Att testa det kommande fightingspelet Street Fighter 6 (släpps fredagen den 2:a juni) är enklare än någonsin då det finns ett matigt demo (som fokuserar på offline-spelande) att ladda ner till alla tillgängliga format. Och i helgen – från fredagen den 19:e till söndagen den 21:a maj – bjuds det under tre dagar på gratis testperiod genom en ännu matigare öppen beta (som fokuserar på online-spelande). I den här artikeln kommer vi ge dig all information du behöver för att komma igång med Street Fighter 6, oavsett tidigare erfarenhet.

Redan i Street Fighter V tog Capcom ett stort steg mot att locka till sig nybörjare och i Street Fighter 6 har man gått ännu längre för att hjälpa nybörjaren – betydligt längre. Förutom att den ”klassiska” kontrollen (den från de tidigare spelen alltså) finns kvar, och fungerar som tidigare, kan man även välja ”dynamisk” eller ”modern” kontrollmetod. ”Dynamisk” kontroll är en till stor del självspelande variant för ”gamla tanter och små barn”, medan ”modern” kontroll liknar den ”klassiska” kontrollen, men är så pass förenklad, kraftfull och logiskt designad att den gör spelet mycket, mycket enklare att bemästra för nybörjaren. Dessutom gör ”modern” kontroll spelet mycket skönare att spela på en vanlig handkontroll. Så att använda en arkadsticka – som de flesta proffsen och inbitna fansen använder – är inte lika nödvändigt längre, om du väljer ”modern” kontroll.

LÄS OM MARTINS STREET FIGHTER-HISTORIA: Kärleken, jag och Street Fighter

Med den ”klassiska” kontrollmetoden har det alltid varit två saker som hållit tillbaka nybörjare från att till fullo kunna bemästra spelet. För det första har de flesta specialattacker varit rätt krångliga att utföra, speciellt mitt i en brinnande match. Det är kvartscirklar och halvcirklar med spaken, och inte minst den kniviga Z-rörelsen. För att inte tala om Zangiefs fruktade attack (fruktad både för den som råkar ut för den, och för den som ska försöka använda den), där man ska snurra ett helt varv med spaken, inte sällan precis när striden ska avgöras. Dessutom ska dessa rörelser med spaken kombineras med ett, eller flera, knapptryck i exakt rätt ögonblick, där attacken kan få ett annorlunda utfall beroende på vilken av de tre slagknapparna eller de tre sparkknapparna man trycker in.

Det andra problemet med den klassiska kontrollmetoden är att i stort sett alla de 40+ olika spelbara kämparna i Ultra Street Fighter IV och Street Fighter V: Champion Edition har inte bara hela olika specialattacker, som fungerar på helt olika sätt och ger helt olika resultat i striden. Ännu värre, alla dessa karaktärer har helt olika sätt att utföra dessa specialattacker, med spak och knappar i olika kombinationer med varandra. Så om du som nybörjare går från en karaktär till en annan i något av dessa spel så måste du först sitta ner en stund och inte bara memorera vad alla nya specialattacker för den nya kämpen gör, utan också memorera precis hur de ska utföras med spak och knappar för just den aktuella kämpen, vilket gör att spelet redan där diskvalificeras som ett partyspel.

I Super Smash Bros Ultimate har också de flesta karaktärer helt olika spelstilar och helt olika specialattacker, men dessa utförs i stort sett på samma sätt för samtliga karaktärer, vilket gör att du i Smash Bros bara kan välja en helt ny karaktär i listan och trycka på den vanliga knappen för specialattack och se vad som händer. För någonting händer ju, oavsett vilken karaktär du valt. Som nybörjare i Street Fighter IV och Street Fighter V kan du istället få sitta och dra i spaken och trycka på knapparna i alla möjliga kända och okända kombinationer utan att någonting alls händer för just den valda karaktären. På så sätt har Super Smash Bros Ultimate varit betydligt mer praktiskt spel för festen med vännerna än tidigare Street Fighter-spel. För på en spelfest vill ju de flesta komma igång direkt med att spela eller titta på när de andra spelar, så att ta upp allas tid och ockupera tv:n för att sitta och memorera rörelser, eller försöka redan ut vad det egentligen är meningen att man ska göra, är sällan lyckat.

