2 minuter lästid

För tio år sedan gjorde Ubisoft något revolutionerande. De släppte ett spel som tog spelvärlden med storm. En stor, öppen värld där allt var en klätterställning. Fighterna var supercoola och samtidigt enkla att hantera. Men sen hände något, *konstpaus* eller snarare ingenting. Assassin’s Creed har såklart utvecklats. För min egen del utspelar sig favoriten på den amerikanska östkusten där indianer och nyanlända britter slåss om jaktmarker och landyta. På den tiden älskade jag både naturen och storyn.

I år är Ubisofts storspel Assassin’s Creed Origins. Första spelet i serien som fått ett extra år av utveckling. Med goda lovord och, så som alltid, otroligt lockande trailers tankades detta ner från Microsofts servrar till mitt Xbox One.

NIKLAS HAR OCKSÅ TANKAR OM SAMMA SPEL: Assassin’s Creed Origins är som en varm filt

Nu, ett par veckor och X antal speltimmar senare säger/skriker jag återigen “Varför anställer ni inte trailernissarna som spelutvecklare istället? Dom gör ju ett så förbannat mycket bättre jobb!”

Och vad gör då utvecklarna hos Ubisoft som är så dåligt?

De bygger en värld som endast kan fyllas ut med den så kallade copy-paste-metoden. De skapar ett vapensystem som ger inflation av krigsmaterial. Personligen har jag plockat upp runt 300 svärd varav fyra av dom använts. Vad är vitsen med att skapa de övriga 296? De har skapat fem hus som återanvänds i olika vinklar för att bygga städer med invånare som på ett eller annat sätt är släkt med varandra då alla ser likadana ut. Och trots att varenda individ i hela, Ubisofts, antika Egypten lider av reumatism är det ingen som ber till gudarna om att få hjälp med den sjukdomen, hur kommer det sig?

En bit in i spelet finns det ingenting som lockar mig att leta efter gömda skatter eller hemliga gångar. Jag vet redan långt innan att det kommer vara ytterligare en sköld eller ett svärd som ligger i kistan och är det inte det så är det pengar som jag kan köpa nya vapen för. Det skulle ju kunna vara kul, om det inte vore för att jag redan har ett överflöd av båda delarna. Det enda som driver mig framåt i denna gigantiska ökenvärld är storyn, men även den börjar bli uttjatad.

En utopi: Ubisoft väljer att skapa en mindre värld som därmed också blir hanterbar. Lägger mer energi på att ge varje område av världen en karaktär som i sin tur gör världen mer dynamisk. Djur och natur får gärna kopieras för att spara energi, det mesta i en granskog är sig likt även i verkligheten. Men människor bör vara så varierade som möjligt, det märks direkt om människor kopieras för flitigt.

Kan vi hoppas på att Ubisoft tonar ner sin stolthet med deras allt större världar och gör nästa Assassin’s Creed mer kompakt och finpolerat? Jag tror aldrig att det kommer att hända. Därmed tror jag aldrig mer jag kommer betala pengar för att kliva in i en maskin som tar mig hundratals år tillbaka i tiden.


mm
Gustaf Jansson

Gustaf är en kreatör som, via sina äldre bröder, fick prova på det där med digital underhållning som 5-åring. 26 år senare hänger konsolspelandet med i mån av tid. Förutom att bränna på Nübergring i 320km/h i en övertrimmad Mustang eller crafta diamant i en djup gruva gillar Gustaf även att fota, skriva och teckna. Något som hänger med mig parallellt med familjeliv och småbarnsår.

All author posts