Oddworld Soulstorm är en direkt uppföljare till Oddworld: New ‘n’ Tasty! och i det får vi fortsätta följa Abe på sin resa att frigöra sitt folk från det slaveri som de befunnit sig i. I början av New ‘n’ Tasty! får Abe av misstag höra hur det företag som han arbetat för, Mollok the Glukkon’s Meat Processing Plant Ruputer Farms, planerar att använda honom och resten av hans folk, Mudokons, för att tillverka en ny köttprodukt. Detta förändrar allt! Där och då bestämmer sig Abe för att hjälpa och rädda så många av sitt folk som bara möjligt. Allt detta leder till att Abe och resten av Mudokons långsamt startar ett uppror för att stoppa Molloks planer. 

Befrielsen av Mudokons fortsätter i Oddworld Soulstorm då det lilla läger där Abe och de Mudokons han räddat håller till blir attackerat och tvingar dem på flykt. Abe har fortfarande svårt att riktigt acceptera att det är han som måste leda upproret, men finner att han inte har så mycket till val. Mollok måste stoppas och de resterande Mudokons måste befrias. 

Oddworld Soulstorm är ett actionäventyr i 2.9D. Men vad innebär egentligen detta? Jo, 2.9D ger spelaren möjligheten att utforska en värld som är mycket mer än 2.5D men inte riktigt en fullt realiserad 3D-värld. Även om Abe endast kan röra sig längs ett traditionellt 2D-plan stoppar inte det världen runt omkring honom från att existera i något som mer kan liknas vid ett 3D-rum. Sligs, som gillar att skjuta Abe så fort som de får syn på honom, kan ibland befinna sig i bakgrunden och skjuta mot förgrunden där Abe springer. Dessa lager ger banorna unika utseenden och pussel som spelaren tillsammans med Abe måste lösa.

Abe är själv väldigt passiv och har inga attacker att försvara sig med, men det gör honom inte hjälplös. Utefter vägen på varje bana finns det soptunnor, skåp och lådor som Abe kan undersöka för att hitta olika saker som kan hjälpa honom att ta sig vidare. Han kan hitta saker som vattenflaskor, antändningsbara flaskor med Soulstorm-brygd, tejp, och mycket annat. Abe har också en annan egenskap: han kan nämligen kalla på en inre kraft och med hjälp av den besätta och kontrollera en fiende. Abe kan få dessa lakejer att attackera andra patrullerande varelser, tuppa av eller begå självmord. Det här spelet, precis som övriga spel i serien Oddworld, kan bli ganska mörkt då och då.

Vi ska dock inte glömma att nämna att detta är ett svårt spel och för den som spelat tidigare spel i Oddworld-serien kommer detta troligtvis inte som en chock. Allt är ute efter att stoppa Abe på hans resa och Abe har knappt någon livsgnista till att börja med. Han tål mellan fyra till fem träffar innan han dör och ibland räcker det med bara en träff beroende på vad det är som attackerar honom. Detta tillsammans med en del andra små problem gör att minsta lilla misstag leder till en säker död. Vissa saker är så extremt precisa att i en stressig och pressad situation blir de omöjliga att utföra ordentligt. En av dessa saker är kanter. Abe är extremt petig med när han vill ta tag i en kant och när han istället vill släppa taget. Det finns två sätt att hantera en slänt, antingen genom att använda X för att hoppa upp och ta tag i den eller stå rakt under den och använda L för att greppa tag. 

Det hände flera gånger under min speltid att Abe inte greppade tag i plattformar när jag försökte hoppa upp till dem, vilket ganska ofta ledde till att jag dog. Abe kan också dubbelhoppa men detta har också medfört en del problem för mig. Jag upplevde att längden på dubbelhoppet var svår att kontrollera, vilket ledde till att jag ofta missbedömde avståndet. Jag har också märkt av att det kan vara svårt att hålla koll på alltför många Mudokons samtidigt och att ibland är det lättare om man delar upp gruppen och bara förflyttar fyra till fem av dem på en gång. Det finns dock många, många checkpoints utspridda med jämna mellanrum så om man misslyckas och dör förlorar man väldigt lite progression. Om det är ett klurigt pussel eller knepigt plattformande framför Abe kan man räkna med att det finns en checkpoint i närheten, vilket är tacksamt.

Om man är ett fan av Oddworld-serien så rekommenderar jag det här spelet starkt. Det bibehåller tonen det etablerade i New ‘n’ Tasty! och fungerar utmärkt som en värdig uppföljare. Det kan ta en liten stund innan man vänjer sig vid de nya och lite annorlunda kontrollerna, men när man väl har gjort det så har Abe och man själv ett både kul och framförallt utmanande äventyr framför sig.