6 minuter lästid

I västerländsk media är det ofta jag ser t.ex. amerikanska storstäder råka ut för tråkigheter. Det gäller allt ifrån utomjordiska invasioner, naturkatastrofer, eller brott i olika skalor. Jag är ganska säker på att Tokyo åker på en värre behandling när jorden går under och staden blir ett slagfält för demoner och gudar om vem som ska få forma den kommande världen. Mitt i smeten hamnar en tonåring som blir hälften människa och hälften demon. Framtiden står på spel och vågmästarrollen faller på den unge mannens axlar.

Shin Megami Tensei 3: Nocturne HD Remaster är en framförallt grafisk uppdatering av JRPG-klassikern som kom ut år 2003 och innehåller även material ifrån Director’s Cut-versionen ifrån 2004. Alla 3D-modeller är återskapade i högre upplösning, nyinspelade röstspår på både engelska och japanska följer med, och gratis DLC finns att ladda ner. Det är ett ganska ambitiöst paket som siktar på att troget återskapa originalet. Här finns material för både återkommande fans och nya spelare.

I Shin Megami Tensei 3: Nocturne HD Remaster styr jag en namnlös tonåring som bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Någon form av gud kallas till jorden vilket leder till dess undergång. Tokyo, nu med namnet The Vortex World, förvrids till ett helt nytt landskap där allt utspelar sig. Det går från noll till hundra väldigt fort och är ett ytterst intressant upplägg för storyn. Hela scenariot känns som en anime-tolkning av cosmic horror och det fungerar väldigt bra. Jag känner mig likt ett sandkorn i rymden när fler och fler massiva och främmande krafter invaderar jorden. Det tar dock ganska lång tid för berättelsen att verkligen sparka igång. Till viss del gynnar det känslan av mystik men för det mesta går det långa stunder där det inte känns som att det faktiskt händer något. Hur historien rör sig framåt är lite av en blandad kompott, speciellt i början av spelet, men efter ett par timmar är det svårt att inte vilja veta mer.

LÄS MER: Final Fantasy VII Remake

Stjärnan i spelet måste ändå vara de turordningsbaserade striderna. I grunden gäller det att attackera fiendernas svagheter med olika magiska och fysiska förmågor. Vilka fiender som är svaga mot vad är ett pussel i sig. Det är extremt tillfredsställande att till slut landa rätt attack efter att ha lagt upp en strategi för hur fienden i fråga lättast besegras. Fiender kommer oftast i landade grupper och olika fiender med olika svagheter att upptäcka är en underhållande utmaning att tackla. I det övre högra hörnet på skärmen finns det även fyra symboler som representerar hur många turer spelaren har kvar innan motståndarsidan får sin chans att slå tillbaka. När en fiendes svaghet attackeras läggs det till en ny symbol. Samma sak händer när en fysisk attack gör kritisk skada. Det går på det viset att hålla bollen rullande och dela ut massiv skada innan motståndarna ens får en chans att agera. System av sånt här slag är oerhört engagerande. Vilka typer av demoner man stöter på byts ofta ut mellan olika områden och taktiker behöver konstant justeras och optimeras. Med jämna mellanrum dyker även bossar upp och dessa testar spelarens förmåga att bygga upp sitt lag lika mycket som att hantera strider effektivt.

Protagonisten i spelet blandar sig inte i striderna själv utan använder sig av demoner för att besegra sina fiender. Men istället för att demoner bara dyker in i gruppen under spelets gång behöver de rekryteras från slagfältet. Det finns ett kommando för att prata och sedan övertyga motståndare att lägga ner yxan och ansluta sig till spelaren. Självklart är det lättare sagt än gjort. Vissa demoner vill ha t.ex. pengar eller föremål medan andra bara kan rekryteras av andra demoner med särskilda förmågor. När tillräckligt många demoner slagit följe med protagonisten går dessa även att smälta samman för att skapa nya och ännu starkare gruppmedlemmar. Huvudkaraktären själv går också att anpassa med s.k. Magatanas. Magatanas ger spelaren olika styrkor samt svagheter men öppnar också för ett bredare urval av attacker. Spelarens framgång i spelet är väldigt beroende av hur mycket tid som läggs ner på denna process. Det är tidskrävande och ibland lite knepigt att skapa en stark samt varierad grupp anpassad för flera olika situationer men det är otroligt belönande i slutändan.

