-spel kommer i alla möjliga former och utföranden. Vissa är i någon form av tidigt alpha-stadium medan vissa kanske är s.k. innehållslåsta och beta. I de flesta fall hamnar dock spel i Early Access när utvecklare vill finjustera sina spel inför den riktiga lanseringen, en lansering som kan vara månader, ett år eller flera år borta. Ibland har spel varit i Early Access så länge att vi glömt bort att det inte haft en formell lansering. Nu senast var det Factorio som haft Early Access-status i fyra år, och förra året var det Astroneer som legat där i tre år.

Saken är den att när det kommer till multiplayer av alla ambitionsnivåer och små indietitlar i största allmänhet kan Early Access och även Kickstarter-liknande tjänster vara av nytta. Oprövade spel och koncept har nytta av att presentera sin idé, låta nyfikna testa den och guida dem i rätt riktning för att slutligen kunna ta sig ur Early Access.

SPANA IN SPELET I ETT TIDIGARE SKEDE: En dryg timme Baldur’s Gate 3-gameplay

Situationen blir en annan när det är en stor spelstudio som i sin tur har en utgivare i ryggen. I Baldur’s Gate 3:s fall är det faktiskt Larian Studios själva som agerar utgivare men de är långt ifrån en liten studio med sina 250 anställda och de har fått ansvaret att förvalta en av PC-rollspelvärldens mest aktade spelserier. Det är dessutom ett story-tungt singelplayer-spel. Därför har det alltid rimmat illa för mig att spelet skulle betatestas före lansering. Det är väl på ett sätt en schysst tanke att låta målgruppen hjälpa till att peka system och innehåll i rätt färdriktning men det tar enligt mig samtidigt luften ur seglen när spelet äntligen lämnar öppen beta.

För att vara det första Baldur’s Gate-spelet på 20 år känns hypen förhållandevis mild och dessa mjuklanseringar hjälper inte till att ändra den uppfattningen. Det kan mycket väl vara så att hypen växer igen runt den riktiga lanseringen men just nu känns det inte som ett släpp för en massiv efterlängtad hit, tvärtom hör vi rätt mycket rapporter om ett väldigt buggigt spel. Det verkar ha nått framgång på Steam men snacket kring titeln är i veckan förhållandevis nedtonat.

Jag trodde att Baldur’s Gate-namnet skulle bära med sig mer tyngd och entusiasm, även utanför D&D-bubblan, men så ser inte fallet ut att vara. Vi får helt enkelt se hur det ser ut när Baldur’s Gate 3 lämnar Early Access.