Veckorna efter lanseringen av Ghost of Tsushima under sommaren 2020 präglades av spekulationer kring en eventuell expansion av Jins berättelse. Med tanke på spelets kritiska succé kändes ett matigt tilläggspaket närmast oundvikligt. Allt eftersom tiden gick började dock hoppets låga försvagas och när det ambitiösa multiplayer-läget Legends såg dagens ljus kändes det rätt hopplöst för oss som fortfarande väntade på mer enspelar-innehåll. Men så small det plötsligt till och den efterlängtade expansionen var påväg i form av Iki Island. Det var inte direkt så att Ghost of Tsushima slutade med en enorm cliffhanger eller något. Faktum var att Jins resa hade nått ett tillfredsställande avslut när eftertexterna rullade, åtminstone tills den oundvikliga uppföljaren släpps. Trots detta vill jag påstå att Iki Island är det perfekta avslutet för spelet som aldrig kändes ofärdigt. Expansionen blandar gamla godingar med precis lagom mycket nytt som inte bara får mig att gladeligen återvända till de japanska öarna, utan även gör mig rejält nyfiken på vad Sucker Punch kommer hitta på i uppföljaren.

LÄS RECENSIONEN: Ghost of Tsushima

Min första tanke när jag fick i uppdrag att testa Iki Island-expansionen var att jag givetvis skulle ta tillfället i akt och spela om Ghost of Tsushima från start. Det har trots allt gått ett tag sedan mina sista intensiva spelsessioner som så småningom ledde fram till spelets platina-trofé. Och visst är jag glad att jag spelade från början för här finns en hel del att repetera för såväl kropp som knopp. Dock insåg jag ganska fort att fienderna på Iki var på tok för starka för min ”precis blivit klar med första akten”-Jin och bestämde mig därför för att föra över min gamla sparfil till Playstation 5-versionen och istället ge mig ut på äventyr med min betydligt kaxigare platina-Jin.

Japp, fotoläget hängde med till Iki också.

Iki Island känns väldigt bekant på allra bästa sätt samtidigt som expansionen bjuder på mängder med fräscha nyheter och spännande idéer i allt från fiender, samlarobjekt, sidouppdrag, utrustning och förmågor. Ett framstående nytillskott är shamanen som med hjälp av sin ljuva stämma kan förhöja krigslusten hos sina vapenbröder. I praktiken innebär det att de andra fienderna blir svårare att besegra tills du letat upp gängets shaman och presenterat honom för ditt katana. Ett annat fint nytillskott bland minispelen går ut på att använda rörelsesensorn i handkontrollen för att följa en vacker melodi på flöjten. En legendariskt rustning jag låser upp genom ett sidouppdrag avaktiverar vanliga pareringar med gör perfekta pareringar minst dubbelt så starka. En ny förmåga gör att jag kan spendera resolve-mätaren för att meja ner fiender med min trogna hästkompis. Börjar ni se mönstret? De allra flesta av spelets aspekter återvänder i all sin forna glans och på de allra flesta ställena finns dessutom en kul och spännande nyhet.

LÄS MER: Folk som pratar om vädret är verkligen next-gen

Även berättelsen som utspelar sig i Iki Island håller hög kvalité. Dessutom känns den viktig för den övergripande handlingen, något inte alla expansioner lyckas med. Min upplevelse är att en DLC-berättelse lätt blir isolerad just eftersom spelaren kan starta upp den mer eller mindre när som helst. Jag är dock övertygad om att Iki Island kommer kännas lika relevant för spelets narrativa upplevelse oavsett när du sätter igång den, även om den träffar lite bättre om du redan klarat huvudspelet. Rent innehållsmässigt förser berättelsen oss med lite välkommen kontext om Jins relation med sin pappa och hans dramatiska bortgång, en händelse som Ghost-veteraner är väl bekanta med. Jag vill egentligen inte säga mer än så om expansionens berättelse, jag vill helst att ni får uppleva den på egen hand. Det är den värd.

Är Ghost of Tsushima tidernas vackraste spel? Jag tror det.

Ghost of Tsushima: Iki Island är en alldeles utmärkt utökning av ett av mina favoritspel från i fjol och ett äventyr som bådar gott för kommande samuraj-bravader. Expansionen blandar det som gjorde basspelet så bra med ett rejält gäng kreativa nyheter och resultatet är minst sagt förstklassigt. Om detta är ett representativt smakprov av alla idéer Sucker Punch sitter med inför Ghost of Tsushima 2 kan de lika gärna ta mina pengar redan nu.