1 minuter lästid

Som jag nämnde i min förra Kortfattat så spelar jag just nu Assassins Creed: Valhalla. Och en sak som jag aldrig har haft ett problem med är s.k. collectibles eller allsköns sidouppdrag. De är definitivt tidsödande arbete som mestadels är till för att fylla ut ett spel med lite fler av ”those sweet sweet playable hours.” Jag kan tycka att det är gött att bara zona ut och springa runt på en massiv karta och plocka upp grejer, kanske ha på en podd i bakgrunden bara för att låta hjärnan vila efter en hård dag av att tänka eller arbeta.

En samlingsobjekt eller sidouppdrag som förvirrar mig dock i Valhalla. Det finns så kallade ”cursed areas” där skärmen mörknar och där det är mycket död och förruttnelse runt omkring ett område. Målet här är att hitta en liten totem som du då ska förstöra för att området ska återvända till sitt normala, soliga stadie. Problemet är att det inte är uppstår någon animation eller liknande när detta uppstår. Det bara säger ”PLOPP” och så är ljuden och filtret över skärmen borta. Det känns som att det hade varit så enkelt att bara ha en enklare animation där filtret tynade bort under en sekund eller två, och att världen sen blir som vanligt. Nu blir det bara plötsligt… och lite pinsamt, som att tända lyset mitt i en skräckfilm så att man ser hur billig mördarens mask är, och att kniven bara är gjord av gummi.