Under de senaste veckorna har jag doppat tårna i Weird West, det skumma western-liret från ett par gamla Arkane-veteraner som nu går under namnet WolfEye Studios. Och visst har det sin charm. Jag gillade till exempel den oförutsägbara handlingen, de fartfyllda striderna och de underhållande såväl som välskrivna dialogerna. Men trots att spelet är tankeväckande på egen hand kunde jag inte låta bli att börja klura kring en helt annat spelserie.

Jag älskar Fallout. Såklart gör jag det, alla älskar väl Fallout. Trots det har spelseriens många supportrar behövt vänta olidligt länge mellan de senaste upplagorna. Fallout 3 släpptes under 2008 och visserligen fick det en snabb uppföljare ynka två år senare i Fallout: New Vegas, men därefter tog det hela fem år innan Fallout 4 såg dagens ljus. Om vi dessutom räknar bort 2018 års Fallout 76, vilket man faktiskt får göra fastän jag är svag för just den upplagan, har vi inte fått ett nytt rejält Fallout-spel på hisnande sju år. Dessutom kan vi inte räkna med någon ny upplaga inom den närmsta tiden, eller kan vi det?

LÄS MER: Nästa Fallout kan bli det bästa någonsin

Kort efter nyheten om den mastiga Microsoft-Bethesda-affären bröt ut skrev jag att Xbox nu samlat ihop alla möjliga Fallout-relaterade utvecklare i Bethesda Game Studios, Obsidian Entertainment och inte minst inXile Entertainment. Bara det bör ju innebära att en dedikerad Fallout-studio knappast är någon omöjlighet. Samtidigt är det mycket begärt att bara slänga ihop ett massivt actionrollspel i en öppen värld även om du har all världens erfarenhet av just det. Det är därför jag tycker Xbox och Microsoft borde plocka lite inspiration från Weird West. 

Jag är ingen expert på spelutveckling, men jag förstår att det går betydligt smidigare att skapa en rad kartor likt dem i Weird West än en detaljerad öppen värld där spelaren kan plocka upp varje liten tejprulle. Dessutom visar Weird West upp ett dialogsystem och en berättelse som påminner om Fallout på bästa möjliga vis. Vidare har WolfEyes senaste cowboy-äventyr kastat iväg de aningen förväntade turordningsbaserade striderna i utbyte mot mer actiontunga strider i realtid. Visserligen är inte striderna de smidigaste i Weird West, men det är här vi kastar in det legendariska VATS-systemet. Spelet kan då förvandlas till ett taktiskt rollspel vid behov samtidigt som den mer våghalsiga spelaren slipper fastna i tradiga turordningsbaserade strider gång på gång.

Jag är övertygad om att ett mer fokuserat Fallout-äventyr hade gått hem hos de allra flesta och speciellt hos spelare som kommer ihåg spelseriens forna dagar. Det hade även lämnat utrymme för fler berättelser från fler delar av den trasiga spelvärlden. Jag är också helt övertygad om att dessa idéer redan ligger på Microsofts och Bethesdas konferensbord och jag hoppas de har kommit längre i processen än min amatörmässiga och Fallout-älskande spelhjärna.