Det fanns en tid då överhuvudena borta på Playstation, Xbox och Nintendo inte ens kunde ta en Teams-fika med varandra, än mindre tillåta någon som helst synkronisering mellan sina respektive spelmaskiner. Sen var det plötsligt något som lossnade. Playstation-gänget spelade visserligen svåra in i det sista men till slut kunde vi spela multiplayer-spel med alla våra kompisar, oavsett vilken plattform de befann sig på. Idag är det nästan märkligt om ett multiplayer-inriktat spel kommer ut utan någon som helst cross play-funktion. Något som dock fortfarande ligger i lä är den gränsöverskridande progressionen i mer enskilda speläventyr, så kallade cross saves.

Nu är jag fullt medveten om att jag tar upp ett rejält lyxproblem. Det här berör nämligen enbart oss som har den stora förmånen att kunna spela våra nya spel på två eller fler olika ställen. Det är samtidigt ett problem som skulle innebära mer flexibilitet för oss spelare och kanske även mer pengar till utgivare och utvecklare om det kunde redas ut. Ni ska få ett exempel:

The Witcher 3 släpptes under 2019 till Nintendo Switch. Jag, som då givetvis lockades av möjligheten att kunna spela Witcher portabelt, slog till direkt. Kort därefter insåg jag dock att den här versionen var på tok för avskalad grafiskt för att jag skulle klara av att lägga sisådär 100 timmar på den. Jag la Switch-varianten av Geralt åt sidan för att några år senare plocka upp spelet igen i sin imponerande Playstation 5-version. Nu är jag investerad på riktigt och reder ut varje frågetecken som plottrats ut över den omfattande spelkartan. Så småningom börjar jag snegla bort mot Steam Deck-versionen av The Witcher 3, en helt klart klenare variant än den som just nu går på mitt Playstation 5. Det är Nintendo Switch-problemet ännu en gång. Fast den här gången har The Witcher 3 implementerat en funktion som förändrar allt: cross saves. Det här lilla tillägget gör nu att jag kan uppleva Geralts storslagna äventyr i huvudberättelsen på den stora TV:n för att bara fem minuter senare göra sidouppdrag inne i sovrummet. Nu gör det inget att den ena versionen ser värre ut än den andra, jag kan ju snabbt byta plattform om jag vill ha vackrare texturer och snabbare bilduppdatering.

Här är jag nöjd för att jag kan spela mitt spel på ett minst sagt flexibelt vis och CD Projekt är säkert också glada eftersom jag köpt deras spel minst två gånger. Vi tar ett exempel till:

När Marvel’s Midnight Suns lanserades i fjol trodde jag ärligt talat inte det var något för mig. Visst att jag älskar Marvel-hjältar men hela den här turordningsbaserade spelstilen kändes alldeles för skrämmande på förhand. För ett par dagar sedan hade jag dock möjligheten att testa en provversion av spelet via min Playstation Plus-prenumeration och insåg efter de två provtimmarna att det här visst var ett spel för mig. Därefter tog det inte lång tid innan jag var påväg till närmsta elektronikbutik för att köpa mig ett exemplar. Om det här spelet dock hade erbjudit plattform-överskridande sparfiler (vilket det inte gör) hade jag troligtvis investerat i två exemplar ganska omgående. Jag älskade att spela Midnight Suns på mitt Playstation 5 uppe i vardagsrummet, men insåg rätt så fort att spelet passade ännu bättre på bussen till jobbet eller ute på baksidan i den nalkande vårsolen. Resultatet av detta blev ett inköp av spelet till Steam Deck samtidigt som Playstation 5-versionen såldes av till en kompis. Här blir jag smått missnöjd eftersom jag tvingades välja mellan portabelt och klent eller stationärt och starkt. Samtidigt hade nog inte 2K protesterat om jag hade haft en anledning att köpa deras spel en gång till.

LÄS MER: 20 år med spelsidor och vägen tillbaka till kärnan

Ni ser kanske vart jag är påväg. Jag tycker såklart att sådana här cross saves borde bli standard i de flesta nya spelen som släpps till mer än en plattform. Låt mig köpa era spel flera gånger, det bör inte vara särskilt svårt att övertala världens spelmakare om detta. Jag förstår såklart att streaming-alternativet alltid finns där, men så fort jag lämnar hemmet blir nätverket en minst sagt flyktig variabel i den här ekvationen. Nej, ge mig flera versioner av samma spel där jag kan kasta sparfilen fram och tillbaka över molnet. Det kommer inte göra min plånbok särskilt nöjd, men jag och de som får mina pengar kommer bli desto gladare.