Att skapa ett spel baserat på en välkänd licens kan både vara en hjälpsam språngbräda och ett utmanande farthinder. Spelet kommer omgående få en kräsen men entusiastisk spelarbas endast baserat på världen och karaktärerna de älskar. Samtidigt krävs det extra mycket arbete för att locka in spelare som inte tilltalas av världen i fråga. Detta är ett dilemma som tacklas i Star Wars: Squadrons. För oss som älskar rymdoperans färgsprakande värld bjuder spelet på en många gånger bländande upplevelse, och även om de som inte dras till Star Wars-världen kommer hitta mindre att gilla bjuder spelet likväl på en hel del spelmekaniska godbitar.

Squadrons iklär jag mig rollen som två lovande piloter på varsin sida av efterdyningarna från Palpatines och rymdimperiets nederlag i slutet av Return of the Jedi. Efter att jag skapat de klyschigaste huvudrollsinnehavarna jag kan tänka mig med hjälp av spelets begränsade karaktärsskapare är det dags att ge mig ut i det galaktiska slagfältet. Spelets val att förlita sig på platta egenskapade karaktärer utan någon som helst personlighet gör det knappast några tjänster i själva berättandet, men det är samtidigt inte i hangaren jag spenderar majoriteten av min tid.

Så fort jag kontrollerat samtliga system i min alldeles egna X-vinge är det dags att ge mig ut på mitt första uppdrag. Direkt omges jag av den ikoniska ljudkulissen ackompanjerat av ett storslaget soundtrack med inslag av John Williams legendariska melodier. Spelet gör ett strålande jobb i att övertyga mig om att jag faktiskt är med i en Star Wars-historia, förutom när det gäller att berätta själva historian då. Utöver ljudkulissen stoltserar spelet med en imponerande grafisk detaljrikedom som kommer få vilken Star Wars-nörd som helst att le stort. Här är redan de största fansen fast. Spelet behöver egentligen inte göra mycket mer än att låta mig jaga efter en oanande TIE Fighter eller ta hjälp av min skvadron för att neutralisera en enorm stjärnkryssare. Men vad finns det att hämta för spelare som inte förtrollas av Star Wars-magin?

LÄS FLER RECENSIONER OM FLYGSPEL: Ace Combat 7: Skies Unknown

Balansgången mellan att vara ett underhållande flygspel och en djupgående simulator kan ibland vara knepig i sådana här upplevelser, men Squadrons har verkligen hittat ett strålande mellanläge. Ute på slagfältet kan jag enkelt flytta över energi mellan mina vapensystem, min motor och mina sköldar beroende på vilken utmaning jag står inför. Vill jag kunna komma upp i min absoluta maxhastighet måste jag lägga över kraften till motorerna medan vissa offensiva scenarion kanske kräver mer krut i laserkanonerna. Det faktum att dessa förändringar görs med ett enda knapptryck leder till att jag konstant ändrar i skeppets energifördelning för att alltid ha optimala förutsättningar. Samtidigt kan de skeppen som har inbyggda sköldar reglera om skyddet ska vara som starkast i farkostens fram- eller bakände, också detta genom ett par enkla knapptryck. Det är sådana här system som enkelt tillför ett lager av strategi och djup samtidigt som själva flygandet och skjutande är lika simpelt som i vilket arkadspel som helst.

Spelet imponerar med ett oväntat strategiskt djup blandat med lättsamma kontroller ute i luften, men redan innan jag ger mig ut har jag möjlighet att påverka min spelstil. Vissa uppdrag kräver visserligen att jag använder en särskild typ av skepp, men ofta får jag chansen att välja både vilken slags farkost jag vill använda samt hur jag vill utrusta den. Om jag tror att jag kan undvika stora mängder skada kan jag lägga fokus på skölden i utbyte mot lite mindre hälsa. Vill jag ha en mer defensiv roll kan jag ge mig ut med externa sköldar och laserkanoner som saktar ner fiendeskeppen så mina kompanjoner kan skjuta ner dem lättare. Möjligheterna till att skräddarsy min upplevelse både innan och under ett uppdrag är riktigt imponerande och en av spelets stora styrkor.

Jag har tidigare indikerat att spelets handling inte är något att skriva hem om, och så är faktiskt fallet även om du är ett stort Star Wars-fan. Jag har nästan alltid kul ute i själva uppdragen, men dialogerna och mellansekvenserna som utspelar sig mellan mina äventyr kunde jag lika gärna ha varit utan. Mina mer eller mindre röstlösa huvudkaraktärer tillför ingenting till berättandet och samtalen med mina pilotkompisar är mer monologer än dialoger. Visst finns det ett par intressanta karaktärer här och där, men för det mesta är spelets berättelse inget mer än en förklaring till varför vi gång på gång ger oss ut och spränger rymdskepp. Faktum är att de starkaste narrativa trådarna dyker upp under själva uppdragen när ett enormt fiendeskepp dyker upp från ingenstans eller en främmande röst dyker upp i kommunikationssystemet, vilket gör att sektionerna i hangaren känns ännu mer färglösa.

Star Wars: Squadrons är ett solklart exempel på ett spel som fungerar bäst när jag är som mest aktiv med mina händer, men så fort jag tvingas luta mig tillbaka och lyssna på mellansnacket tappar det kraft. Därför är spelets online-läge ett välkommet inslag. Visserligen finns det i nuläget endast två spellägen, och enligt utvecklarna själva finns det inga planer på att utvidga utbudet, men det som finns räcker gott och väl för mig. Dels kan jag hoppa in i en klassisk luftstrid där laget som spränger flest fiendeskepp vinner matchen, ett spelläge som utnyttjar de allra bästa delarna av spelets kampanj. Jag kan även roa mig med så kallade ”fleet battles” där mitt lag måste samarbete för att ta sönder fiendens bas innan de förstör vår motsvarighet. Mellan matcherna tillåts jag även köpa uppgraderingar och kosmetiska föremål till mina skepp med hjälp av valuta som enbart kan tjänas in genom att spela spelet. Flerspelarläget känns överlag stabilt och bjuder på precis det jag kunde ha önskat på förhand, men visst hade jag inte protesterat om det dykt upp ytterligare några kreativa spellägen med tiden.

MER STJÄRNORNAS KRIG: Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars: Squadrons är på många sätt ett underhållande spel. Det stoltserar med en stor mängd Star Wars-kärlek som lyfts upp ytterligare av en välbalanserad flygupplevelse som blandar tillgänglighet med ett strategiskt djup på ett alldeles lysande sätt. Spelets historia lämnar mycket att önska, men så länge jag befinner mig ute i luften har jag flera anledningar till att dra på smilbanden. De stora Star Wars-fansen som är på jakt efter en modern pilotupplevelse kommer knappast bli besvikna rent spelmässigt, och det finns faktiskt en chans att även de ännu ej konverterade kan fastna i stjärnornas bländande krig.