LÄS MER OM STREET FIGHTER IV: Backspegeln: Street Fighter IV

Detta välkomnande ”partytänkande” har Street Fighter 6 anammat till fullo med sin ”moderna” kontroll. Inte nog med att man skalat ner de sex attackknapparna till tre, man har också samlat alla specialattacker på en fjärde knapp. En knapp för specialattacker där man, precis som i Super Smash Bros Ultimate, får olika resultat om man bara trycker in knappen, eller om man trycker in knappen och lutar spaken i någon riktning på samma gång. Dessutom är detta system likadant för alla karaktärer, vilket gör att du kan hoppa fritt mellan kämparna i Street Fighter 6 på spelfesten och alltid ut till något coolt med varje karaktär (även om du inte på förhand kanske kommer att veta exakt vad du kommer att få till, så vet du att du faktiskt får till någonting varje gång, vilket onekligen är det viktigaste på en spelfest).

Har du dessutom spelat något annat av de mer lättsamma och inkluderande fightingspelen från senare år, som Injustice-serien eller Dragon Ball FighterZ, kommer du att känna dig hemma direkt med ”modern” kontroll i Street Fighter 6, då kontrollen i spelet påminner rätt mycket om upplägget i dessa spel. Att det är lika skönt att spela ”modern” kontroll med handkontroll som med arkadsticka, medan ”klassisk” kontroll helst spelas med en (dyr) arkadsticka, gör förstås också sitt till när amatörer och nybörjare vill ha lite läcker och lättillgänglig men ändå utmanande fighting. Din ”ultra”-attack”, som du kan dra av när du har full mätare – och som i IV:an och V:an har skapat massor av huvudbry för en nybörjare att få till mitt i stridens hetta då den är (medvetet) krånglig och knölig (och dessutom, just det, olika för de flesta kämpar i spelen) är också den kraftigt förenklad i Street Fighter 6. Tryck bara in knappen för specialattack plus den starkaste av de andra tre attackknapparna och du drar av den utan problem eller krångel. Dessa attacker med två knappar är dessutom samma för alla karaktärer i Street Fighter 6 förstås. Så återigen: du vet inte vad som kommer att hända om du testar en karaktär för första gången, men du vet att någonting kommer att hända.

Vad som gör saken ännu mer intressant är att Capcom faktiskt kommer att blanda klassisk kontroll och modern kontroll med varandra i alla former av online-spelande och i proffsturneringarna (den självspelande ”dynamiska” kontrollmetoden får dock inte vara med). Nackdelen med modern kontroll är att alla attacker som du kan göra i klassisk kontroll inte kommer att finnas tillgängliga, medan dina specialattacker med modern kontroll för tillfället bara ger 80% så stor skada som när du väljer att spela med klassisk kontroll. Fördelen med modern kontroll är inte bara att attackerna är enklare att få till, så att du i stort sett alltid kommer att få iväg dem när du tänkt att få iväg dem, men i vissa fall går de till och med snabbare att få till, vilket naturligtvis är en stor fördel i ett snabbt fightingspel, inte minst när du ska ”straffa” motståndarens misstag.

Det har ännu inte hållits några proffsturneringar i Street Fighter 6, (spelet har ju inte ens släppts än) men det ryktas redan på nätet om Street Fighter-proffs som bytt till modern kontroll, tack vare alla fördelar som denna variant ger – framför allt vad gällande snabbhet, pålitlighet och konsekvens – även för en proffsspelare.

EVO 2023 – det inofficiella VM för fightingspel – körs ju redan 4-6 augusti, så det gäller att inte hamna på efterkälken om man ska ta hem den åtråvärda Street Fighter 6-turneringen. Spelar man offline kan man byta fram och tillbaka mellan klassisk och modern kontroll när man känner för det, och det går också att ställa in dessa manuellt i menyn för varje enskild karaktär. Det diskuteras och spekuleras på nätet vilka karaktärer som passar bäst för alla möjligheter som klassisk kontroll ger och vilka som spelas bäst med med den enkelhet och effektivitet som modern kontroll ger.

Proffsspelare uppskattar modern kontroll, likväl som vanliga spelskribenter.

