1 minuter lästid

Under veckan som gått har jag tillsammans med nära och kära vandrat Appalachias ödemarker i Fallout 76. Det har varit en intressant och annorlunda upplevelse för mig som är van vid, och oftast föredrar, den mer traditionella versionen av Fallout. Mycket har känts nytt och främmande i detta ständigt uppkopplade postapokalyptiska spelfält. En del av spelseriens DNA som däremot fortfarande är pålitligt närvarande är den fantastiska Inon Zur, mannen bakom musiken.

Spelets huvudtema, som fantasifullt nog kallas för just ”Main Theme”, agerar som ett ackompanjemang till spelets startskärm. Utan att låta alltför spydig finns det alltså en chans att du hört stycket en eller två gånger med tanke på spelets tveksamma stabilitet och regelbundna uppdateringar.

MISSA INTE FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Pokémon Black 2 & White 2 – Champion Iris Theme

Anledningen till varför jag väljer att lyfta fram spelets musikaliska tema som en av dess positiva aspekter har mycket med styckets igenkänningsfaktor att göra. Inon Zur har agerat kompositör under flertalet spelrelaterade projekt, bland dessa hittar vi föregångarna Fallout 3, Fallout: New Vegas såväl som Fallout 4. Det känns därför betryggande att en värld full av nyheter likväl innehåller den välbekanta melodislingan.

Temat inleds med solnedgångsmysiga stråkar i ett litet förspel inför den karaktäristiska harmoniseringen. Givetvis bygger vi upp den smått episka känslan ytterligare med en mindre höjning följt av en dubblering av melodin. Stycket stannar abrupt för att avslutas med några försiktiga takter och man kan nästan se spelets logga tona in framför ögonen.

De moderna Fallout-spelen har definitivt Inon Zur att tacka för mycket av sin identitet. För den som är intresserad rekommenderar jag även musiken från de övriga spelen i serien. Temat är ständigt återkommande men alltid annorlunda och speglar tonen för de respektive spelen på ett intressant sätt.

Huvudtemat från Fallout 3.

Motsvarigheten från Fallout 4.