Då var det dags för seriens första och årets sista summering i Forzday. Seriens första lärdomar har varit “Tro inte att du är något!” och “1 sekund är en såinihelvete lång tid!”.

Min tanke var att köra Prags korta bana i rival-läget på 59 sekunder, innan nyårsafton. Den tiden är ungefär tre sekunder långsammare än förstaplatsen. Jag har kört runt, runt och runt i Prag. Bränt gummi på torget i gamla stan, accelererat över Karlsbron och sladdat genom de nyare delarna av stan. MEN, jag har bara lyckats förbättra mig 0,440 sekunder. Mitt rekord ligger alltså nu på 01:01:340. En tid jag är ganska nöjd med, men fortfarande 2,340 sekunder långsammare än mitt mål!

Jag inser att jag har för dålig koll på bilen vid tajta krön och höga farter. Nedan ser ni ett parti av banan där mycket tid kan sparas in, tre misslyckanden och ett bra försök.
Jag kommer lägga detta målet på is och istället sikta på att ligga topp ett bland mina vänner på alla rival-utmaningar (gamertag ”Gustaf Hansson”). Fortfarande helt utan assistans och med manuell växellåda så klart.

Jag har den uppfattningen att man inte kan/ska skylla på kontrollen. Däremot kan kontroller vara bättre eller sämre. Jag har en bättre, för jag har en elitekontroll. Jag unnade mig denna för att jag dels tycker att en bra handkontroll tillför väldigt mycket till spelet och dels för att kompensera bristen på 4K och HDR. Men jag måste nog säga att denna kontrollen förbättrar min upplevelse bättre än en högre upplösning.

Förutom att den kostar en rejäl summa pengar så är den också extremt skön att hålla i. Den är helt enkelt en förbättring av den vanliga Xbox one-kontrollen som i sin tur var en rejäl smekning i handen jämfört med 360-kontrollen. Jag gillar verkligen hur elitekontrollen ligger i handen, men när jag siktar mot rekordtider använder jag mig av mer än bara ergonomin.

Först och främst har jag bytt ut den vänstra styrspaken till en längre variant som ger mig bättre precision i styrningen. Därefter har jag kopplat på två (av fyra) paddlar på baksidan av kontrollen som får arbeta som växelpaddlar. Sist, men absolut inte minst, har jag spärrat vänstra triggern så den bara går ner 50%, detta för att kontrollen ska jobba bättre med bromsoken då jag stängt av ABS-bromsarna.

Manuell växling
Att använda sig av manuell växling ger mig helt andra förutsättningar att kontrollera växellådan. Förutom att varva ur ordentligt i vissa uppförsbackar eller svängar så kan jag även motorbromsa när jag ser att en vägg kommer närmre än planerat. En växel lägre kan rädda lacken från att skrapas av mot ett räcke.

Köra utan ABS
Varför ska man köra utan ABS då?
ABS är kanonbra, ute i trafiken. Den hjälper bromsarna från att låsa sig, därmed slipper föraren tappa kontroll över bilen. Nackdelen med ABS är att bromssträckan blir längre då bromsoken nyper åt om bromsskivorna i omgångar. För att jaga hundradelar måste man spara in på allt som finns, då även bromssträckan. Det är här mitt knep med att använda elitekontrollens funktion med att spärra bromstriggern på 50%, på så sätt kan inte bromsarna låsa sig ändå.

Det var sammanfattningen från vecka 52. Vi ses 2018!