Vi hävdar gärna att ”jag är bra på TV-spel” eller att ”jag suger på TV-spel”, men att spela TV-spel är naturligtvis inte en enda begåvning. För att bli framgångsrik på TV-spel måste du äga ett stort antal vitt skilda egenskaper. Här är 25 av de viktigaste du behöver bemästra för att regera i spelens värld.

1. Uppfattningsförmåga

Den första förmågan du behöver för att regera på TV-spel är förmågan att snabbt ta in vad som händer på skärmen, och på ett ögonblick reda ut vad som är viktigt och inte. Är du dålig på att analysera vad som händer på skärmen kommer alla kommande punkter att bli svåra att hantera.

Här ingår även att ta in spelets ljud och avgöra vilka ljud som är viktiga och vilka du kan strunta i, samt att reda ut var ljuden kommer ifrån. Samt att ta in nödvändig feedback via skakningar i handkontrollen.

2. Ta snabba beslut

Efter att du snabbt har rett ut vad som händer på skärmen måste du också kunna ta ett snabbt beslut. Visst, det finns turordningsbaserade spel där du kan tänka hur länge du vill och det finns spel, som Mass Effect-spelen, där du kan pausa mitt i en strid och se dig omkring på slagfältet och fundera över vad du ska göra härnäst. Men i de flesta spel har du bara en eller ett par sekunder på dig att fatta rätt beslut. Och ibland har du inte ens det, och då behöver du-

3. Goda reflexer och reaktionsförmåga

Goda reflexer är förmågan att ta ett beslut när du inte hinner tänka och till på köpet genomföra detta beslut med dina fingrar på bråkdelen av en sekund. Ju mer erfarenhet du har av spelet i fråga och ju mer förutsägbart spelets system är desto mer kan du lita på dina fingrar gör vad de ska.

Vare sig du hinner ta ett snabbt beslut eller får lita på dina reflexer gör jobbet så behöver du-

4. Precisionsförmåga

Okej, du har avläst vad som händer på skärmen och du har tagit ett snabbt beslut eller litat på dina reflexer. Nu måste du bara utföra det på rätt också. Dina händer måste hitta rätt knapp på handkontrollen och du måste trycka styrspaken åt rätt håll och dra den varken för hårt eller för löst. Skjuter du en meter bredvid fienden i ett onlinespel istället för på fienden så blir det inga kills. Och huvudskott ger oftast bättre utdelning än att skjuta rakt i bröstet på motståndarsoldaterna.

Det gäller att vara precis med siktet för att pricka fienden rakt i nyllet. Men precision i sig själv räcker inte. Du måste också ha-

5. Tajming

Tajming är konsten att inte bara trycka på rätt knapp eller dra i rätt spak åt rätt håll, men att göra det vid exakt rätt tillfälle. Att ta en sväng genom en tuff kurva i ett bilspel handlar inte bara om att bromsa nog mycket och svänga nog brant, utan att dessutom göra det på rätt hundradel. Svänger du för tidigt kör du in i det närmaste räcket och svänger du för sent så kör du ut i det yttre.

Och de flesta lopp i de flesta racingspel består naturligtvis inte bara av en enda kurva. Vilket leder oss till-

6. Uthållighet och kontinuitet

Det är en sak att köra ett perfekt varv eller ett perfekt race med tre varv. Det är en annan sak att köra ett perfekt lopp på trettio varv. Någonstans på varv 23 är det lätt att vår uppmärksamhet far iväg och vi börjar tänka på något annat. Efter ett tag blir vi trötta och börjar vi göra misstag.

Inom fightingspel pratar man om ”consistency” – förmågan att kunna göra samma sak om och om igen, och få samma goda resultat varje gång. En synnerligen viktig egenskap om du vill bli bra på TV-spel, ett medium som ofta bygger på upprepningar.

LÄS ÄVEN: Vår recension av Dangerous Driving

Sällan gör vi en sak bara en gång i ett TV-spel. Den där svåra svängen i början av banan ska vi inte bara klara av en gång, men på alla fem varven. I onlineskjutaren möter du fiende på fiende, som hela tiden kommer tillbaka. En combo i ett fightingspel ska vi inte bara klara av en gång, utan i varenda rond när vi behöver göra den.

Vissa spelare har en betydligt större förmåga att hantera s.k. grinding än andra. Många spelare tycker att det är tråkigt att göra samma sak om och om igen, och vill ha mycket omväxling. Men att kunna hantera själva bristen på omväxling kan vara vägen till framgång i många spel. Vilket leder oss till-

7. Tålamod

Om uthållighet är att göra samma sak och om igen under en längre tidsperiod utan att tröttna, är tålamod förmågan att inte göra en viss sak som man vill göra under en längre tidsperiod, utan att vänta på det absolut bästa tillfället att göra det.