Förutom den förenklade kontrollen bjuder också spelet på ett matigt partyläge kallad ”extreme battle”. Här bjuds det på matcher med ovanliga regler och knasiga inslag, som att en tjur springer rakt igenom arenan under matchen, vilket gör att spelläget vid en första anblick ser ut som något från Super Smash Bros Ultimate. Spelläget – som man kan testa i spelets demo – är dock både lättöverskådligt och kul, och att matcherna dessutom är kortare än vanligt gör att det passar utmärkt för spelfesten, där de som tittar på ofta vill byta av med någon av de båda som för närvarande spelar.

Men det är inte alltid man har vännerna över på fest, och ibland spelar man ensam också, och någon repris från Street Fighter V-premiären, där alla klagade högljutt på att det inte fanns något att göra för den ensamme spelaren som inte ville gå online, tänker inte Capcom bjuda på. Street Fighter 6 har en mastig kampanj – som man också kan prova på i spelets demo – som fungerar som vilket rollspel eller action-äventyr som helst, där man skapar sin egen karaktär, drar runt i en storstad, fightas med folk på gatan, levlar upp, skaffar nya egenskaper, träffar kända Street Fighter-karaktärer som blir dina mentorer och så vidare. Man verkar ha skippat ”rädda världen”-grejen den här gången, och istället får vi något som påminner om Dragon Ball-mangan där man reser världen runt, träffar nya människor och tränar för att bli bättre.

MER KÄRLEK TILL STREET FIGHTER: Martins fem spelserier

För ökad inlevelse erbjuder också spelet valfria kommentatorer till dina offline-matcher, alltså som i ett sportspel, typ NHL, eller som om du var med i en riktig, streamad proffsturnering fast du bara sitter hemma och spelar. Spelets tutorials är också kraftigt utökade från hur det var i IV och V, med genomarbetade utmaningar för var och en av de 18 karaktärer som spelet bjuder på, så att du ska kunna lära dig precis vilken taktik som passar och vilka egenskaper och möjligheter som den här karaktären bjuder på.

Street Fighter 6 släpps den 2:a juni till Playstation 4, Playstation 5, PC/Steam och Xbox Series S/X. Spelet erbjuder cross-play mellan alla formaten så att du kan spela online med med dina kompisar även om de har ett annat format.

Ett demo – där du, förutom att testa på single player-kampanjen och ”extreme battle”, även kan spela offline mot en kompis – finns för närvarande tillgängligt att ladda ner för alla dessa format. De flesta spelare borde få ut i alla fall 2-3 timmars underhållning av denna demo, eller ännu mera om du fastnar, vilket det inte är otroligt att du gör. Jag har testat demot till både Playstation 4 och på min några år gamla gaming laptop, och spelet flyter på utan några problem på båda dessa, något äldre, format. Spelet känns inte föråldrat på något sätt, men vill du ha allt grafiskt pynt – och det är mycket sånt i spelet – så bör du spela på Playstation 5, Xbox Series X, eller en toptrimmad PC förstås. Dina framsteg i kampanjen sparas inte i demot, men din egenskapade karaktär i kampanjen sparas till det färdiga spelet (om du köper det färdiga spelet till samma format som du spelade demot på). Så även om du vet att du kommer att köpa spelet så kan det vara en god idé att ladda ner demot, om inte annat än för att skapa din egen karaktär i lugn och ro, så den är redo tills du drar igång det färdiga spelet.

Förutom demot så kommer alltså en öppen beta att hållas nu i helgen – mellan fredagen den 19:e och söndagen den 21:a maj. Till skillnad från demot, som inte inkluderar att spela över nätet, kommer den öppna betan att fokusera på online-spelande. För att vara med i betan måste du registrera dig på Capcoms hemsida och länka din valda plattform till ditt Capcom-konto. I det enklare demot kan du bara spela som Ryu och den nya omslagspojken Luke (och din egenskapade karaktär i kampanjen förstås), men i den öppna betan kommer du att kunna spela som åtta av de 18 kämparna: Luke, Jamie, Ryu, Chun-Li, Guile, Kimberly, Juri och Ken.

Enligt Capcom kommer den öppna betan att vara likadan som den stängda betan som hölls i december förra året, förutom att alla kämparna har uppdateras sedan dess förstås, efter den feedback och den data de samlade på sig förra gången.

Capcom själva har bjudit på en halvtimmeslång ”Direct-sändning” där de presenterar spelet och går igenom alla dess olika spellägen:

Vi ses i ringen! Eller ja, på gatan snarare.