3 minuter lästid

Bethesda har fått många fripass i min bok. Skyrim var häpnadsväckande på många sätt, men det var också ett spel fullt med skavanker. Fallout 3 och 4 fick sig en rejäl dos buggfixar de första veckorna efter release. Att vara trasigt förväntas av ett Bethesda-spel, och det är ok för det som finns där, själva kärnan spelet, är oftast otroligt bra.

Men precis som jag var inne på i min recension av Fallout 76 är frågan huruvida de inte gått ett steg för långt den här gången. Just nu har spelet 50 på Metacritic, vilket för kontext är lägre än andra moderna “kritikerfloppar” som No Man’s Sky (71), Metal Gear Survive (60) och Mass Effect Andromeda (71). Den sistnämnda togs emot så uselt att Electronic Arts i princip la hela serien på is och ställde in alla kommande expansioner, och då ligger den ändå högre bland kritiker än Fallout 76.

LÄS VÅR RECENSION AV: Fallout 76

Såhär lite mer än en vecka efter släppet har priset på spelet gått ner till runt 300-400 kr, vilket egentligen säger mer än något annat. Fallout 76 har tagits emot uselt av en i princip enhetlig kritikerkår och av en majoritet av spelare.

Det här har skadat bilden av Bethesda som företag. Den förbehållslösa kärlek som spelare känt för studion, och de förväntningar som fans har för deras kommande spel Starfield och Elder Scrolls 6 har helt klart svalnat (att hålla nere sina förväntningar på kommande spel är i och för sig alltid en bra grej). Vi har redan gått igenom No Man’s Sky och Assassin’s Creed Unity. Det är spel som skadat respektive företag så hårt att de helt omvärderat sitt sätt att göra spel på. I Ubisoft fall ledde det till exempel att hela serien tog en paus i ett år.

Nu är inte Fallout den årliga spelserie som Assassin’s Creed har varit, men förhoppningsvis har Fallout 76 kalla mottagande fått Bethesda att utvärdera vad de är villiga att släppa ifrån sig i framtiden. Elder Scrolls 6 måste visa att Bethesda har lärt sig något.

Men kan Bethesda göra något här och nu? Finns det ett sätt att rädda Fallout 76 på?

Som jag ser det finns det två olika kategorier av brister i spelet, den ena som absolut går att fixa, den andra som ligger i ryggmärgen av spelets struktur och som bara går att rätta till genom ett drastiskt val. Vi kan väl börja med den första kategorin: buggarna.

Här hittar vi alltifrån texturer som inte laddar, servrar som sparkar ut spelare och optimering. Helt enkelt att få spelet kontinuerligt spelbart. Detta är givetvis något som kan och förhoppningsvis kommer att fixas med återkommande patchar de närmaste veckorna (eller månaderna). Det är troligtvis något Bethesda redan jobbar hårt på.


Den andra kategorin är avsevärt mycket svårare att fixa eftersom den utgör hela grunden för spelet: onlinedelen.

Bethesda försökte sitt yttersta att kommunicera spelet som både ett klassiskt Fallout-spel och ett onlinespel man kan spela med kompisar. Både en djup och engagerande berättelse men med tillfälliga events och spel som service-element. Och genom att designa spelet för två syften lyckades det inte uppnå något av dem.

Berättelsen lyckades aldrig vara spännande eftersom alla NPC:s hade tagits bort. Klassiska VATS-systemet blev någon konstig auto-aim på grund av att onlineaspekten gjorde att spelet inte kunde pausas. Det styltiga skjutandet och det klumpiga inventory-systemet som gick att stå ut med i Fallout 4 blir plågsamt i ett online-spel som Fallout 76.

Det finns bara några få sätt att fixa det på. Antingen genom att göra spelet helt offline, men det skulle även kräva att man gick igenom alla uppdrag och justerade dem för för att funka för ett klassiskt Fallout-spel. Eller så lutar man ännu mer åt online-delen och förbättrar PvE- och PvP-aspekterna. Större events, mer utvecklat end game med mer Destiny-liknande uppdrag och kanske World of Warcraft-inspirerade raids. Eftersom de flesta ändå kanske plågat sig igenom de flesta huvuduppdrag om några veckor är det kanske den rimligaste inriktningen.

Men oavsett skulle det vara ett otroligt stort jobb där man redan från början skulle börja från minus. Det går att göra, Hello Games har gjort det med No Man’s Sky till exempel. Men frågan är om inte Bethesda bara tvår sina händer från den katastrof Fallout 76 blev och försöker gå vidare. Förhoppningsvis några lärdomar rikare.

Kanske är det att föredra. För de har redan lovat mycket med Starfield och Elder Scrolls 6, och jag tror inte deras fans kan tolerera ett till haveri i den här storleken.