En av mina största brister som TV-spelare är att jag har dåligt tålamod. Jag vill att det ska hända saker. Nu. Jag vill kasta mig rakt in i alla strider. Klara allt så snabbt som möjligt. Bränna av alla bomber och specialattacker så fort som möjligt. Det leder ofta till katastrof och Game Over. Vilket leder oss till-

8. Konsten att hushålla med resurser och god management

Säg att du har tre bomber att dra av på varje bana. Använder du dem direkt i början? Sparar du dem till senare? När du ska bygga upp din stad – satsar du alla dina pengar på en gång för att få en bra start, eller är det bättre att försöka spara så mycket pengar som möjligt för att ha en god buffert senare? Är det bättre att chansa och använda ditt specialvapen för att samla så många bonuspoäng som möjligt, eller är det bättre att använda specialvapnet till att överhuvudtaget ta dig igenom banan till varje pris?

Vilket leder oss till-

9. Riskbedömning

På engelska pratar man om ”risk and reward” och ”high risk, high reward”. ”Friskt vågat, hälften brunnet” som en kompis till mig brukade säga. Om man satsar stort så ger det antingen en stor belöning eller så går allt åt skogen.

TV-spel handlar ofta om att handla i precis rätt ögonblick, och att när man väl handlar göra det så spektakulärt som möjligt. Att odla i myllan när den är som mest gynnsam. Det handlar om att våga och att hålla sig kall i lika stora mått. En stor del tålamod och en stor del galenskap i samma gryta.

Vilket leder oss till-

10. Förmågan att avskräcka motståndaren

Det här är en egenskap som inte alltid fungerar mot datorn, och som man mest använder mot andra spelare, i soffan eller online. Inte minst fightingspel bygger mycket på att sätta skräck i motståndaren. ”Intimidation” som man säger på engelska. Om motståndaren använder en viss attack tre gånger och du kontrar den effektivt varje gång, så kommer motståndaren att tänka efter två gångar innan hen använder den en fjärde gång.

Förmågan att ta sig in i motståndarens huvud, att ställa sig mitt i banan och förkunna att ”det här är min plats”, att kunna begränsa motståndarens manövreringsutrymme är en viktig del av de flesta spel när spelare möter spelare.

Vilket leder oss till-

11. Rumsmedvetande

Rumsmedvetande är förmågan att inte bara ha koll på vad som händer i ditt synfält, men vad som händer runt omkring dig i spelvärlden. Det är framför allt viktigt i tredimensionella onlinespel. Rumsmedvetande är en blandning av minnesförmåga, slutledningsförmåga och riskbedömning.

När du ger dig in i en strid i ett onlinespel måste du kanske vända ryggen åt en annan strid som pågår på samma gång bakom dig. Nu gäller det först och främst att minnas att du har en motståndare bakom sig, dels att göra en bedömning om denna motståndare eller din medspelare kommer att vinna deras interna match, dels göra en överslagsberäkning om vad fienden kommer att tänkas göra härnäst om hen vinner matchen. Kommer fienden att attackera dig då? Hur långt bort är denna fiende och vilket vapen har denne, och hur lång tid kommer hens stid att ta innan denne har en chans att attackera dig? Allt medan du fightas med ryggen till det som händer bakom dig.

Ett bra lokalsinne och ett bra minne är grunden för ett gott rumsmedvetande – det är skillnad att ställa sig med ryggen mot en öde gränd och att stå med ryggen mot en öppen väg som leder mot mitten av kartan – men det finns andra sätt att träna upp och förbättra sitt rumsmedvetande. En god hörsel och ett bra ljudsystem kan hjälpa dig att hålla koll på den del av omgivningen som du inte för tillfället riktar blicken mot.

12. Förmågan att samarbeta med vänner och främlingar

Men onlinespel handlar inte bara om att veta var ens medspelare befinner sig med att kunna samarbeta med dem också. I speltidningen Edge förklarar flygvapenmilitären Thomas skillnaden mellan militära rekryter som är spelare som de som inte spelat spel: ”What I experienced in NCO training was that people that didn’t play videogames typically had a much harder time finding their place in a group, analysing their own group’s particular skills, and establishing a leadership position than people who are playing games more regularly. They had a much easier time identifying skills that could be useful, and listening to their teammates or their subordinates.

