Har du kommit halvvägs genom Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain? Eller du kanske bara är några få timmar in i äventyret? Oavsett lär du förmodligen sett Hideo Kojimas namn vistas på TV-skärmen sådär 100 gånger eller fler.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain är strukturerat för att ge dig som spelare en TV-seriekänsla där man valt att belysa de som jobbat med varje episod både före och efter uppdraget. Man har även valt att behandla spelets karaktärer som Snake och Ocelot som skådespelare där deras namn syns vid uppdragets inledning.

LÄS MER: Fem minnesvärda ögonblick från Metal Gear Solid

Det är absolut inte första gången som ett spel har den här strukturen men det som gör att The Phantom Pain sticker ut är just frekvensen av dessa credit-sekvenser. Det och att Kojimas namn syns upprepade gånger eftersom han har fingrarna doppade i många syltburkar på en gång vilket betyder att hans namn syns inte bara en gång under en för- och eftertext utan säkerligen minst 3-4 gånger.

“Created by Hideo Kojima”
“Directed by Hideo Kojima”
“Written by Hideo Kojima”
“Produced by Hideo Kojima”

Detta är de mest återkommande textsnuttarna som man kommer se hundratals gånger under sin genomspelning av Kojimas sista Metal Gear-eskapad.

Vad beror detta på? Har den legendariska speldesignerns ego nått nya vansinniga hybrishöjder eller räcker han bara långfingret åt Konami som slet bort hans namn från spelomslaget? Är detta hans inte så subtila sätt att visa missnöje? Faktum är att jag inte är ute efter att svara på denna fråga. Den är helt ärligt ointressant.

Det är väldigt lätt att stirra sig blind på Kojimas omtuggade namn och därmed missa en väldigt intressant och oerhört positiv aspekt av dessa sekvenser, nämligen det faktum att det finns betydligt fler namn där än hans eget. De må inte ha lika mycket tid som Kojima i rutan men huvudsaken är att dem är där. Det som Metal Gear Solid 5 gör är att belysa och ge cred till enskilda speldesigners i ett betydligt mindre trångt textutrymme, och det är en väldigt sällsynt sak.

Alla involverade i spelproduktion får (förhoppningsvis) sitt namn i eftertexterna till sitt spel men då buntas de ihop med alla andra som också arbetat med spelet. Det leder till att vi snabbt glömmer bort (eller ens uppfattar) deras namn bland hundratals andra. Det Phantom Pain-gruppen gjort är att de tagit ett beslut om att ge varje uppdrags-team plats i eftertexterna för varje avslutat uppdrag. Det betyder att enskilda scenario-, bandesigners och manusförfattare blir uppmärksammade för sin insats, om än i två sekunder.

Metal Gear Solid 5

Jag kan inte påstå att jag minns alla uppdrag- och bandesigners i Metal Gear Solid 5 som passerat mig förbi men det är likväl fantastiskt, för att inte säga viktigt, att de är där, får tack och en välförtjänad skriftlig ryggdunk för sin insats.

Det man först kunde tycka var ett besynnerligt beslut och stildrag tycker jag efter närmre inspektion är ett väldigt progressivt sätt att visa spelutvecklare större uppskattning. I vimlet av de många bra saker jag kan säga om Metal Gear Solid 5 är det den här idén jag hoppas att fler spelbolag tar efter och gör till en uppskattad trend. Så småningom skall ni se att vi plötsligt känner igen betydligt fler namn än bara Kojimas om det här är en indikation för framtiden. Det betyder också att fler blir varse om att spelproduktion (oftast) är en laginsats och inte en enskild kreatörs verk och det har utan tvekan sitt värde det också.

Metal Gear Solid 5