2 minuter lästid

Den här veckans släpps nya God of War. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och belysa musiken i en annan asförbannad halvguds äventyr. Det kan berättas mycket intressant om musiken i Asura’s Wrath. I dagens inlägg skall jag som vanligt fokusera på ett specifikt musikstycke men samtidigt skola er lite kring klassiskt musik.

Man skulle kunna kalla låten In your Beleif ganska finstämd även om den har inslag av mer bombastisk valör. Det är en lugn och avkopplande låt i många utav sina utföranden. Det intressanta med just den här melodin är att den används upprepade gånger genom spelet men på helt olika vis. Kaoru Wadas verk går som en röd tråd genom precis hela spelet. Om saker är sorgsna används den nakna men ack så vackra pianoversionen. Om skärmen istället fylls med krig halvgudar emellan drar man fram det mer pompösa arrangemanget.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Killer Instinct – The Instinct

Asura’s Wrath är ett spel som är strukturerat som en TV-serie komplett med resuméer om vad som hänt i föregående kapitel och mellan varje episod kan man höra det mysiga temat ljuda medan text rullar som förtäljer mer om spelets historia. Eftersom låten återanvänds flitigt samt fyller en intressant funktion har det lett till att det finns hela fyra stycken musikklipp i inlägget i dag.

Men vänta nu. Det finns ju fem musikklipp i dagens inlägg? Vem är herren på bilden nedanför?

Ja, det stämmer. För jag tänkte även passa på att berätta lite kort om den tjeckiska kompositören Antonín Dvořák (1841-1904) vars stycke används i Asura’s Wrath. Här är det fjärde satsen ur Dvořáks 9:e symfoni, även känd som New World Symphony, som spelas upp under den makalösa envigen mellan Asura och hans mentor Augus. Denna kamp utspelar sig dessutom på månen vilket troligen inte är en slump. Neil Armstrong är nämligen dokumenterad att ha tagit med sig en inspelning av Dvořáks 9:e symfoni under sitt Apollo 11-uppdrag som skulle ta honom till månen. Detta gjorde att stycket blev synonymt med vår satellit. Lite kul extra kuriosa är att slutstriden i Grasshopper-spelet Killer is Dead vars slutstrid också utspelar sig på månen även det använder sig av detta klassiska stycke.

Det finns eventuellt mer skäl att använda Dvořáks symfoni i Asura’s Wrath. Det är ett spel som är laddat med mycket österländsk mytologi. Allt känns inspirerat från hinduism och kinesiska eller japanska sagor. Det intressanta med just Dvořáks 9:e symfoni är att den är inspirerad av etnisk amerikansk musik från indianerna och skall vara mer spirituell än hans tidigare musik. Det är en symfoni som han skrev 1893 när han flyttade till USA för att styra upp instutitionen National Conservatory of Music of America.

Eftersom Asura’s Wrath har ett tema kring spiritualism, livskraft och pånyttfödelse känns det inte som en slump att Dvořáks 9:e symfoni användes i spelet. Det är bara en teori men en ganska sannolik sådan.

Härmed slutar historielektionen. Insup nu på känslosamma In your Belief och få sen rysningar av dagens bonusmusikstycke som är av mer klassisk natur – fjärde satsen från Antonín Dvořáks 9:e symfoni. Gör dig själv en tjänst och lyssna på bägge två.


En helt instrumental version av In your Belief.


Här är samma stycke men med sång. Även denna är en officiell version från spelet.


Pianoarrangemang av samma låt


Etniskt variant av stycket som hämtar inspiration från öst