LÄS MER: Nier Replicant ver.1.22474487139…

Shin Megami Tensei 3: Nocturne HD Remaster är nog den bästa representationen jag någonsin sett av ett äldre spel på modern hårdvara. Det är fortfarande ett Playstation-2 spel i grunden men miljöer och speciellt karaktärsmodeller ser väldigt skarpa ut i den nya högre upplösningen. Många av detaljerna och effekterna ser likvärdigt imponerande ut trots att spelet egentligen är 18 år gammalt. Den mjuka ljussättningen står ut och faller väldigt fint på karaktärerna samt miljöerna i spelet. Väldigt mycket tid och omtanke verkar ha lagts på att presentera spelet visuellt för en modernare publik. Somliga mellansekvenser gjorda i CGI har dock inte klarat av övergången lika väl då de verkar vara direkt tagna från originalet eftersom bildförhållandet ändras och kvaliteten sjunker avsevärt. Jag förstår varför detta händer då dessa scener är renderade i förtid men det tar mig ändå ur upplevelsen till viss del.

Något som verkligen hade behövt en remaster är tyvärr musiken. Framförallt gäller det låtarna som spelas under striderna. Musiken känns tunn och saknar tyngd. Låtarna är väldigt energiska men de tappar sin slagkänsla när mixningen påminner om något som skulle kunna komma ut ur en gammal radio. Arrangemanget av låtarna är ändå väldigt bra. Aggressiva gitarr-riff är i fokus och klär även den generella attityden spelet vill förmedla. Det enda som verkligen störde mig är ljudet av någon som repar en LP skiva. Denna effekt är strödd lite här och var i musiken och låter bedrövlig. Jag har inget emot detta ljud överlag men det är uppenbart datorgenererat och drar ner resten av låtarna ganska rejält.

Nivådesignen måste ändå vara det som åldrats absolut värst i spelet. Nästan alla platser i spelet är i grund och botten bara korridor efter korridor med diverse sidorum. Undantaget är The Vortex World-nivån som knyter ihop alla andra platser. Platserna skiljer sig visuellt men känns ändå likadana. Det hjälper inte heller att vissa banor är designade som labyrinter helt utan rim eller reson. Många banor har flera våningar samt återvändsgränder som gör utforskandet outhärdligt komplicerat. Vissa nivåer har även pussel som behöver lösas och de invecklade banorna försvårar dessa onödigt mycket.

Ovanpå detta problem ligger även den massiva mängd strider som dyker upp. Förstå mig rätt här: möten med monster i spelet är kul men det blir utmattande när jag ibland inte kan gå mer än tio meter innan jag blir attackerad igen. Manövrering igenom områden kan då kännas extremt frustrerande när jag vill se mig omkring men istället blir slumpmässigt påhoppad hela tiden. Det mest dryga är att detta inte slutar i vad jag skulle anta är säkra zoner. Allt som oftast behöver jag gå och fylla på mitt förråd av livsdrycker eller skapa nya demoner men det är näst intill omöjligt att utföra detta utan att bli attackerad i samma område som affärerna ligger i. Det finns nästan inga områden som är säkra och det förstör ibland det roliga med striderna när de är så pass frekventa.

LÄS MER: Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Shin Megami Tensei 3: Nocturne HD Remaster gör precis vad titeln utlovar och visar upp spelet väldigt framgångsrikt i en högupplöst samt ny väl detaljerad form. Gamla fans kommer garanterat vilja plocka upp denna utgåva och spelare med erfarenheter av nyare tillägg i serien kan vilja utforska dess rötter. Det avancerade stridssystemet har åldrats imponerande väl och den storslagna handlingen är en ren fröjd att uppleva. Problem med nivådesignen kan avskräcka många från detta spel men i min mening är det värt att pressa framåt. Runt varje hörn finns en ny utmaning, vare sig det är demoner eller en mäktiga bossar. Shin Megami Tensei 3: Nocturne HD Remaster är inte för alla. De som är villiga att spendera sin tid med detta spel kommer dock hitta ett högst kompetent JRPG. Glöm bort den yttre världen en för en stund och skapa dig en ny här i The Vortex World istället.