Hade ni frågat mig för ett halvår sedan vad jag ansåg om moderna konsolspel som begränsats till 30 bildrutor i sekunden hade jag babblat på om att det är nya tider och att alla nya spel måste mäkta med 60 FPS oavsett genre. För sisådär två år sedan skrev jag här på sidan att eftersom ”jag vant mig vid 60 silkeslena bildrutor i sekunden upplever jag det nästintill omöjligt att återvända” och att ”de nya maskinerna har gjort mig till något av en snobb vad gäller bilduppdatering”.

Jag vet inte om jag blivit lite klokare med åldern men i takt med att jag spelar Mafia: Definitive Edition, ett av den senaste tidens bjudningar från Playstation Plus, bryr jag mig mindre och mindre om det faktum att spelet inte håller 60 bildrutor i sekunden. Efter lite ytterligare eftertanke har jag nu kommit fram till att acceptansen av 30 FPS kommer av två anledningar:

För det första kan vi direkt konstatera att jag vänjer mig snabbt. Jag spelade liksom spel i 30 FPS under dubbla konsolgenerationer med Xbox 360, Xbox One, Playstation 3 och Playstation 4. Jag hade inga som helst problem med att lira The Last of Us Part II eller Red Dead Redemption 2 på det sättet och det krävs inte många timmar innan min hjärna börjar vänja om sig.

För det andra är spelet jag spelar en berättelse i första hand och ett speligt spel i andra hand. Redan från första början översköljs jag av fina svepande bilder över staden med presentation av skådespelarna och intima dialoger med genomtänkta kameravinklar. Även när jag är ute och kör och drar igenom en avspärrning för att nå en genväg tar spelet över och visar min trixiga manöver från en annan kameravinkel. När spelet så småningom tvingar mig att fly till fots från ett par skurkaktiga grabbar börjar det såklart krypa lite i kroppen, men ganska snart har jag nått nästa filmsekvens och kan istället mysa åt alla krispiga texturer. Med andra ord inser jag att bildfrekvensen blir mindre viktig i samband med att spelets handling blir mer viktig.

LÄS RECENSIONEN: Mafia: Definitive Edition

Hade jag mått ännu bättre av både detaljerade texturer och silkeslena 60 FPS på samma gång? Givetvis. Hade jag valt ett spelläge med högre bildrutefrekvens och lägre upplösning om det funnits? Tveklöst. Tycker jag någonstans att 2K med alla sina resurser borde kunnat mäkta med en patch som klarar av bådadera på de nya konsolerna? Definitivt. Jag är dock glad och nöjd över att jag inte längre behöver stänga av och avinstallera ett spel i ren protest (vilket absolut har hänt) bara för att det råkar tugga på i aningen hackiga 30 FPS. För rätt typ av spel behöver det inte bli skrik och panik endast av den anledningen. I vissa delar av rätt typ av spel kan spelet faktiskt må ganska bra i 30 FPS.