Jag ska vara ärlig och säga att jag trodde jag var färdig med Fallout 76. Jag har tidigare skrivit här på sidan att spelet fångade in mig vid lansering med seriens signifikativa utforskarglädje, men efter det har jag spelat mindre och mindre. Åtminstone fram till för några veckor sedan när jag tillsammans med sambon och en kompis började utforska ödemarken på nytt vilket nu kulminerat i senaste expansionen Wastelanders.

Detta är inte första gången jag skriver om musiken i Fallout 76, och när jag dissekerade spelets huvudtema pratade jag om hur musiken var en bekant stöttepelare bland alla främmande nyheter i denna avstickare i Fallout-serien. Nu har det dessutom blivit dags att diskutera det senaste tillskottet i spelets huvudmeny, nämligen huvudtemat för Wastelanders.

När Fallout 4 släpptes innehöll det flera nyheter som många spelare tyckte mindre bra om. Ur flera synvinklar var det ett mer actionbetonat spel än både Fallout 3 och Fallout: New Vegas och innehöll på så sätt färre nyanser ur ett rollspelsperspektiv. Färre siffror och fler knytnävar helt enkelt. Och anledningen till att många spelare såg så mycket fram emot Wastelanders var ett kliv tillbaka till äldre Fallout med sina utförliga dialoger och färdighetskontroller. Anledningen till varför jag tar upp detta är att en släng av äldre Fallout är precis vad vi hittar i detta nya tema.

MER FALLOUT-MUSIK: Veckans spelmelodi: Fallout 76 – Main Theme

Det som alla dessa spel har gemensamt är kompositören Inon Zur, och när jag för första gången hörde Zurs tema för Fallout: New Vegas fick jag en känsla av ovisshet och spänning, inte alls samma storslagna känsla som musiken från Fallout 3 såväl som Fallout 4 gav mig. New Vegas lyckades med sin musik verkligen fastställa den fruktansvärda osäkerhet som det måste innebära att leva sitt liv i ett sönderbombat samhälle som likväl är fyllt av konflikter och politik. Och därför kan det väl knappast vara en tillfällighet att Zur använt exakt samma inledande melodi i sitt Wastelanders-tema. Men medan temat från Fallout: New Vegas använde melodin i fråga som ett ensamt och kallt ledmotiv är versionen från Wastelanders något varmare.

Det är tydligt att Wastelanders är ett försök till att injicera en dos av Fallout: New Vegas Fallout 76, vilket också är uppenbart i musiken. Man kan fortfarande känna solstrålarna mellan träden i Flatwoods med hjälp av de varma stråkarna, men jag känner likväl att något har förändrats. Fallout 76 är inte samma spel som det var i oktober 2018, och jag hoppas att den här uppdateringen är ett tecken på fler nya inslag i samma anda. Resten av temat i Wastelanders är visserligen mysigt och trevligt, men det är inledningen som väger tyngst här. Och dessutom är det kanske det enda de flesta kommer höra innan de hoppar in i laddningsskärmen och gör sig redo för nya äventyr.

Inon Zurs tema för Fallout 76: Wastelanders.

Musiken från Fallout: New Vegas har uppenbarligen influerat såväl gameplay som soundtrack i Wastelanders.