Det känns som jag gör det alldeles för sällan, men faktum är att jag i tid och otid pratar om A Short Hike. Spelet, som är utvecklat av Adam Robinson-Yu, kom till PC förra året, men det är först i år som den stora massan har fått upp ögonen för detta mästerverk när det släpptes till lättillgängliga Nintendo Switch. Den korta promenaden har jag ofta beskrivit som en hybrid mellan The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Animal Crossing. I ärlighetens namn haltar den liknelsen en del, främst eftersom du inte bygger något eget hus och att det egentligen mest påminner om Zelda ur det hänseendet att det handlar om att klättra upp på en hög bergstopp och sedan glidflyga dig vidare.

Men ett spel där jämförelsen mellan Zelda och Animal Crossing känns superrelevant är Lonesome Village.

Utvecklarna bakom spelet är från Mexiko och heter Ogre Pixel. De har funnits sedan 2014 och deras slogan är att de ”skapar fantasy-berättelser i formen av indie-spel”, men faktum är att de än så länge inte fått till någon megahit. Titlar som Warcher Defenders, Jumper Jon och Pixel Stars har absolut hittat sig en publik, men varit relativt nischad. En anledning kan stavas den minimalistiska pixelgrafiken som Ogre Pixel förvisso har behärskat ypperligt, men som också kan ha hämmat deras framfart i stort.

Steve Durán, regissören bakom Lonesome Village.

Steve Durán, regissören bakom Lonesome Village.

– Efter vår senaste titel, Jumper Jon, har vi försökt att skapa en mer tecknad stil för att nå en större publik, berättar spelets regissör Steve Durán. I det här fallet, med Lonesome Village, ville vi skapa söta och gulliga karaktärer, så vi bestämde oss för att undvika pixlar och köra med en vektorbaserad 2D-grafik istället.

Att det var ett lyckat drag att byta den estetiska stilen är inte kraftuttryck nog. Efter sju månaders utveckling bestämde sig Ogre Pixel för att lägga upp projektet på Kickstarter för att äska mer pengar för att färdigställa sitt spel. De bad om relativt blygsamma 167 000 svenska kronor. Det målet lyckades de att ta in på mindre än ett dygn. I skrivandets stund har en bra bit över en halv miljon donerats och flera milstolpar har nåtts.

– För att vara ärlig så hade vi inte den blekaste aning om potentialen i vårt spel. Responsen kom som en överraskning och vi är otroligt glada för all kärlek folk har gett Lonesome Village.

"It is dangerous to go alone, take this"

”It is dangerous to go alone, take this.”

Det är givetvis inte en helt stjärnklar himmel det här med Kickstarter. Flera utvecklare har vittnat om att fans som donerat pengar ställer orimliga krav och förväntar sig att utvecklarna skall göra förändringar efter deras pipa, något som ytterst kan påverka den konstnärliga friheten. Detta är något som Steve Durán än så länge inte har märkt av.

– Jag tror att det beror på att vårt spel har så tydlig och väletablerad spelmekanik att spelarna redan vet vad de finansierar. Missförstå mig rätt, vi älskar att få feedback och är inte rädda för att folk skall bli missnöjda. Snarare tvärtom så tror vi att vi kan hitta en bra balans att få till de förändringar som fansen vill åt och spelet vi vill göra, så vi ser inte det som ett problem.

Spelets manus kretsar kring byn, Lonesome Village, som en gång i tiden hette Ubhora Village, en plats där invånarna kastade så pass stark svartmagi att platsen till sist förintades. Långt senare har nya invånare börjat återbefolka den platsen som i folkmun kallas just för Lonesome Village, men en dag dök ett stort och mystiskt torn upp från ingenstans. I samma veva försvann såväl invånarna som byborna och det blir räven Wes uppgift att lösa mysteriet och återskapa sin hemstad.

Musigt så det förslår.

Musigt så det förslår.

– Mitt absoluta favoritspel är The Legend of Zelda: Link´s Awakening. Det är det spel som fick mig att vilja skapa egna spel och den mystiken som finns på Koholint Island har jag försökt återskapa i Lonesome Village. Vi har lånat pusselmomenten och utforskningen från Zelda-serien, men de sociala interaktionerna, stadsbyggandet och gulligheten har vi tagit från Animal Crossing.

I takt med att Wes löser gåtan om vad som egentligen har hänt med byn får han möjlighet att återskapa byn på nytt och interagera med invånarna som finns där. Det är alltså en blandning mellan det äventyrliga och det harmoniska livet vi talar om här, något som jag personligen välkomnar men som säkert kan avskräcka de mer inbitna Stardew Valley-fansen som vill ha en ny bondesimulator.

OM DU NÅGONSIN VILL LEKA BOND(E): Decenniets bästa: Stardew Valley

– Vi misstänker att det kommer finnas folk som gillar till exempel Stardew Valley som kommer ha svårt för detta, samtidigt så tror vi att om de ger spelet en chans kommer de att uppskatta att det finns en känsla av progression i Lonesome Village. Det är inte bara en stad du skall bygga, utan en värld som du skall rädda. Det tror vi kommer att locka folk till att spela vårt spel, avslutar Steve Durán.

Hur det blir med den saken återstår att se, men faktum kvarstår att den beryktade Kickstarter-kampanjen fortfarande inte är helt färdigställd och att Ogre Pixel har gett sig själva en generös deadline. Inte förrän om ett år, oktober 2021, kommer Lonesome Village att släppas till såväl Switch som PC.

Då kommer den ensamma byn inte att vara så enslig längre.

FOTNOT: Om du vill veta mer om Lonesome Village eller stödja utvecklarna finns fortfarande Kickstarter-kampanjen uppe här: https://www.kickstarter.com/projects/ogrepixel/lonesome-village