Under veckan som gått har sociala medier fyllts av en inledningsvis oroväckande bild från det kommande superskurk-spelet Suicide Squad: Kill the Justice League. Den läckta bilden, som nu även har bekräftats av initierade spelsidor, visar upp ett numera klassiskt användargränssnitt som använts i flertalet så kallade ”games as a service”-spel. Genast hördes såklart ett ramaskri från mitt mestadels spelintresserade Twitter-flöde. Till höger och vänster kom det kommentarer som ”nu sparade jag mina pengar” och andra missnöjda utlåtanden. Till en början satt även jag nickandes och tänkte ”attans att Rocksteady var tvungna att göra det här spelet i någon annan genre än sina tidigare Arkham-spel”. Sen tänkte jag en vända till.

Jag var ju en av de där naiva stackarna som tänkte att Marvel’s Avengers skulle bli mitt service-spel, det vill säga spelet jag kunde komma tillbaka till dag efter dag. Spelet som kunde bli mitt säkerhetsnät dagarna då det inte fanns något annat som lockade. Så blev uppenbarligen inte fallet men nu har hoppets låga tänds ånyo inne i skallen. Kanske är det äntligen dags.

Nu hör jag genast hur ni skanderar att ”ett sånt här spel kan inte berätta en ordentlig berättelse” och ni har såklart belägg för det uttalandet. Samtidigt ber jag er blicka bort mot Destiny 2, ett spel som (av flertalet insatta spelares många lovord att döma) på senare tid levererat utomordentliga berättelser. Detta trots att spelet oftast spelas tillsammans med andra och innehåller både battle pass-system och färgkodade loot-högar. Nu sitter jag inte och menar att Suicide Squad kommer hoppa in och genast bli superskurkarnas svar på Destiny, samtidigt visar Bungie att det är fullt möjligt att kombinera fängslande berättande med ”games as a service”-modellen. Om Rocksteady bara kan plocka några sidor från Bungies bok så kan detta faktiskt bli rätt bra.

Den läckta bilden i fråga.

Jag hör nu hur ni svarar med ”fast vi har faktiskt väntat så himla länge på ett nytt spel från Rocksteady” och jag håller såklart med. Jag har också väntat länge. Arkham Asylum och uppföljaren Arkham City är två av mina absoluta favoriter genom alla tider (jag gillar dig också, Arkham Knight) och jag hade gärna sett vad Rocksteady kunde göra med ett nytt spel i en liknande genre. Samtidigt kan vi konstatera att det inte finns något ordentligt onlinespel med superhjältar och superskurkar i huvudrollerna. Marvel’s Avengers försökte men var tyvärr på tok för tunt och enformigt för att det skulle erbjuda mycket utöver sin överraskande trevliga kampanj. Om detta görs ordentligt (vilket vi ändå får hoppas med tanke på hur länge det varit under utveckling) kan vi få något riktigt speciellt. Det är inte heller så att det råder någon brist på ”vanliga” superhjälte-spel på varken Marvel- eller DC Comics-sidan. Jag tänker på kommande spel som Marvel’s Spider-Man 2 och Marvel’s Wolverine från Playstation-ägda Insomniac. Jag tänker på det lovande Wonder-Woman från den utomordentliga Shadow of Mordor-studion Monolith. Vi har även kommande titlar med hjältar som Iron Man, Captain America och Black Panther i huvudrollerna. Med det bakhuvudet vore det nästan lite enformigt och själviskt att tänka att Suicide Squad också måste vara ett vanligt actionäventyr med endast en plats i förarsätet.

LÄS RECENSIONEN: Marvel’s Avengers

Självklart kan detta gå helt åt skogen. Det kan mycket väl bli så att Suicide Squad börjar sälja skins för 200 kronor styck och att spelets kampanj endast består av en massa generiska eskort-uppdrag med en handling som förmedlas via textrutor. Personligen är jag dock försiktigt optimistisk och hoppfull om att jag äntligen har funnit mitt alldeles egna ”games as a service”-spel. Rocksteady-betonade strider och berättelser i en värld som uppdateras regelbundet och som jag dessutom kan uppleva tillsammans med kompisar? Sign me up.