Efter 380 timmar i Splatoon 2 har jag vissa förväntningar på det tredje spelet i serien, som kommer 2022. Efter Kaos vinst över Ordning i den sista Splatfesten i tvåan, lämnar vi i trean det trygga Inkopolis bakom oss och ger oss istället av till den vilda ökenstaden Splatsville. Splatoon 2 är i mina ögon närmast ett komplett spel, men spelet är inte utan sina problem. Här är de saker som jag hoppas man förbättrar eller lägger till i det tredje spelet!

Färre banor, vapen och egenskaper

Splatoon 2 är ett fantastiskt spel på många sätt, men som många andra moderna spel har det alldeles för mycket innehåll. När det gäller att spela standardläget Turf War och de fyra rankade lägena går det knappt att lära sig alla detaljer på alla banor och egenheterna hos alla vapnen, för de är alldeles för många. Och vem klarar egentligen av att hålla reda på alla de egenskaper man kan samla till sina kläder och dessutom räkna ut vilka som är bättre än varandra i varje given situation?

När till och med proffsen, som knappt gör annat än att spela Splatoon 2, klagar på att det är för många banor i spelet och att det är svårt att hålla reda på alla under en turnering är det lätt att förstå hur en casual-spelare, som spelar spelet då och då, känner sig. Den enda anledningen till att jag slutade spela Splatoon 2 är för att varje gång man återvänder till spelet känns det som man måste läsa igenom en sjuhundra sidor tjock manual för att återknyta kontakten med i allt som händer i spelet. Det rimmar dåligt med Nintendos filosofi att alla kan vara med och spela. Splatoon 2 är ett fantastiskt spel, men det skulle definitivt må bra av en bantningskur. Det tredje spelet skulle definitivt locka mig ännu mera om man kapade både här och där i spelets innehåll och bjöd på en mer fokuserad, koncentrerad upplevelse.

Min gissning är att det blir tvärtom – att trean tids nog kommer att innehålla ännu flera banor, vapen och egenskaper än tvåan. Men jag hoppas verkligen inte det!

Salmon Run återvänder

Mitt favoritspelläge i Splatoon 2, och det läge som jag lagt ner tveklöst mest tid på i spelet, är co-op läget Salmon Run. Jag älskar att spela fyra-spelare-co-op online i allt från Left 4 Dead och Warhammer: Vermintide 2 till Mass Effect 3. Min främsta favorit inom genren är dock Salmon Run i Splatoon 2. Det är ett fantastiskt intensivt spelläge och att samla gyllene ägg och skjuta fiskar blir aldrig gammalt.

Jag hoppas verkligen att denna co-op-fest inte lämnas bakom oss när vi går över till trean, utan att vi får ett utökat Salmon Run med ännu fler bossar och flera spännande slumpmässiga uppdrag. Till skillnad från Turf War och de fyra rankade lägena finns det definitivt plats för fler banor och annat spännande innehåll här.

Med tanke på att trean utspelar sig i en öken så kanske Nintendo inte att anser att det passar sig att man slåss mot vågor av fiskar längre. Då hoppas jag, i värsta fall, att vi åtminstone får något annat co-op-läge för fyra personer som tar dess plats.

En riktigt maffig single-player kampanj

Single-player-kampanjen i Splatoon 2 var allt annat än minnesvärd, även om de allra sista banorna var riktigt skojiga. Expansionen Octo Expansion visade dock vad man kan göra med single-player i Splatoon-världen. Den var ruskigt underhållande, om än väldigt svår. Till trean hoppas jag en en riktigt storslagen single-player kampanj med massor av fantasifulla utmaningar och spännande story. Splatoon är verkligen inte bara pang-pang och glada färger, utan det finns en spännande värld med fantastiska, färgstarka karaktärer där ute, och jag hoppas att trean med all tydlighet visar upp detta faktum.

Då spelet utspelar sig i en helt ny stad finns det verkligen utrymme för en helt ny vinkel på spelets värld. Spelets trailer tycks också vilja antyda att det kommer att bli mer story den här gången:

Ett par helt nya inslag som skakar om förutsättningarna

Än så länge har vi inte ens berört de grundläggande spellägena – fyra mot fyra spelare online – annat än att jag önskar färre banor i trean, men det är naturligtvis här i Turf War och de rankade lägena det mesta krutet måste läggas. ”Behöver vi verkligen ett Splatoon 3?” är det många som frågar sig, och Nintendo måste lansera några helt nya inslag i de grundläggande striderna som gör trean till något annat i grunden än ettan och tvåan. Man måste naturligtvis inte ändra på allt – Splatoon 2 är redan ett makalöst spel trots allt – men någonting mer än en ny single-player-kampanj måste man slå till med så att man kan motivera den där siffran ”3” i spelet titel.

Hittills har vi fått se att man kommer att få välja var på banan man vill starta när matchen börjar och att spelet kommer att bjuda på ökad rörlighet när man simmar omkring i lagets färg. Ytterligare ett antal sådana intensifieringar hoppas jag på. Nintendo har redan gjort klart att då spelet utspelar sig i en ny stad, så har tävlingarna något annorlunda regler och traditioner i trean än man hade i de två tidigare spelen, och spelets klassiska vapen har utvecklats till något annorlunda versioner i det här hörnet av världen. Den nya staden öppnar för att man kan ändra på både stort och smått i spelet, utan att det behöver innebära problem med spelets mytologi. Jag hoppas man tar den chansen att verkligen ge oss en upplevelse som både är skönt bekant och härligt ny!

Det vore härligt om Splatoon 3 blir ett alternativ till Splatoon 2, istället för att ersätta det rakt av, så att de båda spelen kan fortsätta att leva vidare sida vid sida.

Djupare och mindre tidskrävande loot- och progressionssystem

I Splatoon 2 är det väldigt kul att försöka samla rätt egenskaper på rätt kläder, som man sedan ger sig ut i strid med. Så väl de vanliga striderna, som co-op-läget Salmon Run, som medverkan på de återkommande Splatfesterna, som stadens klädesbutiker och torgets snabbmatskiosk blandandes in i denna ständiga jakt på allt fräschare kläder med allt mer hjälpsamma egenskaper.

Problemet är bara att detta kan ta väldigt, väldigt lång tid att verkligen få rätt egenskaper till rätt kläder. Har du otur med lottningen kan det ta hundratals timmar att få precis det klädesplagg du vill ha. Här finns det en hel del att göra för Nintendo inför trean.

I spel som ska spelas i hundratals timmar behövs det loot och levlande och spännande progression, och jag hoppas att Nintendo lyckas skapa ett system till trean som är ännu mer engagerande och rikare än det i tvåan. Och det utan att man skapar något slags system där man måste logga in varje dag för att få de bästa grejerna. Den fällan hoppas jag att man aktar sig för. Jag vill ha mer samlande, mer pulande och mer spännande utmaningar som man måste klara för att få de bästa grejerna. Vad jag vill ha är ett spel jag kan spela som en galning de första månaderna, och sedan plocka fram då och då, ett spel där jag blir kungligt underhållen varje gång jag loggar in, och känner mig välkommen och inte överväldigad av alldeles för mycket innehåll varje gång jag återvänder. Att hålla sig från att fylla spelet med för mycket innehåll blir nog svårt, men i övrigt har jag förtroendet att Nintendo kommer att fixa allt jag önskar!