Ord kan inte beskriva hur lycklig jag blev när jag såg svenska löpsedlar och polisbilar i trailern för Generation Zero. Äntligen ett spel som utspelar sig i Sverige! Jag har väntat sen 2012:s Krater på något liknande. Detta är dessutom ett spel som utspelar sig i ett 80-tal då Berlinmuren verkar ha fallit, vilket daterar spelet till 1989. Sen är det svårt att blunda för de enorma robotarna som utgör din fiende. De har jag inget minne av från min barndom.

Det är något väldigt potent att befinna sig i sitt hemland i ett spel. Amerikanarna kanske har tröttnat på det men som svensk är jag banne mig inte bortskämd med detta i AAA-produktioner så bara det gör Generation Zero från Avalance Studios värt att hålla ögonen på. Deras inte-riktigt-postapokalytiska-värld är tilltalade.

SE TRAILERN FÖR: Generation Zero 

När den största entusiasmen hade lagt sig började jag och många fler spekulera att illustratören och artisten Simon Stålenhag var inblandad i projektet med tanke på hur snarlika alla robotar i trailern var hans olika konststycken. Det skulle dock visa sig att Stålenhag inte var involverad i spelet alls, vilket han själv gjorde tydligt på Twitter.

Med tanke på det lilla jag kände till om herr Stålenhags konst släppte jag det där. Är han inte involverad så är han inte, även om saker är ruskigt likt hans grejer. Denna ståndpunkt höll jag till jag besökte Sci Fi Bokhandeln i Göteborg förra veckan och möttes av denna rollspelsbok från förlaget Fria ligan.

StålenhagJag hade aldrig hört talas om rollspelet ”Ur varselklotet” eller ”Tales from the Loop” som det heter i översatt form. Men sekunden jag såg boken blev det genast uppenbart för mig att Avalanche Studios lånat lite mer än designinspirationer från Stålenhag och Fria ligan. Rollspelet ifråga utspelar sig nämligen också i ett svenskt alternativt 80-tal där robotar existerar och där hjältarna man spelar är tonåringar.

Så tematiskt är Generation Zero nästan identiskt med rollspelet Ur varselklotet och designmässigt likt Stålenhags maskiner. Att det dessutom görs av en svensk spelstudio gör att man kopplar ihop punkterna snabbare. Och det som verkligen fick mig att haja till var just omslaget på boken. Det påminde mig om något och det tog bara 30 sekunder tills jag kom på varför motivet såg så bekant ut. Jag hade nämligen bara två veckor tidigare arbetat med bilder från Generation Zero och använt nedanstående högra bild till en av mina texter.

Till vänster: Ur varselklotet. Till höger: Generation Zero. Viss likhet i komposition, inte sant?

Det är okej att till och från beundra och hämta inspirationer från andra håll. Det är så vi utvecklas. Man bör absolut inte kunna patentera världen som existerar i Ur varselklotet. Ett alternativt svenskt 80-tal med sci fi-twist är ett för brett koncept att ta patent eller copyright på enligt mig men i kombination med stil och ovanstående komposition är det svårt att blunda för hur skamlöst Avalanche Studios verkar inspirerats av sin förebild.

Man brukar säga att ”imitation är den ärligaste formen av smicker” men i det här fallet känns det som Avalanche Studios skulle skickat iväg ett vänligt brev till Fria ligan och Stålenhag och rentav föreslå ett samarbete. Om Generation Zero hade associerats med Stålenhag hade det säkert skänkt spelet lite extra ”starpower”.

Jag ser fortfarande fram emot hur Generation Zero planerar att presentera mitt Sverige i spelform men efter förra veckans upptäckt fick jag försiktig avsmak för projektet då jag hade föredragit att se en unik vision snarare än upphettad gammal skåpmat.