13. Förmågan att tänka bort verkligheten och att tänka bort logiken

Att ha en god kunskap om hur bilar fungerar i verkligheten kan ge en fördel i bilspel. Precis som kunskap om vapen och militär taktik kan ge en fördel i en militärskjutare. Men det kan också fungera precis tvärtom. Bara för att en bilmodell är bättre än vad en annan bilmodell på att ta kurvor i verkligheten är det inte nödvändigt att det fungerar så i spelet. Och bara för att ett vapen är lättare att hantera och gör mer skada i verkligheten är det inte säkert att det fungerar på det sättet i spelet.

Vissa spelare har svårt att tänka bort hur verkligheten fungerar när de spelar ett realistiskt spel, de försöker göra på precis samma sätt som de skulle göra i verkligheten i samma situation. Andra spelare inte har något problem med att tänka bort verkligheten och helt acceptera spelets egna regler.

LÄS ÄVEN: My Time at Portia fick mig att döda för bajs

Men även att fastna i den inre logiken i ett spel kan ställa till med problem. I de flesta fightingspel är stora kämpar långsamma men kraftfulla. Små kämpar är snabbare och vigare, men gör mindre skada. Kvinnliga kämpar är ofta snabbare än manliga och använder vapen med lång räckvidd. Men det måste naturligtvis inte vara på det sättet. En bazooka måste inte göra mer skada än en pistol. En ninjaflicka måste inte vara snabbare och svagare än en bodybuilder. Oftast är det så förstås. Men ett spel måste inte fungera på det sättet.

Vissa spelare har svårt att ta till sig att en attack som ser mycket häftigare ut inte gör mer skada än en mindre häftig attack. Man fortsätter att använda den häftigare attacken, för den ser så tuff ut, även fast den är mindre effektiv. De flesta spel fungerar onekligen så att de attacker som ser häftigast ut också gör mest nytta, men ska man nå framgång i spel måste man fokusera på det som är mest effektivt framför det som ser snyggast ut.

Vilket leder oss till-

14. Förmågan att tänka som spelmakarna

Ibland är vi så uppslukade av ett spel att vi glömmer att det har skapats av människor. Att det är personer av kött och blod som har spenderat år till att designa det här spelet. Det sista vi vill när vi spelar är att återvända till verkligheten; vi vill för två timmar tro att vi verkligen befinner oss i den magiska spelvärlden.

Men att ta ett steg tillbaka och betrakta spelet, inte från huvudpersonens synvinkel, men från spelskaparnas synvinkel, kan ger en fördel i många spel. I både Forza Horizon 3 och 4 samlar man på bonusskyltar som finns mer eller mindre väl gömda runt om i den öppna spelvärlden. Av någon anledning finns väldigt många av dessa stående under broar. Det finns naturligtvis ingen ”logik” i att det finns skyltar gömda under broar, det är helt enkelt någon av spelskaparna på Playground Games som tycker det är kul att sätta skyltar under broar. Men när man insett detta mönster blir det lättare att hitta dessa skyltar.

Vilket leder oss till-

15. Förmågan att tänka logiskt och använda sin slutledningsförmåga

Efter allt detta prat om att spel inte fungerar som verkligheten och att de ibland varken har någon logik hämtad från verkligheten eller någon inre logik, så går det inte att komma från att många spel faktiskt är väldigt logiskt uppbyggda och problemlösningen bygger på begripliga resonemang. Inser man att ett spel bygger på ett system där konsekvenser beslår så är det en fördel att vara en person som kan tänka logiskt och systematiskt och ha kunskap om verkliga förhållanden för att lista ut vad som kommer att hända sedan.

Vilket leder oss till-

16. Konsten att tänka taktiskt och strategiskt

Många spel befinner sig i ett ständigt här och nu, där det hela tiden gäller att vara uppmärksammad om vad som händer på skärmen. Men i vissa spel krävs det att man ser bortom det som händer på skärmen och tänker på det som händer runt om i världen. Om jag inte lyckas besegra vakten som vaktar borgen kanske jag använder fel taktik? Kanske borde jag försöka smyga förbi honom i stället? Eller är det fel strategi jag har? Kanske borde jag alls inte ta mig in i den här borgen, utan det vore bättre om jag satsade på att försöka ta någon annan stad på kartan?

Att leva i nuet kan vara härligt, men ibland måste man kunna-

17. Konsten att lägga upp en plan

Du kommer till en boss och du kastar dig mot bossen och du dör. Du kommer till bossen igen och du kastar dig mot honom och du dör ingen. Du behöver inte bara en ny taktik, du behöver en långsiktig plan.

