Då var det dax för årets första Forzday. Veckan som gått kan, för mig, vara den mest avgörande i min utveckling vad gäller Forza Motorsport 7 som spel och Forza som spelserie. I lördags gick jag in för att testa mina färdigheter i en öppen lobby. Precis som tidigare försök resulterade första kurvan i ett kollisionskalas, likt popcornkärnor i en påslagen micro.
För första gången testade jag att köra en simulerad turnering i Leagues-läget. Jag tänker som så, att om mina medspelare förstör sina bilar genom att köra in i mig (och andra) i 230km/h så borde de rimligtvis ta reda på vart bromsknappen sitter (högra triggerknappen). Men nej, inte ens då hittar de bromsen.

Samma kväll sökte jag febrilt på Facebook efter likasinnade. Resultatet blev totalt tre nya grupper. En svensk grupp och en allmän Frozagrupp. Men den stora bedriften var att hitta FACR, Fast And Clean Racing! Medlemskapet gick snabbt att få, bemötandet var underbart och responsen i världsklass. Medlemmarna på FACR har lärt mig mer om Forza och bilsport på en vecka än vad jag själv har snappat upp under hela mitt liv. Sen om det säger mer om mig eller FACR, det vågar inte jag svara på.

Oavsett vad så har jag lagt Rivals och allt annat lite på is. Jag blev mer lockad av att testa mina gränser i de tävlingar som FACR anordnar. En av alla events kallas Hot Lap (HLC). Kort sammanfattat så är detta en säsongsturnering. Varje säsong är indelad i 10 veckor och varje vecka innefattar olika banor och bilklasser som röstas fram av communityn.
Jag trillade in på den tionde veckan av säsong åtta. Så detta blir lite av en testvecka för mig. Säsong nio blir min första riktiga säsong i FACR HLC, något jag verkligen ser fram emot!

Denna veckan har HLC utspelat sig på Brands Hatch GP och klassen är Hot Hatch Icons. Jag har valt en Honda Civic -97 att köra med. Rekordtiden ligger på ungefär 01:39:500, vilket är ungefär sex och en halv sekunder snabbare än mitt bästa varv. Så jag har en del att jobba på.

Jag har fått en hel del tips om hur detta kan förbättras, bland annat är det manuell växellåda med koppling som gäller. Det är faktiskt inte speciellt mycket svårare än vanlig manuell låda, en extra knapp bara. Med elitekontrollen har jag valt att lägga kopplingen på båda övre paddlarna. Växel upp ligger på den nedre högra och växel ned på den nedre vänstra. Med denna uppsättning räcker det att jag kramar åt kontrollen med höger respektive vänster hand beroende på om jag vill växla upp eller ned, enkelt!

Detta var väl veckans uppdatering. Nu ska jag finslipa mina nylärda erfarenheter och se till att bli riktigt snabb under 2018. 🙂

… och förresten, ni missade inte bilden högst upp? Nummer 1337 var ledigt hos FACR, så det var jag snabb att norpa åt mig för att göra en snygg decal. Man måste ju pynta bilarna man kör runt i!