1 minuter lästid

Vampire: The Masquerade – Bloodlines är och förblir en av spelvärldens största kultklassiker. Inget spel har enligt mig lyckats förmedla den moderna bilden av vampyrer lika bra och dessutom kombinerat det med ett ypperligt RPG-system och ett stort antal fraktioner som markant ändrar hur du upplever spelet.

Att det skulle komma en uppföljare har varit givet länge, men nu är det äntligen bekräftat. Låt oss nu hoppas att del två i serien är i bättre form när det släpps, för del ett var notoriskt buggigt och om man räknar in alla användarskapade patchar så har det nog världsrekord i antalet fixar för ett spel. Men då måste man betänka att det släpptes 2004 och använde Valves Source-motor innan den var färdig och testad.

Även denna gången kommer det handla om hur olika vampyrfraktioner styr en hel stad utan av vi människor vet om det. Där det värsta felsteg du kan göra är att bli avslöjad som vampyr av människorna i staden och där din blodslinje styr hur andra vampyrer ser på dig och behandlar dig. Du väljer själv vilka du vill stödja, men oavsett vad du väljer kommer du alltid ha fler fiender än vänner.

Till din hjälp har du övermänskliga krafter som du långsamt förbättras under spelets gång, något som är användbart när du behöver suga blod från människor eller slåss mot andra övernaturliga varelser.

Jag har personligen mycket höga förhoppningar på Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, speciellt då det är samma personer som ligger bakom historian som i det första spelet. Trailern lovar gott och får mitt varma människohjärta att pulsera hejvilt och första kvartalet 2020 kan inte komma snabbt nog.