Hörni, 2019 var inte ett bra spelår. Det märktes både i den generella verkshöjden men också i de storspel som kom under året. Många spelade det alldeles för säkert, få vågade gå utanför mallen. Det kom många spel som var helt okej, men få som var riktigt bra. Istället var det indietitlarna som stod ut ordentligt.

5. Baba is you

Jag har en hatkärlek till pusselspel. Min hjärna blir ofta utmanad dagligen under arbetstid så när jag kommer till speltid vill gärna den delen av hjärnan få sig en paraplydrink och slappna av. Baba is you är precis tvärtom. Det är ett spel som sätter upp några grundregler, men som konstant uppmanar dig att bryta mot dem. Precis när du börjat tänka på ett sätt måste du börja tänka på ett helt annat. Det är frustrerande. Jobbigt. Svårt. Och kanske den bästa speldesign jag upplevt under 2019.

LÄS MER: David bästa spel 2019

4. Concrete Genie

Concrete Genie är i grunden ett ganska anspråkslöst spel. En enkel berättelse om en mobbad pojke, en stad som övergivits på grund av ett ont företag och en magisk pensel som får väggmålningar att vakna till liv. Det kanske är därför det känns så magiskt att spela? Jag njöt av varje sekund, både i att upptäcka de olika stadsdelarna men också av att bara måla monster till liv. De blev mina.

Ash framför ett gäng andar på en vägg i Concrete Genie

3. Control

Det är få storspel som lyckas mejsla ut en egen visuell identitet som känns lika unik som Control. Den ”Alice i underlandet”-inspirerade berättelsen om ”the oldest house” nådde kanske inte hela vägen, men de fantastiska och utomjordliga omgivningarna satte bestående intryck i den här trötta spelkritikern. Bara att navigera de olika miljöerna, se hur de skiftade mellan det vardagliga och det abstrakta, var ett sant nöje. Remedy har alltid lagt mycket energi på sina omgivningar, med Control fick dem att ta det hela vägen.

LÄS MER: Josefins bästa spel 2019

2. Apex Legends

Respawn Entertainment hade onekligen ett riktigt bra år 2019. Star Wars Jedi: Fallen Order visades sig vara ett av de bättre Star Wars-spelen på väldigt länge, men redan i februari överraskade dem med en riktigt bra tolkning av battle royale-genren. Apex Legends var spelmekaniskt perfekt redan från dag ett. Det var snabbt, tajt och gastkramande spännande. Dessutom med flera innovationer i genren, framför allt ping-systemet. Bästa PvP jag spelat på flera år.

1. Sayonara Wild Hearts

Vi pratar ofta om ”djupet” en spelmekanik kan ha som ett mått på hur bra ett spel är. Elder Scrolls Skyrim är ett så fantastiskt rollspel för att världen är så stor och valmöjligheterna så många, och Super Smash Bros är ett så mångfacetterat fightingspel för att stridsmekaniken har så många nyanser. Sayonara Wild Hearts är inget djupt spel i den traditionella meningen. Spelmekaniskt rör den sig någonstans mellan rytm-spel och endless runner-genren. Men i design, atmosfär och framför allt känslor är den en perfekt liten komposition av interaktiva musikvideos. En perfekt liten upplevelse full av känslor.

Spel jag inte hunnit spela/spelat för lite av men som troligtvis borde vara med på den här listan: Outer Wilds, Disco Elysium, A Short Hike.
Honorable mentions: Blood & Truth, Call of Duty Modern Warfare, Knights & Bikes, What the Golf?, Death Stranding, Afterparty, Gears 5, Star Wars Jedi: Fallen Order.
Spel som jag velat ha med men inte kan p.g.a. arbetade med dem: Metro Exodus, Dragon Quest Builders 2.
Spel som inte kommit ut 2019 men som jag ändå spelat massor av: Destiny 2, Spyro-trilogin, Astro-bot Rescue Mission.