Kanske måste du först förstöra bossens kanoner med dina missiler, sedan knyta ihop hans armar med det magiska repet och först sedan ge dig på hans hjärta med det legendariska svärdet? Vilket tar oss till-

18. Förmågan att prioritera och ta saker i rätt ordning

Du blickar ut över världskartan och det händer saker överallt. Det är monster som attackerar en by från skogen, det är demoner som kommit genom en portal i huvudstaden, det är banditer på landsbygden och sjömonster som attackerar fiskare på sjön. Men du kan inte vara på alla platser på samma gång. Du måste prioritera och välja. Vad är viktigast? Vem kan vi offra? Vilka försörjningslinjer kan till inget pris kapas av?

Förmågan att välja det som ger bäst avkastning för framtiden är viktig i många spel. För är man bra på att måla in i sig i ett hörn kommer man snart ingenstans.

Och nu till en egenskap det sällan pratas om:

19. Avståndsbedömning och tidsuppfattning

Ja, en egenskap som det sällan pratas om, förutom i fightingspel, trots att den är av avgörande vikt i de flesta spel, är avståndsbedömning. Förmågan att avläsa hur långt bort en plattform är, eller hur långt borta en fiende är och hur mycket tid man har på sig att göra, vad man nu måste göra, innan fienden hinner fram till dig.

Och apropå fightingspel-

20. Konsten att hantera komplicerade inputs

Vissa spel har svårare inputs än andra. Ibland är det inte bara att trycka på en knapp eller dra en spak åt ett håll i rätt ögonblick. Fightingspel har, förutom att de kräver snabbare beslut och mer exakt timing än nästan alla andra genrer, även svårare inputs än de flesta andra genrer.

Att göra en combo i ett fightingspel är inget för nybörjare. Nintendo skapade ”fjärrkontrollen” till Wii en gång i tiden för att många icke-spelare fick ångest när de såg alla knappar och spakar på en vanlig handkontroll. Men ska du rada upp combos i ett fightingspel, eller i ett tredjepersonaction, så gäller det att ha kontroll över alla knappar på handkontrollen och att alla dina fingrar gör vad de ska i precis i rätt ögonblick flera gånger om.

Vilket leder oss till-

21. Förmågan att hålla sig kall och inte bli förbannad när det går dåligt

Det finns några grundläggande råd hur man kan förbättra sitt spelande. Håll inte för hårt i handkontrollen. Fokusera på det som är viktigt och glöm allt annat. Att hoppa omkring och skrika och slänga handkontrollen i väggen är inte ett av de råden.

Jag är en humörspelare. När det går bra spelar jag riktigt bra och när det går dåligt tappar jag helt kontrollen. Det gäller att hålla sig kall när man spelar, vilket leder oss till-

22. Förmågan att inte ta spel på för stort allvar

Vissa agerar bra under press, andra inte. Vissa spelare är jättebra när de spelar single-player, men blir nervösa och gör misstag när de spelar mot andra online. Fingrarna håller krampaktigt om handkontrollen, man stirrar in i skärmen men ändå är det som om man inte ser något alls.

TV-spel må kännas viktigt medan man spelar, och det är en skön känsla när det känns som världen verkligen är i fara och att du är den ende som kan rädda den. Men om spänningen blir så kraftig att dina händer börjar att skaka och du tappar handkontrollen har det gått för långt.

För att nå framgång inom spel gäller det att du håller sig lugn, och då gäller det att du är-

23. Stresstålig

Många spel går väldigt fort, och ibland måste du vara koncentrerad varenda sekund i fem minuter eller tio minuter, och spelar du online kanske du måste vara koncentrerad i 20 minuter utan en stund av vila. Förutom att ha en koncentrationsförmåga utöver det vanliga behöver du kunna göra dig av med all stress, så att du inte blir alldeles skakig eller stel i kroppen efter ett par minuter.

Framför allt underlättar det om du kan-

24. Multitaska

Okej, nu behärskar du alla dessa tjugotre egenskaper, men så ska du använda dem samtidigt också. Det är en sak att kunna smyga eller skjuta prick eller hålla koll på sin omgivning, men det är en annan sak att kunna smyga, skjuta prick och håll på sin omgivning på samma gång. Lycka till!

Eller, ja, det var en sak till:

25. Förmågan att lägga bort stoltheten och googla den vinnande strategin när man behöver det.

Ja, jo. Ibland behöver man inse när man är besegrad eller behöver hjälp från andra håll.