Jag tänkte först att jag skulle hålla allt för mig själv och bara sitta och gubbtjura på egen kammare, men nu kan jag inte vara tyst längre. Ni behöver inte vara oroliga, det handlar egentligen inte om något riktigt problem som på riktigt drabbar någon märkbart. Samtidigt är det väl just sådana ”problem” som lämpar sig utmärkt för en text som denna? Idag vill jag hursomhelst diskutera undertitlar på spel, närmare bestämt totalt betydelselösa undertitlar, ännu närmare bestämt totalt betydelselösa undertitlar hos uppföljare. Alldeles för många utvecklare och utgivare underskattar siffrans tyngd och betydelse. Ett stor och framstående tvåa, trea eller fyra slår igenom så mycket mer än någon intetsägande fras efter titeln. Samtidigt är jag fullt införstådd med att vissa upplagor i spelserier inte anses vara regelrätta uppföljare utan mer ett sidospår vilket givetvis legitimerar den (nu inte så) meningslösa undertiteln. Även spel som Uncharted: Drake’s Fortune och dess uppföljare får dispans eftersom den serien körde med undertitlar från första början. Så en siffra efter titeln? Mycket bra. En undertitel efter titeln? Acceptabelt i rätt sammanhang. En undertitel efter en siffra efter titeln? Nä, nu jävl…

Häromveckan avslöjades uppföljaren till actionrollspelet Greedfall. Visserligen var originalet inget världsomvälvande äventyr när det släpptes, men det hade likväl sina tillgivna fans. Här hade såklart ett enkelt Greedfall 2 (eller varför inte ett mer storslaget Greedfall II?) räckt gott och väl för att alla Greedfall-fantaster skulle skrika rätt ut på bussen hem från jobbet. Jag kan inte föreställa mig att det faktiska namnet Greedfall 2: The Dying World gjorde någon större skillnad på fansens reaktion. Om något låter det mest som en expansion till ett spel som nyss avslöjades. Vi hoppar vidare till Dying Light och dess efterlängtade uppföljare Dying Light 2 som släpptes i vintras. Eller förlåt, jag menar såklart Dying Light 2 Stay Human. För visst blir du så mycket mer taggad på att spela uppföljaren när du fick höra den fräsiga undertiteln? Tänk om alla stora spelsläpp skulle se ut på det sättet? Red Dead Redemption 2: Dutch Has A PlanFallout 3: Project PurityMass Effect 2: Assemble, Watch Dogs 2: Hipster Hacker. Jag kan hålla på hela dagen, men jag är orolig att jag ska ge utvecklare dumma idéer.

Jag älskar när spel jag gillar får uppföljare, men det enda jag behöver veta är just att det är en uppföljare. Så snälla spelmakare där ute, lägg den brainstorming-kvarten som krävdes för att få fram undertitlar som The Dying World, Stay Human, Wild Hunt eller It’s About Time på något trevligare nästa gång.