Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar den gångna spelveckans största händelser och rubriker innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr.

Ett nytt spel i The Witcher-serien är officiellt under utveckling
Utvecklarna CD Projekt Red har avslöjat utvecklingen av ett sprillans nytt The Witcher-spel via ett inlägg på spelseriens hemsida. Nyheten kommer tillsammans med rubriken ”A New Saga Begins” (vilket kan innebära att vi får se någon annan än Geralt i huvudrollen) och en bild med en lodjur-formad medaljong liggandes i snön. Vi har för tillfället inga fler detaljer gällande spelets utvecklingstid eller lanseringsfönster. Vad som dock är mer intressant är att spelet kommer skifta från studions egen REDengine till Unreal Engine 5, något som även inleder ett mångårigt samarbete mellan de polska utvecklarna och Epic Games. CD Projekt Red har nyligen lanserat sin Playstation 5- och Xbox Series X/S-version av Cyberpunk 2077 och planerar fortfarande att släppa spelets kommande expansion, något som inte heller kommer påverkas av skiftet till Unreal Engine 5. Du läser hela uttalandet här.

Klassiska Tekken blir Netflix-serie
Den anrika fighting-serien Tekken ser ut att bli nästa spelserie som förvandlas till en Netflix-anime. Serien kommer följa spelseriens huvudkaraktär Jin Kazama som ger sig ut på en slagkraftig hämndresa. Vi vet för tillfället inte hur många avsnitt serien kommer innehålla eller när den kan tänkas ha premiär, däremot finns det en trailer ute och du hittar den såklart här nedan.

LÄS MER: Axiom Verge lockar fram min inre grafiksnobb

Utvecklingen av Stalker 2 flyttar till Tjeckien
De ukrainska utvecklarna GSC Game World blev tvungna att pausa utvecklingen av det kommande Stalker 2 (med det fullständiga namnet S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl) i samband med Rysslands invasion av landet. Nu nås vi av uppgifter från den tjeckiska journalisten Pavel Dobrovsky via Eurogamer att utvecklarna flyttat utvecklingen av spelet till den tjeckiska huvudstaden Prag. Utvecklarna själva har inte bekräftat flytten. Uppmärksamma ögon kunde också notera att utvecklarna gjort en subtil ändring i spelets titel som nu istället använder den lokala ukrainska stavningen av Tjernobyl i form av Chornobyl. Stalker 2 hade en planerad lansering i slutet av 2022, ett fönster som numera inte gäller.

Stålmannen sitter säkert ett tag till – Suicide Squad: Kill The Justice League har försenats
Rocksteady Studios är kända för sina alldeles lysande tolkningar av läderlappen i den populära Arkham-trilogin. Sedan lanseringen av 2015 års Arkham Knight har vi dock behövt vänta tålmodigt på nästa projekt från studion, och nu ser vi ut att behöva vänta lite till. Suicide Squad: Kill The Justice League, spelet som låter oss ta kontroll över den karismatiska skurksamlingen, skulle ha lanserats senare i år men kommer nu istället släppas under våren 2023. Detta innebär att det kommer ha gått hela åtta år mellan studions två senaste spel när Suicide Squad äntligen släpps till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC. Förseningen kommer via ett inlägg (och en skräddarsydd förseningsvideo) från studions grundare Sefton Hill som du läser i sin helhet här nedan.

Playstation köper Jade Raymonds Haven Studios
Jade Raymond är mest känd för att ha producerat spel som Assassin’s Creed, Assassin’s Creed II och Watch Dogs och har nyligen varit på tapeten tack vare sin relativt nygrundade och Montreal-baserade Haven Studios. I veckan nåddes vi dessutom av nyheten att Haven Studios gått och blivit en del av Playstation-familjen via ett inlägg på Playstation-bloggen. Sedan Playstation investerade i Haven vid den här tiden förra året har den kanadensiska studion arbetat med en sprillans ny multiplayer-inriktad och Playstation-exklusiv spelvärld. Exakt vilken slags spelvärld det rör sig om är i nuläget oklart. Förhoppningsvis får vi veta mer under årets gång.

Veckans Kirbymobil
I och med det omtalade ”mouthful mode” i det nyligen lanserade Kirby and the Forgotten Land har det diskuterats friskt hur den rosa klumpen skulle gå till väga för att kontrollera en bil. Styr han via bakänden? Kontrollerar han hela ovansidan? Eller hoppar han helt enkelt in i förarsätet och vrider om nyckeln?

Veckans måndagshumör
När klockan ringer omänskligt tidigt och du använder den lilla kraften du har för att släpa dig ner för trappen och sätta igång kaffebryggaren, då känns valfri Souls-boss som världens enklaste.

Veckans anekdot
Det är alltid intressant att få en inblick i hur det faktiskt är att utveckla spel. Oftast handlar det dock om grafiska designers, producenter, kompositörer och andra framstående medlemmar hos diverse utvecklare. Dock kan historier från det mindre glamorösa QA-testandet vara minst lika fascinerande.

LYSSNA PÅ VÅRA PODDAR: Spelspecifikt 06: Känslan att anlända

Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser för kommande upplagor via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan, och glöm nu inte att spara.